Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av Orchid70 »

Jag har en kyl som lagt av och skulle vilja veta vad som gått fel.
Jag har hittat "tempgivarkablarna". Tyvärr ser det ut som att de går inte att byta även om det är dem det är fel på.
Det finns två. Båda ger nästan identiska svar på motståndsmätning och temperatur med multimetern.
Temperatur: ca +140 C
Motstånd: 5,98 kohm
Kan man ens mäta dem så?
005.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av FormerMazda »

Först och främst, det brukar gå att köpa nya tempgivare, men att hitta dom kan vara knepigt. När du väl har dom sen är inte lätt att byta fysiskt. Men fullt möjligt.
Har själv gjort detta så därav erfarenheten.

Tempgivare kan man i princip bara mäta när man vet vilken typ av givare man har, eller har en tabell över motstånd vid given temperatur.
Men har du två identiska givare så kanske man kan gå på att om de mäter samma motstånd vid givna temperaturer så är dom hela. Eller lika trasiga. :D

Men försök sök lite mer efter nya givare. Vad heter din kyl?

Och värm dom inte till +140°! :shock:
Isvatten är nära noll, lägg dom i det och efter nån minut mät motstånd. Sen mät dom i rumstemp eller annan temperaturstabil miljö.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av Marta »

De 140 graderna är rent blaj, Din multimeters temperaturvisning stämmer endast med en givare avsedd för denna.

Elektroniken i kylen är med intill visshet gränsande sannolikhet ansluten med en transformatorlös nätdel. Det innebär att allt är spänningssatt mot jord med dödsfarlig ström. Ut med stickproppen när Du felsöker!

Denna nätdel innehåller bl.a. en kondensator som ofta tappar kapacitans. Det är troligen en stor rektangulär sak märkt med bl.a. X2 samt en kapacitans i µF eller nF. Kan multimetern mäta detta så kontrollera om den håller värdet. Där finns troligen även ett relä som kan vara värt att kolla. Gör dessa som avslutning på felsökningsförsöket om ström fram till kompressorn saknas.

På kompressorn finns antagligen en startanordning inne i anslutningsdosan på dess sida. Vanligen ett PTC-motstånd. Detta har låg resistans när det är kallt och ansluter motorns startlindning. Sedan blir det varmt och startströmmen upphör till största delen. Denna är mycket felbenägen. Kontrollera om motorn har spänning. Har den det utan att kyla så chansa på startanordningen. Alternativet är fel inne i kompressorn == Game Over.

Lycka till med felsökningen, och var försiktig...
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av GFEF »

FormerMazda

>Isvatten är nära noll

Finkrossad is och vatten i en termos.
Låt termosen stå med stängd kork några 10-tals minuter för att stabilisera temperaturen.

I teorin är en blandning is och vatten en stabil temperatur av 0 grader C.
Men i praktiken är det inte så säkert.
Är isen i stora bitar i en behållare som tar upp mycket värm är det knappast 0 grader C.

Därför finkrossad is = stor kontaktyta vatten-is
Termos för minsta värmeutbyte med omgivningen.

Termos® egentligen "ett registrerat varumärke" vetenskapliga namn "Dewar-kärl"

https://www.thermos.com/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Termos
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av Orchid70 »

Tack!
Det var det jag misstänkte att jag inte kan mäta tempgivarna med med multimätare - annat än motståndet.
Kyl:
Bosch: KSK38420/01

Fläkten inne i kylen går - kompressorn blir jätte varm och stängs av. Den är såpas gammal ändå - 2002 om jag minns rätt.
Jag har haft reläet i handen kan inte se nåt fel på den. Öppnat den- om man ändå kunde kontrollmäta den så som ett bilrelä.
Ser fint ut och luktar inte bränt.
Har inte vågat ge mig ner in och mäta inkommande elen - det är så lätt att komma åt fel plintar.
024.JPG
Jag har mätt motståndet i kompressorn:
45,6
29,1
17,4
Vilket är rätt logiska värden.

Det finns ingen möjlighet att dra ur temperaturgivarna - de försvinner in i skummet upp ovanpå kylen. Då får man riva sönder hela kylen. Det finns ingen separat kylvägg bak i kylen (inuti), inget bakom fläkten och inget bakom lampan - jag har skruvat av och lossat på dessa två saker som är de enda lösa tingen inuti kylen.
Sprängskissen ger inga hint heller:
https://www.bosch-home.se/service/KSK38 ... section-3/

Slut på gasen? Jag har beställt en serviceport att skruva på (ja jag vet de är inte den bästa lösningen och läcker gärna) - och mäta trycket. Jag har svårt att slänga saker om jag inte är 100% att det inte går att göra nåt åt <=)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av Marta »

Greja inte med kylmedia, det kräver saker Du inte har. Kylskåp saknar serviceport, de har ett rör som efter fyllning kläms ihopa och förseglas med hårdlödning.

Den varma kompressorn säger att den har ström, alltså funkar elektroniken troligtvis.

