Förklaring kring en diod på primärsidan av en SMPS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
crowhater
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 juli 2012, 18:32:14

Förklaring kring en diod på primärsidan av en SMPS

Inlägg av crowhater »

Hej, Fick ett SMPS till mig som inte fungerade. Kopplade på en glödlampa istället för en säkring och körde igång. Lampan blinkade fram och tillbaka. Dvs någonstans var det alltså kortis.
Efter att ha probat en del så visade sig att en diod var kortsluten. Varje gång som powerIC triggade Gaten på transistorn (på bild markerat G, D, S så att man ser vad som är Gate, ource osv.) så lyste lampan till. Sen stängde den av sig. Jag hade ingen ultrafast diod så jag satte in en vanlig med det sket sig då den blev kortis igen då den inte hänger med. Förstår att det måste vara en ultrafast. Så jag beställde en sådan. Tog dock bort den HELT och då gick hela agget igång med 12V output.

Så min fråga. Även om jag nu beställt en ny UF diod för att ersätta den gamla. VILKEN funktion har den egentligen? Kan någon förklara för mig vad den gör där teoretiskt och vad som kan ha orsakat att den kortslöt från första början. Kan det fortfarande vara så att det är transformatorn som är felet även om den nu fungerar utan dioden? Något har ju fått den att gå sönder från första början. Även om jag nu inte hunnit testa att sätta in en ny sådan så tänkte jag kolla vad funktionen är för jag skulle inte förvåna mig om den kortsluter också så fort jag sätter in den? Eller inte. Jag vet inte. Men då den fungerar utan så undrar jag vad funktionen är och vad är faran med att inte ha den där alls??!!.

Tittar man på kretskortet som jag bifogat så ser man att den hänger på direkt efter den stora filterkondingen och direkt mot transformatorn. VIlket torde vara samma som på andra bilden som visar ett schema på ett typiskt SMPS krets.

Så någon duktig som kan lära en syftet med denna diod.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Förklaring kring en diod på primärsidan av en SMPS

Inlägg av prototypen »

Dioden är för att skydda switchtransistorn mot flybackspänningen från transformatorn, speciellt om utgången är obelastad.
Utan diod kan det fungera men det är ett lotteri.

Protte

Edit
Tittade på datablad och BA159 har trr på 500 ns
UF4007 har 75 ns, dvs 6 ggr snabbare.
crowhater
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 juli 2012, 18:32:14

Re: Förklaring kring en diod på primärsidan av en SMPS

Inlägg av crowhater »

Den som var sönder är BYV96E, den har 300ns som max. Låter lite högt kan jag tycka. Så därför är jag lite fundersam på om det ändå är så att den igen kommer att gå sönder? Men det är ju bara att prova.

En liten följdfråga. Tror du att det är något från sekundärsidan som orsakat att denna diod fått en kortis? Något som den varit ansluten mot? Eller är det så att när den varit obelastad så har den råkat ut för något? Vet att det är svårt att säga exakt men försöker förstå lite vilka alternativa förklaringar det finns. Något som fått kortis av det som den varit ansluten mot tex? Den är ju isolerad mellan sekundär och primär men är det något som ändå kan påverka flybackspänningen så att den havererade dioden?

Uppskatter oerhört mycket ditt svar innan. Tackar så innerligt.

mvh
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Förklaring kring en diod på primärsidan av en SMPS

Inlägg av prototypen »

Det är ju en flybackkonverter. Transformatorn laddas med magnetisk energi när transistorn leder, när transistorn släpper så ska den magnetiska energin ta vägen någonstans och det är ju tänkt att den ska ut på sekundärsidan. Finns det ingen belastning där så blir spänningen hög över transistorn och då tar diod + kondensator hand om en del.

Protte
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Förklaring kring en diod på primärsidan av en SMPS

Inlägg av breflabb »

Denna nätdel på primär sidan har färekommit i nästan alla TV apparater.
Och det rätta skyddet är inringat. Och nätdelen är idiotsäkra som det heter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar