Trigga signalrelä en sekund

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rfroderberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 maj 2018, 09:08:43

Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av rfroderberg »

Hej.
Skriver med begränsad kunskap, hoppas på överseende med det.

Har ett 12V signalrelä som sitter i en maskin, när man slår på maskinen vill jag att reläet skall sluta en kort stund (1sekund).
Alltså vill jag ha en 12V signal som varar en eller ett par sekunder vid tillslag, tiden är inte jätteviktig.

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

Det finns färdiga sådana reläer i form av industriella timers. Kostar en del men kan ställas till att ge en puls när man slår på.
Ett exempel: eller . ELFA är inte billiga och samma funktioner kan finnas billigare andra ställen. Funktionen kallas "inverterat startfördröjning".

Man kan även bygga en sådan själv, den består av 1 st N-MOSFET transistor, 1 st 12V relä (signalreläet), 2 st dioder, 1 st elektrolytkondensator & 2 st motstånd. Komponenterna blandas, gärna i en shaker, hälls ut på ett mönsterkort och löds ihop ;-)

Så vad kan du göra själv? Löda efter ritning?

EDIT: Kom på att det faktisk kan göras med bara en kondensator och en diod som driver reläet:
Kondensator och reläspole i serie. Kopplas mellan +12V och GND.
Dioden över spolen fast åt "fel håll", alltså katoden mot +12V.

Funktion:
* Om 12V inte finns kommer kondensatorn att vara urladdad.
* När 12V slås på kommer kondensatorn att laddas upp via strömmen som går genom spolen - men då drar reläet ett tag till det att strömmen sjunker till under hållströmmen.
* När 12V slås av kommer kondensatorn att ladda sig ur via spolen (lite) och dioden (mycket) och då vara klar för start snabbt.

Kondensatorns storlek beror på reläets spola osv. men kanske 2200µF till 4700µF?
rfroderberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 maj 2018, 09:08:43

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av rfroderberg »

Tackar för välkomnandet =)

Ok, låter ju som en kondensator och diod blir smidigast.
Reläet är ett Axicom W11
http://www.te.com/commerce/DocumentDeli ... -1422028-0

(Hur fasen kortar man ner länkar?)

Kan du rekommendera komponenter till denna spole?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av Icecap »

Dioden: här duger snart sagt vadsomhelst. Kanske en 1N400x (x = whatever). Billig och bra.
Kondensatorn... hmmm. Spolen är på 320Ω och en vild gissning är att kan man räkna 2t blir det OK så det ska ge 6250µF. Ett standardvärde bör vara 6200µF och jag gissar på att detta ger 0,7-1 sek. 10000µF om du vill ha en solid puls. Någonstans därikring gissar jag på.
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av Elst »

Jag uppfattar det som att spänningen ligger kvar efter påslag. Dvs, vad vi pratar om är en POR med relä, typ.

En snabb kladd på temat enklast möjliga följer nedan. Om man slår på strömmen så drar relä't några sekunder och släpper sedan. Är det denna lösning du tänker på Icecap?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av Icecap »

Nej.

Ingen motstånd inblandad alls.
Dioden från +12V till spolen ska inte finnas men vara en ledning.
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av Elst »

Ok då uppfattade jag rätt. Problemet med en konding i serie med relä är att den kommer bara fungera första gången. Sen måste du vänta tills kondingen är urladdad för att den skall fungera andra gången. Om han t.ex. startar om maskinen, så kommer det inte fungera andra gången han startar. Du är med på det?

Edit: Kondingen på min ritning ska troligtvis vara lite högre. Ju högre värde desto längre puls.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av Icecap »

Elst: TS skrev "när man slår på maskinen vill jag att reläet skall sluta en kort stund".

Och det gör kretsloppet.
Slår man av maskinen (strömlös) kommer den att vara startklar ganska snabbt, exakt hur snabbt beror på belastningen på 12V - men nog inom 30 sek som mest.

Man kan såklart förbättra den tiden om det behövs, då vid att lägga ett motstånd över kondensatorn.

Och ska det vara "mycket" snabbare kan man göra en mer avancerat koppling som mäter 12V och kollar när den är över ett visst nivå och sedan timer därifrån men jag uppfattade det som ganska mycket mer avancerat än TS efterfrågar.
rfroderberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 maj 2018, 09:08:43

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av rfroderberg »

Skulle denna funka då ?

Kanske kan beskriva problemets ursprung.

Jag har en ventil som drivs med en stegmotor. Själva elektroniken sitter på ventilen. Ventilen är normalt öppen (NO) men önskemålet är att den skall vara normalt stängs (NC).
Den styrs i dagsläget med en vippströmbrytare (återfjädrande), ventilen behöver bara en kort kortslutning för öppna/stäng.
Maskinen den skall sitta i skickar vid "öppna" en 12v signal.

Då var min tanke att bara ta ett 12v relä och koppla "stängsignalen" från ventilen till den slutna polen på relät och "öppnasignalen" från ventilen till den brutna polen på relät.

Men detta fungerade inte i praktiken förrän jag bröt kortslutningen till "stäng" och kortslöt igen, därav behövde jag något som aktiverar relät vid uppstart.

Vet inte om detta går att läsa och förstå (haha)
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av Elst »

@Icecap

Fast sätter du en resistor parallellt med kondingen för att åtgärda omstart-problemet introduceras ev. ett nytt problem nämligen att relä't kan studsa och det vill man nog inte. Så du behöver en diod till. Däremot behövs nog inte den övre resistorn i min ritning. Nu när jag tittar på schemat igen minns jag inte varför jag satte den där. Nytt förslag på minimal lösning är alltså nedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rfroderberg skrev:(Hur fasen kortar man ner länkar?)
Precis kommit från jobbat, duschat och ska rusa till Systembo ... mataffären och köpa en vinar ... tomater och en Indian pale ... lite currysås menar jag.
Men kort, jag har ett tidräle, typ grå box som sitter i typ reläsockel och som (vill jag minnas) ska matas med 24V. Den är isntällbar till ett gäng tider och kräver väl just bara några få anslutningar.
Jag kollar när jag handlat alko .. en skinkstek till helgen. Jag har en till bättre begagnad.

Typ sådan här:

https://www.eldirekt.se/pub_images/larg ... _21767.jpg

Hur man kortar länkar:

Kod: Markera allt

Tryck URL och fyll i så här:
[url=http://www.enhimlalångochknöligkänk.ju/56fHuijg/???yUGH_g45fhj/hemma.htmls]Donald Trumps senaste okvädningsord[/url]
 
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av Marta »

Med 1k över kondingen oh ett 320R relä kommer detta garanterat att klibba. Varför lägga motståndet som garanterar urladdning över kondingen och varför seriediod för att hindra ett "ryck" vid frånslag? Blir samma effektavbränning som att ha motståndet utanför och en parallelldiod är väl så bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av Icecap »

Elst: jag fasthåller mitt schema. Jag ser ingen förbättring i ditt förslag.

Om du är rädd att relät ska dra på "bakkanten" kan du kanske förklara mig hur ett 12V relä ska dra på 0,8V.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av jesse »

rfroderberg skrev:Skulle denna funka då ?
16V är för lågt tycker jag. 25V minst ska du ha. T.ex.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Trigga signalrelä en sekund

Inlägg av Icecap »

Man brukar säga att man bör hålla sig på max. 70% av märkesspänningen - så en 25V version känns mer rätt.
Skriv svar