Den här tycker jag är mycket bra, kommer kanske gå på det spåretjohano skrev:Kanske t.o.m. ett tunt kopparrör (jordat) med isolerad ledare inuti?
MVH/Roger
Den här tycker jag är mycket bra, kommer kanske gå på det spåretjohano skrev:Kanske t.o.m. ett tunt kopparrör (jordat) med isolerad ledare inuti?
Intressant.rikkitikkitavi skrev:Finns lackerad (emaljerad finns inte längre) koppartråd som klarar >500V. Läs specifikationen.
Har du ingen, klarar den inget.
Allt är så utseendefixerat idag oavsett vad man tycker så jag måste följa med strömmen i den meningen och mina egna värderingar (som eventuellt kan vara samma som andras) är att vanliga kablar är intetsägande och fula.Men varför betala dyrt när det går utmärkt med vanlig kopplingstråd specificerad upp till 750V DC utan problem, eller mer?
JAG tycker det är snyggt sen är det egentligen ointressant vad andra tycker.Är det snyggt med det som ser ut som oisolerad koppartråd ? Tycker det mest ser ut som ett hafsbygge, eftersom jag inte vet status på bygget.
En option, visst.Välj istället någon cool färg på den vanliga isolerade kopplingstråden, ex rosa, neongrön, illgul eller liknande.
Fast en rättelse är att det är svårt att komma åt blecket under "hatten", möjligtvis skulle en liten bebis kunna få in fingret där men man behöver inte ha stereon på när man har bebisar på besök.Att du kan peta bort anodkontaktskyddet går inte ens under Darwin award. Det gör man bara OM man vill säkerställa död och förödelse.
Isoleringen är inte några mikrometer tjock, isoleringen är i runda slängar 0,1mm tjock, det står ibland i samband med emaljerad koppartråd (ELFA).TomasL skrev:Och isoleringen är några mikrometer tjock, så den kanske klarar 50V eller nått sånt.
Eller om man skall försöka hålla sig till lite bättre underbyggd fakta i stället för att gissa vilt.TomasL skrev: Och isoleringen är några mikrometer tjock, så den kanske klarar 50V eller nått sånt.
Jo, MEN spännings-skillnaden mellan varje lindningslager är inte så hög, dessutom använder man extra isolering närmast stålet i motorn.
Om du har 2000 varv i en lindningshärva så blir spänningen mellan varje varv, dvs i princip det som isoleringen skall klara 600/2000 dvs 0,3V.