Cdi box Yamaha

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hugabuga
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2018, 19:12:52

Cdi box Yamaha

Inlägg av Hugabuga »

:twisted: Hej!

Jag är helt ny på forumet och har inte pysslat med så mycket elektronik tidigare så ni får ha lite överseende med min okunskap.

Jag köpte i alla fall en cross till grabben för någon vecka sedan.
Det var inte någon gnista på den men det brukar oftast vara något kabelbrott eller liknande. Men det var det ju såklart inte denna gången.
Jag har mätt upp allt enligt verkstadshandböcker och det verkar som att cdi boxen är kaputt.
Det går att köpa en ny men då är det kanske 1500kr och det är ungefär så mycket jag gav för crossen. Sen vet jag inte om den ok rent mekaniskt så jag vill inte lägga för mycket pengar på den innan jag vet att den är frisk i övrigt.

Jag meckade sönder cdi boxen för att se om det var några uppenbara fel men inget vad jag kunde se direkt.

Och det är väl ungefär där forumet kommer in i bilden.

Jag har inga problem att löda dit nya komponenter, problemet är att jag inte vet vad det är för grejer. Motstånd känner jag igen men sen är det tyvärr rätt blankt.

Så om det är någon vänlig själ som har lust att hjälpa mig med detta så vore jag tacksam.
Jag har råkat paja en diod (?) och klippt en anslutning på en gul sak, som jag inte vad det är, för att komma åt under.

Med vänlig hälsning, P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Glenn »

Svårt att avgöra vad det är för diod på bilden, men zener eller signaldiod gissningsvis.

Det gula ser ut som en kondensator, plastfilm ? går det att utläsa texten på den ?
Hugabuga
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2018, 19:12:52

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Hugabuga »

Texten försvann tyvärr när jag pillade bort allt kladd som var i boxen.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av FormerMazda »

Finns det nån tillstymmelse till ben kvar på den stora kondingen?

Jag tror på att byta all kisel, alltså dioder och thyristorn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av TomasL »

Köp ny box i stället.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av FormerMazda »

Läs.
Det går att köpa en ny men då är det kanske 1500kr och det är ungefär så mycket jag gav för crossen. Sen vet jag inte om den ok rent mekaniskt så jag vill inte lägga för mycket pengar på den innan jag vet att den är frisk i övrigt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av TomasL »

Kan så vara, men det blir sannolikt dyrare att fixa till den gamla, om det nu är fel på den, vilket iofs inte är nödvändigt (nu är det dock definitivt fel på den)
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av FormerMazda »

Orimligt påstående.
1500kr för ett par dioder och en thyristor?

Nu ber ju killen om hjälp på ett forum, hans tanke är nog inte att anlita en överbetald firma att felsöka och reparera, han tänker till och med löda en del själv.
Så HUR kan det bli dyrare?
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av l2t »

Den gula kondensatorn är laddningskondensatorn som urladdas av thyristorn i tändspolen
Skalll vara en pulstålig kondensator på ca 1,5-2 uF, 400V DC
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Glenn »

Ja, det som brukar vara svårast är ju redan gjort, att komma in i den.

Nu är det väl bara till att försöka laga, men det finns ju två anledningar att boxarna brukar vara gjutna, dels fuktskydd men även att dom inte ska gå att laga.. så det kan bli svårt att få reda på komponentvärden osv.


Om kondingen fortfarande går att koppla in är det ju bara att mäta upp den med en kapacitansmätare, eller ännu hellre bara löda ihop benet där den är klippt.

halvledarna går ju också att mäta sej fram om dom funkar, och förhoppningsvis identifiera.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av FormerMazda »

Borde vara denna thyristor: https://www.ebay.com/p/NEC-2a-Plastic-M ... 1003943897

Det som ser ut som en zenerdiod är ju lite svårare..

Du har inget artikelnummer på CDI-boxen?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av breflabb »

Thyristorn finns på närmare håll. Så den är minsta problemet här. Gula saken går
säkert att löda ihop.Största problemet är nog dioden om man inte får fram vad det är
för en. Det kan vara vanlig signal diod ,zenerdiod,eller diac som triggar thyristorn.

https://www.elfa.se/search?q=tic106
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Biker »

Man kan ju googla på crossens märke,modell och årtal och hitta scheman på nätet , på nått elektronikforum i långbotrtistan kanske det finns ett schema - lägg upp data om hojen här
Hugabuga
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2018, 19:12:52

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Hugabuga »

Jag har googlat hur mkt som helst utan resultat.
Artikelnummer är 21W8554020 på den.
Det finns nya pirat att köpa för ett par hundralappar men de har 2 kablar för mycket då kineserna tror att det ska sitta en pickup innanför svänghjulet men det gör det inte utan den tar signalen från spolen.
Och man verkar inte kunna köpa en lös pickup och montera dit heller. Alternativet är att köpa en helt ny tändplatta från kina men då börjar det bli lite för mkt pengar på något som eventuellt inte funkar ändå...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av breflabb »

Är det så hemligt vilken modell det är och årtal? Det säger mer till dom som
känner till hojar än ett artikel nummer
Skriv svar