Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av AndersG »

Ja, jag vet att de kan börja brinna, men som jag läser det gäller olika regler, beroende på kapacitet. En knappcell med mindre än 1g Li är ju en annan sak en ett batteripack på 100Ah? Någon som har koll på reglerna?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av TomasL »

Beror väl på hur du skall frakta det hela.
ADR ger dig alla regler för landtransport, dock kan det var krångligt att hitta i den.
https://www.msb.se/Templates/Pages/Page ... anguage=sv
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/26071.pdf
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av AndersG »

Jo. exvis Farnell skickar ju allt per flygfrakt. Har du ngn aning om vad som specifikt gäller där?

Hittar bara:
Från och med 1 april 2016 är det förbjudet att frakta såväl litiumjonbatterier som
litiummetallbatterier utan tillhörande utrustning med passagerarflyg
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av TomasL »

I den andra länken jag postade hittar du hänvisningar till vilka regler som gäller för flyg resp fartyg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av AndLi »

AndersG skrev:Ja, jag vet att de kan börja brinna, men som jag läser det gäller olika regler, beroende på kapacitet. En knappcell med mindre än 1g Li är ju en annan sak en ett batteripack på 100Ah? Någon som har koll på reglerna?
Du får problem att flyga produkter med knappceller i passagerarplan också... (som frakt alltså, inte i bagage...)
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av Wedge »

Kineserna slutade med batterier i till exempel fjärrkontroller, men man kunde köpa stora förpackningar med samma batterier och få hemskickat, sannolikt med samma flyg. Jag får väl erkänna att jag inte riktigt förstår regelverket och dess avsikt här. Batteridrivna produkter har väl oftast en plastremsa som isolerar batteriet från elektroniken innan driftsättning, lika bra som när batteriet ligger styckvis förpackat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av Glenn »

Jag köpte nytt lithiumbatteri till telefonen nyligen, nästan alla säljare erbjöd bara "landfrakt" på dessa, vilket är lite tidsödande.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av AndersG »

Ja, för att inte tala om Farnell som hade typ ett par hundra i lager, men bara 5 i lagret de kunde skeppa från.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43152
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av sodjan »

För ett par år sedan var jag inblandad i ett projekt för att kontrollera
vikten Lith batterier som lastades på en lastbilstrailer. Gränsen var ca
330 Kg per trailer, om jag minns rätt. Men sedan övergick man till att
skeppa batterierna separat till återförsäljarna och inte ha med dom i
samma kartong som själva produkten.

För totalvikter över den gränsen krävdes det speciella lastbilar och
extra utbildning till chaufförerna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av TomasL »

Det är väl bara att läsa på, så slipper man att gissa.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av AndersG »

Problemet är väl snarast att ju mera man läser på, desto oklarare blir det...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av TomasL »

Så kan det vara iofs, det bästa är ju att ta kontakt med en vettig speditör i det läget och fråga dem vad som gäller.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av TomasL »

Tror denna länk kan ge dig lite hjälp. https://www.ups.com/media/news/en/ca/in ... ations.pdf
Tydligen tar IATA betalt, typ $1000:- för regelverket.
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/ ... elines.pdf
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av AndersG »

OK. Men om man beställer typ ett batteri från Farnell så kan man inte välja speditör. Nu hittade jag dock en firma i tyskland som hade och som sände som vanligt brev, antagligen helt mot regelverket..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Restriktioner för litiumbatterier i frakt

Inlägg av TomasL »

Nej, om du beställer från någon, så är det ju dem som väljer transportör, och varje transportör har sina egna regelverk, vilka naturligtvis bygger på de internationella.
Skriv svar