Hoverboard som bas för lådbil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Sverige »

BJ skrev:Ja, det är ju trevligt med lite musik
till bilkörandet. :wink:

Nej då, vad betyder esc?

Elektroniskt fartreglage.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av BJ »

Tack.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av LeCanard »

Jag såg en variant häromdagen. Ett säte placerat över hoverboarden och ett 'stödhjul' fram. som en 3-hjuling. Ungen som åkte på den såg ut att ha kul.
Fick ingen närmare titt då den passerade på trottoaren i motsatt håll.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av X-IL »

Jag funderade också om inte det kunde vara en bra lösning att använda en sån "HoverKart"-tillsats. Men då ska ju iofs hoverboarden funka också.
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Klorex »

Tittade lite på hoverkart men vill ha något som mer liknar ett riktigt fordon. Har byggt styrningen fram nu (20mm fyrkantsprofiler), byggde den lite overkill för att återanvända när han behöver en större bil längre fram. Det kommer bli framhjulsdrift samt mekanisk broms bak direkt mot lite större hjul där.

/G
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av Klorex »

Hej,

Grubblar på back, finns en input för detta på drivarkortet. Kanske en bra ide att denna enbart kan läggas i/ur om bromsen är nedtryckt? Vill undvika avancerad kontroller men lurar på om det finns reläer som enbart växlar mellan två lägen beroende på en tillfällig signal och håller läget?

I så fall kan jag ha en enkel brytare som ger påkoppling när broms är nedtryckt därefter en vip-brytare mot back/fram som går till ett sådant relä. Ställer man back/fram utan att ha tryckt ner bromsen ges ingen effekt innan man bromsat en gång.

Finns dessa reläer och vad heter de i så fall? Bistabilt googlade jag fram men behöver vara någon slags variant på det där den också kan brytas med tillfällig signal.

Hittar detta men lågt ifrån säker på att det är vad jag är ute efter:
https://www.conrad.se/Kretskort-rel%e4- ... 91_0214211

Eller finns andra lösningar som är enklare?

Kommer ha en separat kraftkälla på ca 4,5v till belysning etc som jag kan hämta ström för reläer till. Eftersom jag har två styrkort/motorer så behöver polerna dubbleras. Nedtryckt broms kommer även bryta 5v signalen till kortet för att undvika att man kör med bromsen i.

/G
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hoverboard som bas för lådbil?

Inlägg av LeCanard »

Såg att det fanns som tillbehör till hoverboards på net-on-net. Det var nog en sådan jag fick syn på i inlägget ovan.
Skriv svar