Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Inlägg av Hobbyisten »

Hej ! Nybörjarfråga som vanligt :wink:
Vad har den astabila vippan för funktion i en förstärkare ? Är det inte bara att ansluta ljudkällan, som ju är växelspänning av (önskad ?) frekvens direkt till drivsteget ?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Inlägg av Klas-Kenny »

Du får nog utveckla lite.
Finns ingen direkt användning av en astabil vippa i en förstärkare, så jag gissar att det finns en kontext vi inte får veta om.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Inlägg av Gizmo »

Det finns inga astabila vippor i en förstärkare.
En astabil vippa ger en slags fyrkantvåg ut och låter rätt jäkla illa, men framför allt fungerar den inte som förstärkare. Du kan troligen ansluta en högtalare mellan jord och utgången och lyssna på det direkt utan något mellan.

En sak som kanske är lite klurig som nybörjare är att berätta mer om vad du försöker bygga eller vad det ska användas till så får du bättre svar.
Det finns också kanonbra youtubeskrivningar, respektive hemsidor som förklarar saker som är mer grundläggande.
Om man inte hittar det man söker efter på nätet, testa att söka på engelska, eller att köra bildsökning istället för bara på text.
Eller var lite gammaldags och köp en bok? :-)
Såhär ser en astabil vippa ut, och den låter illa.
multiplexer-scanner-circuits-electronics-tutorial-and-schematics-flip-flop-circuit-design-transistor-we-can-cmos-d-t-jk-pdf-sr-970x595.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Inlägg av Hobbyisten »

Kontexten är att jag läser en bok, elektronik för alla, del 5, och förstår nu att de tog upp 2 saker utan sammanhang som jag trodde det fanns ett sammanhang i...sorry...förstår nu att det är den astabila vippans egna frekvens man lyssnar på via drivsteget. Jag har inget emot om den här tråden raderas.
/nn
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kanske bygger en vippa som svänger med ljudlig frekvens för att sedan använda en förstärkare för att lyssna på pipet.

:pics:
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Inlägg av Wedge »

En klass-D-förstärkare kanske? Insignalen jämförs med en sågtands- eller triangelspänning från en oscillator = astabil vippa.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Inlägg av Hobbyisten »

Nej mina vänner, har inte kopplat upp det i praktiken, inga upplysande bilder finns alltså :) Det är exakt som du beskrev det HUGGBÄVERN !
Överskatta inte min förmåga, men i min bokserie EFA 1-8 är det väldigt centrerat kring labbuppkopplingar, jag gör inte hälften av dom ens eftersom de är så självbeskrivande att det typ ligger på nivån; Det här är ett äpple. Känn nu efter att det är ett äpple, hehe
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag misstänkte något sådant.
Kanske det fanns möjlighet att byta ut motstånd mot trimpotar och tryckknappar och bygga en elektronisk orgel ...
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Inlägg av Hobbyisten »

Tack ska ni ha alla :)
Jag är lat med praktiken som jag sa, Gizmo sa att en astabil vippa låter illa, tror dig Gizmo, det kanske ändå vore bra att få erfarenhet på Kapacitanser och Ohm. En elorgel som HUGGBÄVERN sa verkar man kunna få ett ballare ljud på med Unijunctionstransistorer, den har ett enkelt kopplingsschema :)
Wedge, jag har inte riktigt nått till den nivån än :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den låter illa pga av fyrkantvågen. Fyrkantvåg kan "lösas upp" i sina beståndsdelar, dvs udda sinustoner vilka örat uppfattar som uddatonsdistortion vilket låter illa.

Om du letar lite, hittar du något på nätet (Popular Electronics igen) som kallas Psych-Tone. Den har en UJT-oscillator som spänningstyrs.

I synthar (RIKTIGA synthar) använder man ramp eller triangelvåg som grundvågform. Den är ju lätt att göra om till fyrkant iofs och väldigt lätt att modifiera till (nästan) sinus.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Inlägg av Hobbyisten »

Ok HUGGBÄVERN, ett högpassfilter borde "rena" tonen. I Idébanken har jag en tråd om hemmalarmsystem, där kan uppkopplingen komma till nytta. Undrar hur man gör för att få en såndär ton som stiger, sjunker, stiger, sjunker etc ?
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Inlägg av Wedge »

Det är ett lågpassfilter du ska ha om du vill få bort det som låter illa, dvs övertonerna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fråga : Astabil vippa, drivsteg, högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nja ....

Vill du ha en ren ton ska du utgå från en triangelvåg, eftersom amplituden på deltonerna minskar kraftigt, medan fyrkantvågens deltoner har ganska höga amplituder.
https://kruckenberg1.wordpress.com/2009 ... waveforms/

MÅSTE du ha en ren ton gör du dig en sinusgenerator direkt.

Vill du laborera med ljud i största allmänhet ska du skaffa en NOISE TOASTER.
Skriv svar