Råd om spänningsregulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Råd om spänningsregulator

Inlägg av MicaelKarlsson »

Hej på er!
Sitter och ritar på ett kort som behöver 5V men eftersom det är ganska långa kablar från spänningsmatning tänkte jag använda 12V ev. lägre spänning om jag hittar lämplig batterieliminator.
Fakta:
kortet innehåller en ATTiny85, 6 st WS2812B (max 60 mA) samt en del passiva komponenter.
Kortet kommer att sitta inneslutet i en plastkula av POM så ventilationen är obefintlig.

Så min fråga är: Har ni tips på spänningsregulator som kan:
- leverera ca: 400 mA kontinuerligt utan att den blir överhettad.
- ytmonterad
- så få kringkomponenter som möjligt

Som ni ser handlar det om en form av belysning. Kan inte säga mer om användningen, tyvärr.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av anders_bzn »

Någon enkel Buck: http://www.ti.com/power-management/non- ... rview.html

Vid 400mA och ett spänningdrop på 7V får du nästan 3W effektförlust med något linjärt.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tack för tipset, värmeutvecklingen i en DPAK 7805 var kännbar redan efter 10 minuter.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av Glattnos »

Jag gjorde en som funkar bra. Byter man R2 till 1K och R1 till 3K så blir det 5V istället.
U1 = MC34063AD Switch-regulator
D1 = 1A diodbrygga (mest som polaritets-skydd)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av lillahuset »

Man bör också tänka på att 5V 400mA ger 2W.

Edit: Hur mycket effekt kan du tolerera i din boll?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av Glattnos »

Fast det som drivs sitter väl inte i "bollen"...eller?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jodå all elektronik jag listade sitter i bollen!

Glattnos: Tack, den ser intressant ut!

lillahuset: Hur menar du, är inte helt klart för mig.

Det viktigaste är att temperaturen i bollen inte blir så varm att det blir obehagligt att ta i den.

Jag kan tyvärr inte gå in på detaljer om vad det skall bli men POM-bollarna skall alltså lysas upp med 6 st WS2812B (max 60mA) och skall vara igång under flera timmar per dag då den färdiga produkten skall finnas i en utställning. Allt förutom just spänningsregleringen är klart. Men har ingen bra koll på switchregulatorer så därav frågan. :)
Utrymmet är också begränsat så luften inne i bollen värms upp ganska snabbt av 7805 som sitter där nu och ventilationshål är uteslutet av olika anledningar.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av Glattnos »

Du menar att varje färg i den drar max 20mA så därför blir det 60mA x 6st = 360mA? Det är i så fall när alla lyser vitt på full ljusstyrka. Det borde ju vara ganska lugnt men du får i värsta fall 360mA x 5V = 1,8W värme från dom. Det gäller ju att temperaturen inte är för hög när nerkylningen utifrån och uppvärmningen inifrån hittar jämnvikt. Om det blir för varmt kan du ju sänka intensiteten lite, dom lyser förmodligen rätt bra även på t.ex. halv effekt.

Regulatorn jag använder borde klara det, det jag har testat den så har den funkat riktigt bra. Bifogar en bild på den från ett av mina kort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av lillahuset »

Jag har ingen aning om vad POM är men de flesta plaster jag har sett utsättas för tom måttlig värme brukar missfärgas med tiden.

Om du tar en plastboll och sätter i ett motstånd på, säg 5W, och driver det så du får en effektutveckling på 5V*0,4A=2W och låter det stå på några dagar eller längre kan du se om plasten påverkas ogynnsamt. En glödlampa går naturligtvis också bra.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av MicaelKarlsson »

Glattnos: Du har helt rätt 60 mA är vitt och fullt ös. Kommer troligen inte inträffa så väldigt ofta men man vill ju vara på den säkra sidan och räkna på "worst case". Den ser ju smidig ut, skall kolla upp om komponenterna får plats. Gissar att tillverkaren inte blir överlycklig med många komponenter på undersidan, men det återstår att se.

lillahuset: Kan ju vara en idé att testa. Polyoximetylen lär det visst heta. Skall höra med han som tillverkar kulorna. Han är en sådan där guru på bearbetning av plast och metall.

EDIT: http://christianberner.se/$-1/file/acetalplast-pom.pdf Enligt denna pdf skall POM klara 100°C under 20000 timmar vilket borde funka.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av nifelheim »

ATtiny går ju ner till 1,8 volt
om det inte är kritiskt med ljusstyrkan skulle ja testa med bara en konding och acceptera spänningsfallet om det går.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av lillahuset »

Det är även olämpligt för varmvattenarmaturer, eftersom det är känsligt för varmt vatten.[1]
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av MicaelKarlsson »

nifelheim: Jodå, men då blir det inte så lätt eftersom jag måste ha en klockfrekvens på 16 MHz då måste man upp i 4,5V till 5,5V enligt databladet.

lillahuset: Inga problem. Det fuktigaste kulorna kommer i kontakt med är möjligen svettiga händer. :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av Glattnos »

Diodbryggan(som är största komponenten) kan man skippa eller byta emot bara en vanlig diod så tar regulatorkretsen mindre plats. Kortet på bilden är 33mm högt men man skulle kunna få in hela regulatorkretsen på ca 30x10mm om man trycker ihop det lite och skippar diodbryggan.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Råd om spänningsregulator

Inlägg av MicaelKarlsson »

Glattnos: Det kan gå, hela kortet är 65 mm i diameter med en 16 mm bred slits så det kan bli trångt som bara den. men väl värt ett försök. Diodbryggan behöver jag inte, använder bara en vanlig diod mot polvändning. Det är ingen utomstående som behöver "in och pilla" med elektroniken.
Skriv svar