Laga takfläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Laga takfläkt

Inlägg av sm7tix »

Mitt "snöre" som reglerar hastigheten på fläkten gick av inne i fläkten. Någon fixat innan? Lätt att dela och laga?
Mvh StefanBildBild

Mvh Stefan
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Laga takfläkt

Inlägg av Sforskarn »

Beror lite på var "snöret" gått av.
Bytte hela brytaren på min takfläkt då den lagt av. Hittade en passande på Classe art. 50-3804 (beställningsvara)

Öppna och titta om du har tillräckligt med "snöre" kvar för att skarva, om inte så byt hela brytaren.
Skarv hittar du på persiennavdelningen på ett välsorterat byggvaruhus då samma kulsnöre sitter på ett flertal rullgardiner och persienner idag, om skarven är för stor för hålet i fläkten så skifta med den du redan har på ditt snöre!
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Laga takfläkt

Inlägg av sm7tix »

Tack. Ska se om jag kan få hit en hjälpande hand för att ta ner den. Kanske dags för en helt ny fläkt. Min är nog 15 år.
Jag återkommer i ärendet när jag fått isär den.


Mvh Stefan
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Laga takfläkt

Inlägg av Glenn »

Jag har en likadan fläkt fast med annan "lampdel", det "snöret" som snarare var en "badkarskedja" (alltså runda metallkulor med små metalllänkar mellan) gick av, där skarvade jag på den med ett likadant "snöre" som kom från en reklamreflex :)

Däremot har min ett annat fel, den fungerar bra i ena riktningen, men i andra riktningen startar den ibland inte alls, utan står bara och brummar, om man då startar den åt andra hållet ett tag brukar det funka åt det hållet igen, tills man bryter strömmen och försöker starta igen.. min lösning på problemet har varit att bara köra den åt det hållet som fungerar :)

Min sitter i samma rum som kaminen, och det blir ganska stor skillnad i värmespridning med och utan fläkt.
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Laga takfläkt

Inlägg av sm7tix »

Mitt snöre är också kulor. Plast där den gick av och metall ytterst. Nu ska jag bara få isär den och kolla om det går att fixa.

Mvh Stefan
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Laga takfläkt

Inlägg av sm7tix »

Så här ser brytaren ut. Var köper jag en sådan? Eller kan jag koppla ihop två av kablarna och få en statisk hastighet?Bild

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Laga takfläkt

Inlägg av adent »

Clasohlson har faktiskt en hel del reservdelar av diverse slag. En sökning på "Strömbrytare fläkt" och fliken reservdelar gav bland annat:

Clas Ohlson: 51-2720

MVH: Mikael
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Laga takfläkt

Inlägg av sm7tix »

Tack! Kollar det.

Mvh Stefan
Skriv svar