Måste allt som har med volym att göra vara log?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om allt som har med volymkontroll och därmed audio kräver log-potentiometer.

Om man har ett försteg i sin stereo så visst, logaritmisk potentiometer är bättre för signalen kommer inte igång så snabbt.

Men om man har ett mätsystem där allt egentligen har att göra med vilken nivå som t.ex mikrofonförstärkaren ska ha och därmed den utsignal som räcker, vad gäller då?

Här tycker inte jag justeringsmöjligheten med avseende på log-pot är riktigt lika aktuell för jag ska ju bara ratta in en nivå och INTE hålla på och finjustera för just örat utan i det här fallet alltså bara för mätsystemet/samplingssystemet.

Så vad säger Ni?

Funkar det med att nyttja log IRL (om man säger) och lin i mätsystem?

Det är egentligen inget stort problem det här men att slippa logpottar kan underlätta ens lagersystem :)

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 21 juni 2018, 20:46:02, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av danei »

Det funkar lika bra med båda varianterna. Att man har logaritmiska pottar är för att få en vettig krakteristik på volymreglaget.

Jag fattade dock inte riktigt vad du ska bygga.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av 4kTRB »

Har man testat att ställa in volymen på stereon med linjär pott vill man snart byta till log.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av TomasL »

Enkelt, ljud är logaritmiskt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av Spisblinkaren »

danei skrev:Det funkar lika bra med båda varianterna. Att man har logaritmiska pottar är för att få en vettig krakteristik på volymreglaget.

Jag fattade dock inte riktigt vad du ska bygga.
Tack för ditt svar!

Jag ska bygga en analog processor som jag kallar den (lite väl pretentiöst men ändå), den innehåller ett mikrofonsteg, en funktionsgenerator och en diskret Effekt-OP.

Mikrofonsteget (KMA_D) vill jag ska ha en volymkontroll, likaså Effekt-OP'n (KTA) så att jag kan nyttja funktionsgeneratorn (KFG) till att generera signal via KTA till en högtalare för att sedan via KMA_D lyssna på högtalaren (samtidigt som jag nog skickar in signalen i ett kommande diskret digitalt mätsystem).

Så signalen från KFG (som faktiskt också har en volympotentiometer) går in till KTA som har en egen volympotentiometer och på andra sidan högtalaren fångar alltså KMA_D upp signalen och i alla dessa signalvägar är det trevligt att kunna volymjustera.

KFG behöver en egen volymjustering ty den skall, indirekt, driva allt från högtalare till transformatorer.

KMA_D behöver en egen volymjustering för den kommer presentera signal till minst ett oscilloskop men på sikt ett annat (digitalt) mätsystem.

KTA kan behöva en volymjustering om godtycklig signal utifrån önskas injiceras (det är ju inta alltid KFG driver, i ett fjantigt falll kan tom KMA_D vara drivande dvs modell Kareoke).

Jag tycker det känns som om lin-pottar räcker men överbevisa mig gärna :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av Spisblinkaren »

4kTRB skrev:Har man testat att ställa in volymen på stereon med linjär pott vill man snart byta till log.
Nu snackade dock inte jag om ljudupplevelse i stereon utan om ett mätsystems eventuella behov av log eller inte.

Spontant tycker jag nämligen att det är stor skillnad på det men jag kan ha fel och det är därför jag frågar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av TomasL »

Det beror ju helt och hållet vad du skall mäta., och ändamålet.
Ljud är logaritmiskt.
Lågfrekvens inte nödvändigtvis.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Enkelt, ljud är logaritmiskt.
Jag tycker du förenklar för mycket här.

Jag snackar inte ljudtryck, jag snackar nivå.

Ungefär som när man spelade in blandband förr i tiden, reglagen var kanske logaritmiska men nivåerna var det inte.

Om du bara vill ha en signal in på mätsystemet som inte klipper, vad har log egentligen med det att göra då?

Jag snackar som sagt inte om nån volympot i en stereo, utan mest hur man ska/kan hantera AF.

MVH/Roger
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av danei »

Varför skulle ljudvara logaritmiskt? Det är uppfattningen av det som är logaritmisk.

Men när man pratar om både mätsystem och högtalare så jag inte riktigt med på syftet med bygget.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av Nerre »

En fördubbling av effekten motsvarar väl 3 dB och är en knapp hörbar skillnad?

Det är ju därför man använder sig av dB när det gäller ljud, dB är en logaritmisk skala.

En VU-meter som är linjär kommer att göra enorma utslag på skillnader som knappt är hörbara.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Örat funkar väldigt olinjärt, varför en logpot funkar betydligt bättre för att kunna ställa in en behaglig ljudvolym. Alltså en viss vridningsvinkel ger en upplevd volymökning oavsett var på ”kurvan” du lägger vinkeln.

Ska du mäta ljudsignaler och registrera den, t ex med en VU-meter, gäller samma sak. Ska du köra ut en ”linjär” ljudsignal till en mätare, får du en representation som inte ”stämmer med” vad man egentligen upplever, och vad hela världen enbart accepterar.

Hela det här med dessibäll (dB) handlar om logaritmiska värden. Ska du köra något linjärt blir du väldigt ensam i världen och ingen kommer att förstå dig och du kommer inte att förstå andra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av Spisblinkaren »

Varför tycks det vara så svårt att inse att nivåupplevelse KANSKE kan vara olika beroende på användning?

Jag menar att om jag sitter vid min stereo så är det ganska klart att jag inte vill att ljudnivån ska skena bara för att jag pillar lite på volymkontrollen.

Men om jag sitter vid ett mätsystem där allt egentligen bara skall få plats inom "fönstret" för A/D-omvandlaren, då tycker jag att det åtminstone känns som om vanlig linjär potentiometer räcker.

Finns det ingen annan som känner så?

Eller kommer fler kasta det här i ansiktet på mig:
HUGGBÄVERN skrev: Ska du köra något linjärt blir du väldigt ensam i världen och ingen kommer att förstå dig och du kommer inte att förstå andra.
MVH/Roger

Edit: lite pedantiskt vill jag meddela att dessa två editeringar bara handlat om att jag lagt till "lite" i "lite på volymkontrollen".
Senast redigerad av Spisblinkaren 21 juni 2018, 22:28:13, redigerad totalt 2 gånger.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av danei »

Det är nog ingen som riktigt fattar vad dy ska göra, då går det inte att ge raka svar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av Spisblinkaren »

För att vara lite bekväm, vad är det som är så svårt att förstå?

Jag tycker till och med att jag har varit övertydlig i mitt senaste inlägg.

Jag kan nog inte förklara det bättre än så.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Måste allt som har med volym att göra vara log?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är inte att kasta något i ansiktet på dig. Tänk det som att du tycker det där med metriska system är för traditionellt och uppfinner dina egna mått. Hur ska någon kunna referera till dina mått, och hur ska du referera till andras mått. Det är detta jag menar ed att du blir lite ensam med dina mått.

Säger man 17dB eller 130dB, kan folk relatera till det. Och ska du nu ratta in 83dB på en sorts skala blir det enklare om din potentiometer är logaritmiskt OM du inte har en sorts lin/log-omvandlare.
Skriv svar