Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av Bigstone »

Tack alla för tips och trix!

Tack LeCanard! Man lär hamna där förr eller senare har jag hört och "plötsligt händer det!", för att norpa en gammal slogan.
Hahaha, tjaaa, ha och ha till, den är ju vansinnigt snygg! Räcker inte det? ;-)

Invaliden: drosseln på 2.5mH verkar ok vad jag kunde se. C104 var inte kortis i så helt ok...såvida det inte blir någon "spännande" när väl högspänningen är på.

peo007: Check, kollade så gott det gick men inga läckage och verkade ladda upp utan direkt kortis.
Bytt ALLA dioderna mot 1N4007 och värmde försiktigt upp Mr. Hammarlund i förrgår kväll. Inga problem. :tumupp: :)

Igår kväll var det test efter lite uppvärmning. Dessförinnan blev jag varse om att det inte gick att dra på slutsteget direkt med strömbrytaren direkt..."PLOPP!" för då går säkringarna (dvärgbrytare på 10A, borde nog vara på 16A) pga. startströmmen. (Klena saker! ;-) )

Fick dock inte riktigt snurr på det hela. Verkar inte som ingången på amp är 50Ω. Fick hela tiden en SWR på 1.4:1 till 1.På-tok-förmycket!:1 på riggen (trancivern) och det var svårt att matcha ut mot antennen. Körde mot låga delen av 80m där antennen har ~1.1:1, en hederlig halvvågs dipol.
Det resulterade i antingen för mycket swr tillbaka till slutsteget eller för mycket tillbaka till riggen.
Provade med tuner mot antennen från amp. (borde inte behövas med det inbyggda tunern i amp) men fick aldrig ned swr mellan rigg och amp.
Försökte med tuner mellan rigg och amp gav någon bättre resultat men fladdrade rätt mycket och fick tuna rätt mycket på både amp och tuner för att få balans vilket bara höll tills jag gick upp från 1w till 5w på riggen innan det stack iväg igen.
Vid slutet av sista försöket innan jag skulle ha en rond med Blund, Jon Blund, så tackade två lytar för sig och lyfte på sina hattar. "PLAFF! PEFF!" och de sitter under rören som något eftermonterat.
Därmed vädrades den värsta lukten ut och jag gick in i ronden med Jon...han vann tämligen fort på knock out btw. .
Det varken rök eller luktade så fasligt mycket av kondingarna som det brukar så jag gissar att det var rätt torra innan. ;-)

Ska mäta igenom allt igen och byta de hädangångna och se var det gick fel.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av hcb »

>Verkar inte som ingången på amp är 50Ω. Fick hela tiden en SWR på 1.4:1 till 1.

SVF på 1.4 är väl inte alls högt? Har verkligen ditt drivsteg problem med det?
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av Bigstone »

1.4:1 har jag när jag kör ut 1w från riggen och amp ger kanske 5w ut då.
Men, drar jag på lite mer från riggen, säg 4~5w så sticker det iväg snabbt mot 1.9:1 ~2.5:1 och så fortsätter det uppåt.
Nu var det här sent igår kväll men om jag minns rätt från töcknet så om jag har en tuner emellan så kan jag komma ned till 1.5:1 när jag har 30w ut från riggen och ~200w ut från amp. .
Det är i vart fall ett himla rattande och tunande för varje watt!
Ska byta de trasiga lytarna i kväll och prova igen och anteckna lite bättre. ;)
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av peo007 »

Hur går det ??
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av Bigstone »

Jodå, har beställt nya kondensatorer laget runt, ingen idé att snåla. Byter alla lytar (inte kommit än) , byter kontakten på antennutgången (oxiderad till max!), putsat kontakter, omkopplare och relä. Mäter alla dioder, motstånd och ska försöka bygga in en mjukstart av någe slag så jag slipper strömrusning en.
Tacksamt med så lite komponenter! ;)

Så jodå, de är på G. :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av hcb »

>oxiderad till max

Byt bara inte en försilvrad kvalitetskontakt mot en blank kinavariant som visserligen _ser_ bättre ut men är sämre på alla andra sätt :)
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av peo007 »

Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av Mindmapper »

Bigstone skrev:Tack alla för tips och trix!

.
.

Igår kväll var det test efter lite uppvärmning. Dessförinnan blev jag varse om att det inte gick att dra på slutsteget direkt med strömbrytaren direkt..."PLOPP!" för då går säkringarna (dvärgbrytare på 10A, borde nog vara på 16A) pga. startströmmen. (Klena saker! ;-) )
.
.
Gamla dvärgbrytare åldras och löser lättare och lättare för varje gång de trippat för kraftiga strömstötar.
Vilken karakteristik är det på de som sitter där? Du bör ha C-karaktäristik. Har du mycket annat som ligger på samma grupp så är det nog bara att dra fram en egen grupp för slutsteget. Ska du säkra upp till 16A må du byta till grövre ledning efter säkringen.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av Bigstone »

Tackar så mycket för goda råd!
Jo en egen lina har jag funderat på men om smygstarta med vridtrafo funkar och en max förbrukning är ~5A borde det funka fint, har bara trancivern på samma grupp annars är det tomt på förbrukare.

Kondingarna kom med posten idag men jisses! De är bara 1/3 del så stora som originalen! Det har onekligen hänt lite "sedan sist" kan man säga.

Blir mycket utrymme över när de blir bytta, svårt att montera bra då hålen efter de gamla är på tok för stora för de nya. :D
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av Bigstone »

Mätt igenom lite mer och hittade ett stoort bleeder motstånd som sitter kopplat över alla kondingar och som det visat sig vara avbrott i. :( :cry:
75kohm 100W. Visat sig vara så lagom lätt att hitta dessutom. :(
Dessutom hade de gamla massamotstånden som sitter över varje kodning på 470k ändrat sig till 550-660K. Beställt nya där med.

Största besvikelsen nu är att jag inte hittar något effekt bleeder motstånd.
Inte någon som läser detta som har ett 75k eller högre liggandes?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Seriekoppla?
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av peo007 »

Inte alls svårt att få tag i,
en enkel "Googling" och man hittar svaret.

https://www.ebay.de/itm/resistore-resis ... SwboVXOwQg
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av peo007 »

hur går det?
har du hittat något motstånd?
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av Bigstone »

Beställde från den Italienska försäljaren på eBay och betalade. För ett par dagar sedan fick jag krav på att de ville ha mer ersättning för porto! :evil:
Tröttnade på att vänta och tjafsa så jag byggde ett eget på 78.4kohm och 126W med hjälp av 14st. 9w motstånd på 5,6kohm som monteras på en vinklad plexiglasplatta.
Inte snyggt kanske men funktionellt.
20180716_005751.jpg
Gjort ventilationshål under med mellanlägg för bättre cirkulation och får sätta ett litet buntband runt varje så de inte flyttar på sig. Ska nog montera en extra fläkt också, lär knappast skada.
20180716_005842.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Vääldigt lågohmig primär på trafo normalt?

Inlägg av Bigstone »

Det är trångt att komma åt allt då det sitter mekanik och vajer för en gagnad omkopplare mitt i soppan och kondensatorerna med sina motstånd och så är det ju bra att ha lite luft emellan allt så det inte blir överslag.

Det tar tid och blev mer pyssel än tänkt.
Men skam den som ger sig! Mr. Hammarlund SKA bli frisk igen! :)
20180714_204735.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar