bränslepump trasig efter olycka..
bränslepump trasig efter olycka..
Hej,
Denna pump vill inte leverera något flöde och det kan vara pga en olycka som vände polerna till pumpen...
På bilderna kan man se att en sladd har lossnat från sin lödning oxå (en bar kopparkabel) men det verkar inte vara enda problemet eftersom jag höll den på plats och testade utan att den fungerade...
Pumpen är något solonoid-liknande så det är en kolv i den som ska slå fram och tillbaka, finns mekanik som gör något med det elektriska som ni kan se.
Om denna pump blivit polvänd, vad tror ni har gått sänder?
Misstänker den 'gröna' grejen mellan polerna alternativt den svarta dioden... - mätte resistansen i de två röda trådarna till spolen och det visade 0 så jag hoppas den är hel, mellan polerna är det helt avbrott.
Hoppas någon kan tipsa
Denna pump vill inte leverera något flöde och det kan vara pga en olycka som vände polerna till pumpen...
På bilderna kan man se att en sladd har lossnat från sin lödning oxå (en bar kopparkabel) men det verkar inte vara enda problemet eftersom jag höll den på plats och testade utan att den fungerade...
Pumpen är något solonoid-liknande så det är en kolv i den som ska slå fram och tillbaka, finns mekanik som gör något med det elektriska som ni kan se.
Om denna pump blivit polvänd, vad tror ni har gått sänder?
Misstänker den 'gröna' grejen mellan polerna alternativt den svarta dioden... - mätte resistansen i de två röda trådarna till spolen och det visade 0 så jag hoppas den är hel, mellan polerna är det helt avbrott.
Hoppas någon kan tipsa
Re: bränslepump trasig efter olycka..
Den gröna är en kondensator som dämpar störningar som alstras.
Dioden är till för att dämpa också.
Hur lång tid var den polvänd?
Visar dioden några tecken på liv?
Det är ju en solenoid-aktiverat membranpump och den aktiveras med en mekanisk brytare som styrs av membranens position. Den mekaniska brytaren kan ju teoretisk vara bränd av men jag tycker att något annat borde ta stryk först.
Att spolen ger 0 Ω är inte nödvändigtvis ett bra tecken, hade det varit kanske ett par Ω hade det varit mycket bättre. Men utan rätt mätinstrument...
Dioden är till för att dämpa också.
Hur lång tid var den polvänd?
Visar dioden några tecken på liv?
Det är ju en solenoid-aktiverat membranpump och den aktiveras med en mekanisk brytare som styrs av membranens position. Den mekaniska brytaren kan ju teoretisk vara bränd av men jag tycker att något annat borde ta stryk först.
Att spolen ger 0 Ω är inte nödvändigtvis ett bra tecken, hade det varit kanske ett par Ω hade det varit mycket bättre. Men utan rätt mätinstrument...
Re: bränslepump trasig efter olycka..
Den var polvänd någon kort sekund och det blixtrade till som en kortslutning men det kan ha varit överkoppling av sladdar oxå så jag vet inte riktigt vad som hända.
Bara att incidenten var mycket kort.
Om Kondensator & diod bara är stördämpare borde de kanske inte spela nån roll för själva funktionen..
Vågar jag släppa på 12V direkt på spolen och se om den hoppar till?
Kan jag se om dioden är vid liv med en synnerligen enkel multimeter?
Mycket tacksam för inout
Bara att incidenten var mycket kort.
Om Kondensator & diod bara är stördämpare borde de kanske inte spela nån roll för själva funktionen..
Vågar jag släppa på 12V direkt på spolen och se om den hoppar till?
Kan jag se om dioden är vid liv med en synnerligen enkel multimeter?
Mycket tacksam för inout
Re: bränslepump trasig efter olycka..
En diod kan gå sönder mycket fort - men det brukar hända något med kapseln då. Så räkna den som möjligen vid liv - men inget definitivt!
Jag hade testat att ge en kort! puls direkt på spolledningarna, bara för att höra klicket.
Ledningen som är bränd av ska mycket väl ha orsakat en härdsmälta i dioden så jag lutar åt att den inte mår bra.
Som jag ser schemat är kondensatorn direkt över den brytande kontakten för att hindra gnistbildningen.
Dioden sitter över spolen av samma anledning.
Det är dock svårt att se hur det hela är kopplat då inget av korten ger bra översikt och ingen markering av hur strömmen egentligen ska kopplas finns.
