Cdi box Yamaha

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hugabuga
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2018, 19:12:52

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Hugabuga »

Absolut inte. En pw80. Årsmodell okänd. Skulle tro att den är från början av 90-talet.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Magnus_K »

Hehe, ser ut som att alien själv har kräkts upp det där kortet :wink:
Hinner tyvärr inte jämföra, men skulle kortet kunna se ut ungefär som dom visar på den här sidan? -> https://forum.allaboutcircuits.com/threads/cdi-box-circuit-help-needed.55734/
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Glattnos »

Inte för att vara negativ, bara ge min egen erfarenhet. Har försökt samma reparation på en Honda och det slutade med en del komponenter, en massa jobb och sen ändå en ny box. Så det blev absolut dyrare än att köpa en ny direkt.
Dock ser den där lite enklare ut än den jag försökte laga. Faktiskt förvånade lite komponenter så det borde gå att få till den också, men var beredd på att det kanske misslyckas.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av breflabb »

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Henry »

När vi nu vet mer så om man söker på "Yamaha PW80 CDI" på Ebay.com hittas det massor av enheter för tex bara en 70:- från kina, eller inom EU för en 225:- inkl frakt, moms och allt.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Biker »

Ja då är det inte ens värt och tänka på att repa...

Elektronik har inte iaf dom senaste 10 åren varit värda att repa , laddningsregulatorer t.ex.
Bara och köpa in 3 st krafttyristorer och anständiga likriktar 6st dioder för en 3 fas generator
kan ju vara lite smådyrt att köpa från en kvalietssäkrad leverantör om man vill ha det fort
Hugabuga
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2018, 19:12:52

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Hugabuga »

Jo jag har ju kollat på de på eBay men de har 2 kablar för mycket...
Sitter en pickup på tändplattan till dessa och det gör det inte original...
men det kanske är någon som har en lösning på det med?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Henry »

Det verkade finnas något schema på någon sida i denna tråd, kolla det schemat och se om de extra tåtarna kanske bara är sammankopplade med en annan tråd och således inte behöver anslutas.
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av ziw »

Hugabuga:
Det är inte mer komponenter på din CDI tändning än att du borde kunna rita upp ett schema.
Jag har själv plågat mig med det på CDI-kort till Evinrude utombordare från 80-talet.
På dom var det tyristorn som svek och det var inte så noga med vilken tyristor man ersatte den med.
Den knäckta dioden borde gå att lista ut hur den ska vändas mm om det finns ett schema.
Eftersom det bara finns en spole så laddar den upp kondensatorn (gul) via en enkel diod och
när spänningen vänder på spolen tänder tyristorn via en diod riktad mot spolen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Henry »

Inte bara hur den skall vändas utan om det är en vanlig diod, diac eller zener och i så fall vilket värde, resten är lätt att fixa.
Hugabuga
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2018, 19:12:52

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Hugabuga »

Nu har jag fått lite tid över att pilla med den (cdi boxen) och har rengjort och knäppt lite bilder.
Jag har ju som sagt inga som helst problem med att löda dit nya komponenter men jag vet ju inte vad det är och vad det ska vara för spec på dessa. Här kommer lite fler kort så kanske det kan klarna lite.
Motstånden (de beiga med olika färger på) vet jag vad det är och hur man räknar men resten... ingen aning...
Tyristor har jag snappat upp vilken det är med.

Den grejen som jag tog sönder verkar ha två mörkgröna streck på sig och är av glas om det kan hjälpa något.
De svarta runda hade lite tecken på sig som nästan gick att tyda. En såg det ut att stå 6k på, en 5k och en stod det 1z Ri 60.
Den som är rund och lila står det 47uf 10v på.

Riktigt snällt och kul att det är några som vill hjälpa mig med detta lilla problem...

PS. Var inne hos Yamaha handlaren i veckan och kollade vad en ny skulle kosta; 1900kr...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Jonaz »

Ring/ maila till Lelles mc och 24mx och kolla vad dom tar. Du borde kunna få reda på årsmodellen via ramnummret som brukar sitta vid styret.
Jag antar att du har bytt tändstift.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av breflabb »

47µF/10V är en elektrolytkondensator
1z Ri 60 Kan vara en Zenerdiod,den går att mäta. Däremot den som är avklipt
är den största problemet. Det kan vara en schottky diod eller diac.
1z Ri 60 om man byter i mot en etta så kan det vara 160V Zener.eller så är det 60V
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Glenn »

Jag skulle nog försökt rita schema, då kanske man kan klura ut funktionen på dioden.


jag har f.ö sett en CDI-box till en nästan ny båtmotor bli lagad, ägaren tappade motorn i vattnet och nrä han fisakde upp den så var det ingen gnista, felet lokaliserades till CDI'n och en ny box kostade en hand och en arm givetvis.

Denna avr dock igengjuten med genomskilnligt silikonliknande material, och man såg genom det att en diod hade brunnit bokstavligen, så ägaren grävde sej ner genom massan med hjälp av kniv, klippte loss dioden och lödde dit en ny (nån generisk typ) och sen var det gnista på motorn :) ..dock var ju inte boxen så vattentät längre..
Hugabuga
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2018, 19:12:52

Re: Cdi box Yamaha

Inlägg av Hugabuga »

Jag har försökt att rita upp ett schema men där insåg jag mina begränsningar i både elektronik och i att rita.
Jag får göra ett nytt försök i helgen. Jag laddar upp bild på eländet så fort jag är klar med det.
Nu känns det nästan som att det viktiga är att laga cdi boxen och crossens funktion är sekundär...
Skriv svar