Möjligt o byta cellerna i ett laptopbatteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Möjligt o byta cellerna i ett laptopbatteri?

Inlägg av daspunner »

Möjligt o byta cellerna i ett laptopbatteri? Måste det vara identiska, alltså kapacitet, fabrikat o så? Ibland går det ju att hitta för vettigt pris tänker jag.



/D
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Möjligt o byta cellerna i ett laptopbatteri?

Inlägg av Hobbyisten »

Kapacitet och fabrikat behöver inte vara identiska, däremot sammanlagd batterispänning. Om det är enkelt eller svårt att göra är jag inte den rätta att svara på :)

Som för att motsäga migsjälv citerar jag :
"Vilket laptop batteri ska du välja? När det kommer till att köpa nytt laptop batteri är det viktigt att man köper rätt batteri till rätt dator. Äger du exempelvis en MacBook Pro är det ett MacBook Pro batteri du ska ha och likaså när det kommer till andra laptops och datorbatterier. Ett tips är att alltid läsa igenom produktbeskrivningen för det laptop batteri du planerar köpa: alla batterier har olika egenskaper, så se till att det laptop batteri du väljer stämmer överens med det du söker."
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Möjligt o byta cellerna i ett laptopbatteri?

Inlägg av TomasL »

Du kan säkert byta, men det fungerar nödvändigtvis inte, beroenden på att styr/övervakningskretsen är anpassad till orginalbatterierna
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Möjligt o byta cellerna i ett laptopbatteri?

Inlägg av daspunner »

TomasL skrev:Du kan säkert byta, men det fungerar nödvändigtvis inte, beroenden på att styr/övervakningskretsen är anpassad till orginalbatterierna
Ja, det är väl egentligen den kretsen jag hade i åtanke när jag ställde frågan. Nyfiken som man är har jag ju tagit isär några stycken tidigare och hittat 18650-celler och deras styrkrets. Har ännu inte tagit isär det jag klurar denna gång men det är en lite äldre dator med en tjocklek på batteri som skvallrar om att det borde vara 18650-celler.

Därför undrar jag om jag då väljer o köpa på mej nya 18650:s om det skulle funka o bara byta ut dem eller måste jag ta hänsyn till kapacitet o andra faktorer?
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Möjligt o byta cellerna i ett laptopbatteri?

Inlägg av Akai »

Jag har bytt celler i Lenovo batterier utan bekymmer. Satte då i Panasonic 3400mAh om jag inte missminner mig helt. Det har fungerat i mer än ett år nu så. Kändes som att programvaran vart vilsen ett tag efter och visade väldigt hattiga värden, med tiden stämde den mer och mer med verkligheten.

Datorn ger ca 14 timmar batteritid vid normalt användande.
Skriv svar