vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
qazwsx
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2018, 20:03:10

vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av qazwsx »

Håller på o kollar på en produkt jag tänkt ta fram.
produkten kommer antagligen inte säljas i allt för stora serier (100 styck år kanske) och har ett styrsystem.
styrsystemet styr en 128x64 grafiskdisplay och en del utgångar (sammanlagt kanske 20-25 stycken I/O behövs) varav 3 är I/O är AD omvandlare.

Så min tanke har varit att jag använder en Atmega2560 eftersom den har tillräckligt många utgångar och senast (typ 6-7 år sedan) jag höll på med mikrokontrollers så använde jag dessa, så jag lite van vid dessa och den utvecklingsmiljö som den använder(även om det inte direkt är i närminnet..).
min tanke var också att Arduino Mega använder denna mikrokontroller så denna kanske borde finns i produktion ett tag till (?)..

Men tänker jag rätt här? de kostar ju rätt mycket .. typ 80 kr/styck.
Vad tycker ni? gör jag rätt inte? och vad hade ni använt istället annars?

denna tänkte jag använda:
https://www.digikey.se/products/en?keyw ... 6AURDKR-ND
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45271
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av TomasL »

Skulle nog köra med något modernare, PIC32, kul att jobba med, en hel del utvecklingskort tillgängliga, hyffsat stor Community osv.
Gott med IOn, bra HW-stöd för de flesta grejjor man vill åstadkomma.
Gott om både RAM och Flash osv. Dessutom sannolikt rejält billigare.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av sodjan »

Om det gäller ca 100 st. per år, och jag antar att det ska kapslas på något industriellt
sätt (eller var finns marknaden?), så skulle jag säga att det är i princip ointressant om
processorn kostar 1:- eller 100:-, det är en marginell del av av totalkostnaden i alla fall.

Då finns det mycket mer att spara på att använda en processorarkitektur och verktyg
för utvecklingen som du är bekant med. Om du redan har erfarenhet av utveckling från
AVR, så skulle det krävas väldigt mycket för att "räkna hem" att bygga upp kompetens
på något annat, för enbart 100 st. levererade per år.

Sen så vet ju *vi* ingenting om marknaden för denna produkt. Är det priskänsligt o.s.v.?
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag röstar för STM32.

Fördelar
- Modern 32-bit arkitektur istället för utdöd 8-bit.
- Bättre peripals
- Dynamisk pinallokering på många pinnar
- ST's förvärv av Atollic vilket innebär en potent toolchain utan kostnad
- Stark på debugging (gäller ARM generellt)
- Enkla billiga programmerare/deubuggers (kloner billigast men funkar lika bra)
- Billigare (förmodligen)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av Glattnos »

Min nya favorit AVR är Atmega328PB som kanske funkar för dig. Kostar ca 12:- och är kompatibel med kod skriven för Arduino UNO. Jag håller med Sodjan att om det du i dagsläget har bäst koll på är 8-bit AVR och prestandan räcker så finns det ingen stor anledning att byta till nått annat om du inte ser själva övergången i sig som en fördel.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av Klas-Kenny »

Att betala 80 spänn för en gammal 8-bitare med inte mycket lull-lull låter som ett skämt. :)

Betalar mindre än så för den PIC32 jag satt i min senaste konstruktion, då får man 32bit 120MHz, 512k flash, 128k RAM och en herrans massa periferier (12 PWM, typ 15 timers, 7 individuella AD-omvandlare, USB, CAN-bus osv osv osv)..

Personligen tycker jag inte man ska vara för rädd för att ge sig på nya processorer. Tar inte jättemycket extra tid då man ju ändå får konsultera databladet för det mesta man gör, men det är oerhört lärorikt att få se desto mera.

Generellt får man till bättre produkter om man väljer den bästa uC'n till jobbet varje gång, istället för att bara köra det man är van vid...

