Varför installeras inte jordfelsbrytare i köket ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Varför installeras inte jordfelsbrytare i köket ?

Inlägg av Hobbyisten »

Frågan har diskuterats sparsamt på nätet, varför förstår jag inte. Jag tycker det är lika blött i en fylld diskho, där man ofta har en micro bredvid och använder diverse elektriska köksredskap, som det är framför tvättstället på toaletten. Få människor duschar eller badar samtidigt som de håller i en nätansluten apparat ;-) Detta månne vara mer en fråga till makthavarna angående byggnormer, men detta forum är det enda jag är medlem i, så slänger ut spörsmålet här :)
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Varför installeras inte jordfelsbrytare i köket ?

Inlägg av FormerMazda »

Jordfelsbrytare installeras väl för att ta HELA huset.
Däremot vill man kanske utesluta kylskåp för att inte förstöra mat om den löser när man inte är hemma. Även värmepump kan vara undantaget av typ samma anledning.

Vad kraven säger vet jag dock inte. :)
sm2wls
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 oktober 2005, 07:35:12
Ort: Umeå

Re: Varför installeras inte jordfelsbrytare i köket ?

Inlägg av sm2wls »

Syftar du på äldre anläggningar? För det installeras alltid i nya.

Citerar elsäkerhetsverket:

'Från 1 januari 2000 är jordfelsbrytaren ett krav i nyproducerade bostäder, grundskolor, dagis och fritidshem. Från den 1 juli 2004 utökades kravet att omfatta även installationer som utvidgades eller ändrades. En jordfelsbrytare ska installeras av elinstallatör.'

Gäller alla uttag i bostäder, kontor o.s.v. upp t.o.m. 16A
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Varför installeras inte jordfelsbrytare i köket ?

Inlägg av Hobbyisten »

Aha....då är det vi stackars krakar boende i äldre fastigheter som får stå för den spännande rouletten :lol:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Varför installeras inte jordfelsbrytare i köket ?

Inlägg av Icecap »

Tjaaaa - om du äger fastigheten är det bara att kalla in en lysmask och få installerat det.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Varför installeras inte jordfelsbrytare i köket ?

Inlägg av Bjaellerud »

Det finns ju jordfelsbrytare att sätta direkt i vägguttaget, dvs i serie med förbrukaren.
Då kan man enkelt ha en till gräddvispen, våffeljärnet etc på diskbänken.
Kanske även en till kaffebryggaren.

Men för säkerhets skull, skulle jag rekommendera att i ett äldre hus kontrollera så att det verkligen finns en skyddsjordledare från jordade vägguttag i köket. Det kan ha fuskats och någon har satt ditt jordade uttag utan att koppla någon skyddsjord. Dvs det kan finnas jordade uttag som bara sitter där för att man tror (trodde) att det ger skydd och passar jordade stickproppar från maskinerna

I äldre hus kan skyddsjorden vara röd tråd.

Enklast mätning kan göras med en Ohm-meter, där det då skall vara noll Ohm mellan jordplintarna i jordade vägguttag och diskbänken.
Även noll Ohm mellan spisens plåt till diskbänk och jordplint i vägguttag.
Noll Ohm mellan olika jordade vägguttag och deras jordplintar. Jo även till diskmaskinens plåthölje.

Mycket klokt att kontrollera och eventuellt uppgradera elsäkerheten i ex kök tvättstuga badrum etc.

Roy
Skriv svar