Laddström till batterier kontra elektronik i apparater

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Laddström till batterier kontra elektronik i apparater

Inlägg av Hobbyisten »

Hej ! Om jag stoppar in laddaren till laptopen så lyser skärmen starkare oavsett om batteriet är fulladdat eller ej. Vid laddning av batterier i apparater, tex en laptop, som man samtidigt använder, boostas batterierna och den högre effekten tas ut därifrån, eller går laddströmmen BÅDE till batterierna och elektroniken ? :humm:
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laddström till batterier kontra elektronik i apparater

Inlägg av Platis »

Att skärmen lyser starkare har troligtvis att göra med energiinställningarna, brukar vara olika för nät resp batteri-drift. Exakt hur laddningen sker vet jag inte, men jag tror att batteriet cyklas även vid nätdrift. Dvs laddas fullt-förbrukas-ladda fullt osv, så även nätdrift sliter på batteriet.

Är det Windows 10 så är det följade steg för att ändra skärmstyrka.
System-energiinställningar-fler energiinställningar-ändra schemainställning-ändra skärmstyrka batteri-/nätdrift
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Laddström till batterier kontra elektronik i apparater

Inlägg av danei »

Att karmen lyser starkare beror på att man inte sparar på energin när sladden sitter i. Jag är rätt säker på att man inte använder batteriet när sladden sitter i. Men det värsta läget för batteriet är fulladdat. Så visst sliter det. Det borde gå att ställa ner laddningsnivå på batteriet. För många är det ju inte särskilt ofta man har nytta av den fulla kapaciteten.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Laddström till batterier kontra elektronik i apparater

Inlägg av Hobbyisten »

Aha...det är så det ligger till med laptops. Den grundläggande frågeställningen dock kvarstår....jag har för mig att jag hade en rakapparat med kasst batteri som inte "ville" även om man anslöt den till vägguttaget....frågan är varför inte alla apparater görs på det sättet att kretsen kan slutas genom nätelen, för då kunde man ju använda apparaterna "hur länge som helst" även när batteriet är kasst :humm:
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Laddström till batterier kontra elektronik i apparater

Inlägg av netrunner »

Rakapparaten drar troligen mer effekt än vad laddaren kan ge. Batteriet har inte det problemet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Laddström till batterier kontra elektronik i apparater

Inlägg av Henry »

Har varit med om att laddaren laddat batteriet samtidigt som rakapparaten användes, men det var några år sedan.

En teori jag annars har är att om det är en avsköjlningsbar/vattentät apparat så för att garantera att inget kan hända, om personen tex rakar sig i duschen, så skall inte apparaten gå att använda med sladden inkopplad utan bara ladda för att undvika allt vad det heter att något går fel. Tror liksom inte att tillverkarna kan garantera bortom alla tvivel att deras nätadapter inte får spader en dag och ger ut 230V och i en dusch är man i princip så jordad man bara kan bli.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Laddström till batterier kontra elektronik i apparater

Inlägg av Hobbyisten »

netrunner skrev:Rakapparaten drar troligen mer effekt än vad laddaren kan ge. Batteriet har inte det problemet.
Kort, koncist och upplysande :tumupp:

Med andra ord är det helt beroende på adapterns effekt och apparatens effektförbrukning, som naturligtvis varierar från fall till fall :idea:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Laddström till batterier kontra elektronik i apparater

Inlägg av Hobbyisten »

Jag spånar vidare i min egen tråd :
Som jag förstått det sitter alltså adapter/trafo parallellt med batterierna, och strömmen till kretsen tas ut däremellan. Men om adaptern är klen, skulle strömmen till apparaten/kretsen MINSKA om man anslöt den ? Detta pga att laddspänningen från adaptern är något högre än ackumulatorernas nominella spänning, och strömmen skulle gå enbart (?) i riktning från adapter till batteri och krets ? Undrar vad Kirchoff skulle sagt :lol: Men Kirchoff lever inte vilket NI gör :wink:
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Laddström till batterier kontra elektronik i apparater

Inlägg av E Kafeman »

De flesta kretsar i en laptop får sin spänning via spänningsregulatorer. Spänningen till kretsarna är stabil så länge man inte går under batteriets minsta tillåtna spänning.
Det är samma sak med yttre laddare, dess spänning kopplas inte direkt till batteriet utan går via en laddkrets.

Finns förmodligen ingen tysk som hetat eller någonsin kommer heta Kirchoff. "Kirch" är tyska för kyrka, "off" är möjligen ett engelskt ord.
Fysikern Gustav Kirchhoff skrev spännings och strömlagen. Det var egentligen inget annat än en omskrivning av några av Ohm's lagar i annan ekvations-form.

På denna nivån gäller Ohm's lagar. Det är först när man går in på de riktigt små strömmarna som kvant-effekter gör att det inte längre är bra fungerande lagar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Laddström till batterier kontra elektronik i apparater

Inlägg av Hobbyisten »

I all ödmjukhet undrar jag dock om dessa laddkretsar är en förutsättning för att konstruera apparater av det slag vi diskuterar ? Jag sitter nämligen på en pryl från 80-talet och vill gärna veta. Att jag varit orolig för att batterierna ska bli överladdade har jag ventilerat i en annan tråd.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Laddström till batterier kontra elektronik i apparater

Inlägg av E Kafeman »

Förutsättning i betydelse att någon form av reglering absolut måste finnas vid laddning, finns inte.
Det går utmärkt att konstruera en WC-stol utan reglering av påfyllningen av spolningstanken men antingen blir det blött på golvet eller kommer tanken inta vara välfylld när det som bäst skulle behövas.

Ladda batterier utan någon form av reglering fungerar på samma sätt som med WC-stolen. Det blir inte alltid helt välfungerande.
Att använda adapter med inbyggd begränsning vilken ström och spänning den förmår leverera är en enkel form av reglering.
Kommer antagligen ta mycket lång tid att ladda batteri på det sättet men man undviker att batteriet blir överladdat, vilket kan förstöra batteriet eller i värsta fall orsaka brand.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laddström till batterier kontra elektronik i apparater

Inlägg av Platis »

nybörjarnörd skrev:I all ödmjukhet undrar jag dock om dessa laddkretsar är en förutsättning för att konstruera apparater av det slag vi diskuterar ? Jag sitter nämligen på en pryl från 80-talet och vill gärna veta. Att jag varit orolig för att batterierna ska bli överladdade har jag ventilerat i en annan tråd.
Alltså på gamla prylar med NiCd/NiMH så vet man ju inte alltid, vissa laddare var bara typ en trafo och en diod! Och då var meningen att man skulle hålla koll på tiden dom var inkopplade!
Är det en bärbar dator från 80-talet så hoppas man ju att laddningen var lite mer sofistikerad. :humm:
Precis som med allt annat så är det ju en konstant utveckling på både batterier och laddning.
Laddningen på moderna batterier(Litium) är från betydligt mer kontrollerad(laddkretsar) till väldigt mer avancerad (typ algoritmer som tar hänsyn till användningen osv). Samtidigt så är ju dessa batterityper också mer känsligare.
Skriv svar