Stereokabel i A/V-uttag. Går det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Stereokabel i A/V-uttag. Går det?

Inlägg av daspunner »

Jag skulle vilja ha ut analogt ljud ur en nyare IP-tvbox. Varför? Äldre ljudanläggning med begränsningar vad gäller ingångar. Boxen kräver följande kabel för analog signal för ljud/bild:

Bild

Om jag istället kopplar in en sådan här:

Bild

Får jag endast ljudet då?



/D
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereokabel i A/V-uttag. Går det?

Inlägg av Electricguy »

Ja/nej. Det beror lite på hur det är kopplat i jacket. Antingen fungerar det som tänkt, eller så får du ut en ljudkanal och video. Det är bara att testa!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Stereokabel i A/V-uttag. Går det?

Inlägg av prototypen »

Stereokabeln kanske kortsluter videosignalen och vad som händer då vet inte jag.......

Är det problem att få tag på "rätt" kabel?

Protte

PS är det kris och panik, köp billigast heaset, löd på kontakter i stället för örpropparna och ta bort mikrofonen men det finns två standard var jord ska vara men det finns adapter (Apple och de flesta andra mot NOKIA och några till) att köpa.

Protte igen
sm2wls
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 oktober 2005, 07:35:12
Ort: Umeå

Re: Stereokabel i A/V-uttag. Går det?

Inlägg av sm2wls »

Ursäkta att mitt svar är "Off topic", men jag vill ändå rekommendera en mer välljudande lösning med tanke på vad som brukar komma ur den porten på IPTV-boxarna.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... tor-p69116
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Stereokabel i A/V-uttag. Går det?

Inlägg av Platis »

Sök på 3.5mm TRRS, så får du lite info om olika kopplingar!

https://www.cablechick.com.au/blog/unde ... dio-jacks/
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Stereokabel i A/V-uttag. Går det?

Inlägg av Hobbyisten »

Vad jag kan förstå så använder du den första kabeln och låter bara bli att koppla in den gula kontakten. På det viset använde jag min DVD-spelare som CD-spelare till stereon under en tid :roll:
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Stereokabel i A/V-uttag. Går det?

Inlägg av maDa »

Sådana där kablar finns, men ordningen kan variera ibland somsagt.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Stereokabel i A/V-uttag. Går det?

Inlägg av MiaM »

prototypen skrev:Stereokabeln kanske kortsluter videosignalen och vad som händer då vet inte jag.......
Håller med, det är oklart vad som händer.
prototypen skrev:PS är det kris och panik, köp billigast heaset, löd på kontakter i stället för örpropparna och ta bort mikrofonen men det finns två standard var jord ska vara men det finns adapter (Apple och de flesta andra mot NOKIA och några till) att köpa.
Inte bara Nokia, tror de flesta körde den äldre varianten före Apple började prångla ut sina iPhone.

Alla verkar ha vänster på topp och höger på ringen närmast topp. Apple och de flesta andra moderna telefoner har jord på ringen närmast foten, och foten som mikrofon. De äldre har istället mikrofon på ringen närmast foten, och foten som jord. Jag tror att denna äldre standard även används av vissa videokameror som kan ge kompositvideo och stereoljud. SonyEricsson har gjord Symbiantelefoner med den äldre standarden och som dessutom känner av vad som anslutits och växlar mellan mikrofoningång och kompositvideoutgång (!!!).
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Stereokabel i A/V-uttag. Går det?

Inlägg av Hobbyisten »

Här i Wikiartikeln finns TRRS-standarderna angivna :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)
Skriv svar