Sida 1 av 1

Fråga om LiFePO4 Batterier

Postat: 23 maj 2018, 15:18:02
av lillmange
Hej

Vi ska skaffa startbatterier till vår Dracracingbil.

Startmotorn är på 36v och vi behöver minst 150A.

Nu till själva frågan:

På Biltemas LiFePO4 batterier står det 2 olika Ah tal, tex 3,5Ah och 24 Ah på samma batteri.
Vad menas med detta?

Vad tror ni om att 3st av använda dessa Biltema 802351 som startbatteri?
Hur laddar man dem smidigast, är det 3 laddare som gäller?

Tack på förhand!

/Magnus

Re: Fråga om LiFePO4 Batterier

Postat: 23 maj 2018, 15:36:50
av Icecap
Det står INTE två angivelser! Det står 3,5Ah (24) vilket betyder att med en anpassat urladdningstid på 24 timmar är det totalt 3,5Ah i ackumulatorn.

Den tekniska manual anger att den maximala ström man kan dra "kontinuerligt" är 35A.
Är det kortare än 30 sek är det 100A den klarar.
Är det kortare än 5 sek är det 200A den klarar.

OBS: den inre resistans är hög så spänningen blir bara ~7,2V per ackumulator, alltså 21,6V vid de höga strömmar.

Re: Fråga om LiFePO4 Batterier

Postat: 23 maj 2018, 15:41:22
av mrfrenzy
Första siffran 3,5Ah är kapaciteten. Den andra siffran 24 är en fiktiv reklamsiffra som ska avspegla vilket motsvarande blybatteri som ger samma ström vid -18 grader.

Dom har valt denna temperatur för att det är den temperatur där blybatterierna är som sämst.

Enligt denna tabell ska ett 3.0Ah LiFePO4 av bra kvalitet klara 180 A startström men frågan är ju om Biltemabatteriet gör det?

http://www.bclithiumbatteries.com/en/li ... eries.html

Re: Fråga om LiFePO4 Batterier

Postat: 23 maj 2018, 15:48:04
av lillmange
Tack, Icecap

Typiskt

Det var ju inte helt självklart när dem anger "3,5 (24) Ah".

Om man ska ha 36v och ca 200A, och vill kunna köra 5st startförsök på 10sec/försök, Vad ska man ha då?

Eftersom vi kommer ha dem på en lite pirra tillsammans med startmotorn vill jag gärna att det inte är för otympligt och lätt att ladda.

Några förslag?

/Magnus G

Re: Fråga om LiFePO4 Batterier

Postat: 23 maj 2018, 17:54:18
av Sverige
10s LiPo ~ 4Ah 60C. 2x 3s + 4s eller 2x 5s (alternativt 3x 3s) lättare att få tag på än ett 10s.

Re: Fråga om LiFePO4 Batterier

Postat: 23 maj 2018, 18:32:47
av danei
Nja, nu har ni faktiskt fel. Biltema skriver 3,5 (10) Ah. Det är olika siffror på alka storlekar. Det är inte tiden utan den storlek på blybatterier som de anser är ekvivalent i startkapacitet.
Kallstartströmen anger de till 210A

Re: Fråga om LiFePO4 Batterier

Postat: 23 maj 2018, 18:34:34
av arvidb
10s3p (eller hellre 10s4p) ANR26650M1-B. Inte helt enkelt att bygga ett batteripack av dessa själv dock, särskilt inte om det ska klara 200 A. Men med ett sånt pack så har ni något som faktiskt är specat från fabrik att klara belastningen kontinuerligt, och många hundra cykler. Dessutom med möjlighet till snabb laddning.

Re: Fråga om LiFePO4 Batterier

Postat: 24 maj 2018, 08:06:15
av lillmange
Tack för alla svar.

Tyvärr känns det lite krångligt (och sent) att bygga eget batteripack med så här hög ström.

Jag tror jag ska gå på antingen 3 mindre bilbatterier alternativt något färdigt batteripack.

Jag tar gärna emot förslag på lösningar, men då gärna sånt som är enkelt att sätta ihop.

Tack!

/Magnus

Re: Fråga om LiFePO4 Batterier

Postat: 24 maj 2018, 17:01:03
av Sverige

Re: Fråga om LiFePO4 Batterier

Postat: 24 maj 2018, 17:03:50
av Sverige
arvidb skrev:10s3p (eller hellre 10s4p) ANR26650M1-B. Inte helt enkelt att bygga ett batteripack av dessa själv dock, särskilt inte om det ska klara 200 A. Men med ett sånt pack så har ni något som faktiskt är specat från fabrik att klara belastningen kontinuerligt, och många hundra cykler. Dessutom med möjlighet till snabb laddning.

Ska man köra med LiFePO4 bör man nog gå upp till 11 eller 12s.

Biltemas är väl 4s...

Re: Fråga om LiFePO4 Batterier

Postat: 24 maj 2018, 17:18:45
av Henry
Jag har startat en traktoråkgräsklippare en gång med ett helt vanligt 3300mAh 3S 35C lithium flygbatteri för kul test, samma typ som i länkarna. Vet inte vad för ström startmotorn drog men det var säkert över 100 i alla fall och den startade mycket snabbare och med mer kraft än bly-syra batteriet som var i.

Hade faktiskt allvarliga planer på att byta ut och installera ett lithium permanent i den med rätt typ av laddare m.m. förstås men det blev aldrig av tills den såldes tillsammans med huset och den blev de nya ägarnas bekymmer.