Chansen är startanordningen. Inne i den halvrunda delen sitter en rund tjock skiva fastklämd. Du kan nog se vilka kontaktbleck som ansluter till denna och mäta dess resistans. Du kan köpa ny startanordning från tillverkaren, eller t.ex Nettoparts om tillveraren inte säljer eller är dyrare än Nettoparts ockerpriser.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45172
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av TomasL »

Slut på gasen? Jag har beställt en serviceport att skruva på (ja jag vet de är inte den bästa lösningen och läcker gärna) - och mäta trycket. Jag har svårt att slänga saker om jag inte är 100% att det inte går att göra nåt åt <=)
Du har typ 20 gram fyllnadsmängd, minsta lilla du gör, kommer att tömma kylen på köldmedia.
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av Orchid70 »

30 gram står det på lappen i kylen- men helt rätt.
Ni tror inte att det är brist på gas?
Min första känsla var startrelät.
Så här ser det ut.
Inkommande elen är inkopplat på skruvplintarna och går vidare på dem det står N och L på. Inget är kopplat på de två stiften som har motstånd, N och S. De som elen ÄR kopplat på har oändligt motstånd.
004.JPG
006.JPG
007.JPG
008.JPG
Eller skulle jag mäta med elen inkopplad?
Vad skulle hända m jag kopplar in på stiften N och S istället? Där det finns motstånd?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45172
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av TomasL »

Då brinner det hela upp.
Det är korrekt, du skall få den typen av mätvärden.
S är startlindningen, som är kopplad via en PTC till nollan, fasen, dvs L matar både start och huvudlindningen.
Vid start så går det ström både genom huvudlindningen och hjälplindningen, detta får till följd att PTCn blir varm, och resistansen ökar snabbt, varvid hjälplindningen stängs av.


Ring en kylskåpsreperatör, eller skrota skåpet.
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av Orchid70 »

Tack!!
Så enda sättet att mäta om reläet fungera som det ska, är genom att mäta det inkopplat?
Och vad bör jag få för resistans då mellan noll och fas i så fall?
Att ringa in en reparatör ut hit på landet skulle kosta mer än en ny kyl.
Jag försöker bara förstå och lära mig. Och är otroligt tacksam för din och andras hjälp så här långt :wave: :wave: :wave:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45172
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av TomasL »

Du har inga instrument för att kunna mäta kompressormotorn, till det behöver du en speciell typ av motortestare.

Om kompressorn blir normalvarm, så funkar den, blir den stekhet, så är komressorn körd.
Startar den inte så är kompressorn eller elektroniken körd.
Det är ungefär allt du kan undersöka.
Orchid70
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2018, 13:02:59

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av Orchid70 »

Kompressorn blir väldigt varm när den startar.
Vad är det för typ av testinstrument vi pratar om? Jag har en del folk runtom mig som håller på med allt möjligt i elektronik-väg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45172
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av TomasL »

Den typen av instrument har i stort sett bara kylskåpsreparatörer, det finns inga andra som har någon användning av dem.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av Henry »

Om kompressorn blir väldigt varm så du knappt kan hålla handen på den efter bara säg tja en lite dryg minut eller hur det nu var kan det betyda att den pumpar runt luft, alltså att det är blivit en läcka i systemet.

Om den tex hade skurit så kommer ett internt överhettningsskydd att slå till rätt snabbt men detta gör normalt inte att ytterhöljet blir speciellt varmt om ens alls eftersom värmen från motorn inte överförs.

För att höljet skall kunna bli varmt måste kompressorn rotera för då slungas olja i den ut mot sidorna vilket överför värmen från motorn.

Med andra ord så verkar det som att kompressorn i alla fall roterar men det kan tex ha blivit en läcka på systemet och kompressorn blir så varm av att pumpa luft vilket gör att det interna skyddet stänger av kompressorn efter en liten tid. Startrelät ser helt ok ut tycker jag, mät annars som du gjorde innan och sätt fingret på den grå disken i botten eller värm det på annat sätt och värdet skall långsamt öka.


Om man kopplar 230V mellan C och N direkt från vägguttaget så startar kompressorn direkt och du hade kunnat se direkt om kylsystemet var ok eller ej.

Känner du dig dock inte helt ok med det skall du absolut inte heller göra det.
Senast redigerad av Henry 13 juni 2018, 22:36:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45172
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tempgivare på kyl - hur mäter jag?

Inlägg av TomasL »

Om man kopplar 230V mellan C och N direkt från vägguttaget så startar kompressorn direkt och du kunnat se om kylsystemet var ok eller ej.
NEJ.
Koppla 230 mellan L och N då startar kompressorn korrekt.
Kopplar du mellan S och N så kommer det garanterat att börja brinna lite här och där.

C-terminalen finns ju inte.

Edit C-terminalen på kompressorsidan är kopplad till L-terminalen i startreläet.

Så om du tar en bit 3-ledare med jordat vägguttag, kopplar jorden till kompressorn, N till nollan (Blå ledare) och L till fasen (Brun eller svart ledare) pluggar i vägguttaget, spelar ingen roll hur du vänder det, så skall kompressorn starta på ett normalt sätt.
Gör den inte det, så är kompressorn kass, startar den men det blir inte kallt, så är det en läcka eller kompressorn kass.
Blir det kallt så är det elektroniken.
I samtliga dessa fall så är det nog bara att skrota, då det är dyrare att reparera.
Läckor skall man glömma att försöka reparera, då det mesta är en blandning mellan al- och stål-rör.
Oftast Al på förångarsidan och stål på kondensorsidan.
Skriv svar