Tänk på att 80kr x 100st/år trots allt är 8000:- som kan gå rakt ner i din ficka om du gör detta ensam. Många bäckar små...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45271
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av TomasL »

Klas-Kenny, håller med dig fullständigt, dessutom är PIC32 väldigt trevlig att jobba med.
Dessutom har ju numera rätt många PIC32or konfigurerbar pin-layout, så man är betydligt mindre låst vid kort-design.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av Icecap »

En mikroprocessorr ju i grunden inget utan utvecklingdmiljön och bra datablad.

Att ha harvat i ett miljö för en herrans massa år sedan betyder ju varken att det var bra miljö eller mikroprocessor - men inte heller motsatsen.

Om miljöt är bra för dig använder du den mikroprocessor som fungerar till miljöt.

Sedan skulle jag definitivt inte använda AVR alls, gammal typ, dåligt med minne, funktioner och hastighet.

Men som sagt: klarar den jobbet och miljöt fungerar för dig blir jobbet ju gjort.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45271
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av TomasL »

Samtidigt, gamla processorer/arkitekturer är just gamla, och helt plötsligt finns de inte längre.

Dessutom, skall man köra med en grafisk display, är det en fördel om det inte tar så lång tid att skicka data till den,
Även en 128x64 display behöver ju närmare 200kB för att uppdatera hela displayen, och då är det bra om det kan gå på någon eller några ms.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av Glattnos »

Fast om man hållit på med Arduino förut och ställer frågan som den är ställd så är Atmega328PB inget dåligt val om prestandan räcker. Den kom 2015 så den är inte så gammal.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av Swech »

Finns Xmega.
Halva priset men samma miljö
128x64 display behöver ju närmare 200kB
128*64 * 3 -> 24kB med truecolor..... inte så nära 200kB

Swech
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45271
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av TomasL »

Nja 8 bitar per pixel, tre färger och 8192 pixlar, hmm, jo jag räknade nog fel, räknade nog bitar gissar jag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45271
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av TomasL »

Oavsett, startar man en ny konstruktion, så bör man välja det senaste, inte gammal skåpmat. Livslängden i dag är så förtvivlat kort, även om uChip är duktiga och behåller kompabiliteten så länge de kan.
3 år är typ gammalt, speciellt för en 8-bitare.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av Icecap »

Och även om att modellen inte är uråldrig är arkitekturen det.
Lite som att basera en ny konstruktion på en 8031-kompatibel mikroprocessor - det finns upphottade versioner med dubbla datapekare men arkitekturen är likaväl uråldrig.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: vilken mikrokontroller bör jag välja till mitt projekt?

Inlägg av Glattnos »

Jag lovade förut att jag skulle byta till 32-bit i min nästa projekt(eftersom det är bättre och många rekommenderar det). Nu har jag börjat nästa projekt och då blev det 8-bit ändå i form av Atmega328PB. Jag skaffade en STM32 och började läsa i databladet när jag insåg att det skulle ta betydligt längre tid för mig att få igång det hela med ett obekant chip jämfört med ett chip som jag redan kan hantera(och redan har mycket kompatibel kod till). AVR:en kostar 12:-/st och har tillräckligt många funktioner för mitt projekt:
https://www.tme.eu/en/details/atmega328 ... hip-atmel/
27 st I/O-pinnar (använder 26)
2 st UART (använder 2)
2 st SPI (använder 1 som AUX)
2 st I²C (använder 2)
10 st PWM kanaler (använder 3)
8 st ADC (använder 2)
3 st 16-bit timers
2 st 8-bit timers
Den har även en integrerad Touch-controller(hur användbar just den är har jag ingen aning om)

Projektet involverar mer än bara elektronik och programmering(såsom mekanisk design, fräsning, svetsning, plastning mm) så jag lägger gärna mer krut på övriga delar i projektet än att byta till ett obekant chip. Är det så fel att göra så alltså? Väljer ni alltid det senaste, snabbaste eller den modernaste arkitekturen varje gång ni bygger nytt utan att ta hänsyn till vad ni använt förut och är bekanta med?
Skriv svar