Jag hade testat att ge en kort! puls direkt på spolledningarna, bara för att höra klicket.
Ledningen som är bränd av ska mycket väl ha orsakat en härdsmälta i dioden så jag lutar åt att den inte mår bra.
Som jag ser schemat är kondensatorn direkt över den brytande kontakten för att hindra gnistbildningen.
Dioden sitter över spolen av samma anledning.
Det är dock svårt att se hur det hela är kopplat då inget av korten ger bra översikt och ingen markering av hur strömmen egentligen ska kopplas finns.
Re: bränslepump trasig efter olycka..
Tusen tack för inputen!
Jag ska prova ge den en kort puls och se om jag kan sno ihop en bättre bild.
Precis som du sa innan så är det en brytare som slår till när kolven är dragen..
Jag ska prova ge den en kort puls och se om jag kan sno ihop en bättre bild.
Precis som du sa innan så är det en brytare som slår till när kolven är dragen..
Re: bränslepump trasig efter olycka..
Det klickar till i pumpen när jag skickar på 12V direkt på lindningarna.
Jag ser dock inte att den där brytaren slår till så det kanske är något mekaniskt problem.
Ska göra en lite film imorgon så kanske jag kan få klarhet i om det går att få till den...
Tror ni att en sådan här kan göra samma jobb?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... tId=523232
Jag har en av den fyrkantiga typen liggande här i en låda..
Jag ser dock inte att den där brytaren slår till så det kanske är något mekaniskt problem.
Ska göra en lite film imorgon så kanske jag kan få klarhet i om det går att få till den...
Tror ni att en sådan här kan göra samma jobb?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... tId=523232
Jag har en av den fyrkantiga typen liggande här i en låda..
Re: bränslepump trasig efter olycka..
Eftersom jag håller hållit på med en Biltema bränslepump enligt länken ger jag litet feedback om en liknande incident.
Denna som också gick sönder genom att fel-polariseras till ett bilbatteri..
Biltemas är uppbyggd med en soledonid/memran lösning som ni nämner, axeln går upp och ner. Biltemas elektronik är uppbyggd med en 555'a, en mosfet, och en hallgivare som känner av en magnet som sitter på axeln. Sedan finns det så klart en del passiva ytmonterade motstånd och kondensatorer. 555'an (ytmonterad) och hallgivaren mm var kass. Tyvärr hade jag ingen hallgivare, så den har legat ett tag. Får se om jag bryr mig om att lägga mer tid på den.
Men den typen har väl utgått (Biltemas), jag kollade innan och det går inte att se lagersaldo på den iaf!?
Lite sämre kvalité än Facet RedTop jag använde när jag körde rally..
Denna som också gick sönder genom att fel-polariseras till ett bilbatteri..
Biltemas är uppbyggd med en soledonid/memran lösning som ni nämner, axeln går upp och ner. Biltemas elektronik är uppbyggd med en 555'a, en mosfet, och en hallgivare som känner av en magnet som sitter på axeln. Sedan finns det så klart en del passiva ytmonterade motstånd och kondensatorer. 555'an (ytmonterad) och hallgivaren mm var kass. Tyvärr hade jag ingen hallgivare, så den har legat ett tag. Får se om jag bryr mig om att lägga mer tid på den.
Men den typen har väl utgått (Biltemas), jag kollade innan och det går inte att se lagersaldo på den iaf!?
Lite sämre kvalité än Facet RedTop jag använde när jag körde rally..
Re: bränslepump trasig efter olycka..
Kollade lite och är en tryckpump att montera nära tanken. Lagerstatus i Karlstad är i lager på BIL 46.
Re: bränslepump trasig efter olycka..
Även 523230 finns i lager om man söker på den.
Dom har lagt den i tillbehör, och inte i huvudkategorin MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Branslepump/
Minns jag blev förbryllad innan om detta, trodde den utgått - missade att titta i tillbehör. Men då skall jag köpa en ny, den finns i lager även i Kristianstad.
Den gamla har fungerat utmärkt, tills jag felpolariserade den.
Dom har lagt den i tillbehör, och inte i huvudkategorin MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Branslepump/
Minns jag blev förbryllad innan om detta, trodde den utgått - missade att titta i tillbehör. Men då skall jag köpa en ny, den finns i lager även i Kristianstad.
Den gamla har fungerat utmärkt, tills jag felpolariserade den.