500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av Spisblinkaren »

johano skrev:Kanske t.o.m. ett tunt kopparrör (jordat) med isolerad ledare inuti?
Den här tycker jag är mycket bra, kommer kanske gå på det spåret :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av Spisblinkaren »

rikkitikkitavi skrev:Finns lackerad (emaljerad finns inte längre) koppartråd som klarar >500V. Läs specifikationen.
Har du ingen, klarar den inget.
Intressant.
Men varför betala dyrt när det går utmärkt med vanlig kopplingstråd specificerad upp till 750V DC utan problem, eller mer?
Allt är så utseendefixerat idag oavsett vad man tycker så jag måste följa med strömmen i den meningen och mina egna värderingar (som eventuellt kan vara samma som andras) är att vanliga kablar är intetsägande och fula.
Är det snyggt med det som ser ut som oisolerad koppartråd ? Tycker det mest ser ut som ett hafsbygge, eftersom jag inte vet status på bygget.
JAG tycker det är snyggt sen är det egentligen ointressant vad andra tycker.
Välj istället någon cool färg på den vanliga isolerade kopplingstråden, ex rosa, neongrön, illgul eller liknande.
En option, visst.
Att du kan peta bort anodkontaktskyddet går inte ens under Darwin award. Det gör man bara OM man vill säkerställa död och förödelse.
Fast en rättelse är att det är svårt att komma åt blecket under "hatten", möjligtvis skulle en liten bebis kunna få in fingret där men man behöver inte ha stereon på när man har bebisar på besök.

Jag har bestämt mig för att köra emaljerad koppartråd sen har Ni fått säga vad Ni vill (och jag är tacksam för det) :D

MVH/Roger
PS
Det slår mig nu att det sista jag säger ovan gäller även "riktiga" kablar för har rören toppanod så går dom att peta loss.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av Electricguy »

Men vad är meningen med att ställa alla dessa frågor när du redan har bestämt dit för att göra det? Är det någon form av konstigt "statement" för att påvisa hur korkad du är?
Du borde ju i alla fall glömma tanken på att sälja dina dödsfällor. Du ser ju hur fantastiskt bra det gick för den stackaren som råkade prova din gitarrförstärkare och fick sig en bra jävel..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag behövde höra vad Ni säger, lite självbevarelsedrift har man ju :)

Sen har jag en förmåga att tänka själv och jag tycker det är intressant vad Ni säger men tror inte riktigt på det för isoleringen hos en fet emaljerad koppartråd är så rejäl att den knappt går att skrapa bort med kniv, dessutom är genombrottsfältstyrkan hos isolerande material ganska hög dvs mycket högre än för luft (5k/mm, tror jag).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av TomasL »

Och isoleringen är några mikrometer tjock, så den kanske klarar 50V eller nått sånt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Varför fråga om du skiter i de goda och uppriktiga och oftast sanna saker du får höra? Höll du inte på att ha ihjäl en snubbe med din gitarrförstärkare en gång?! :vissla:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av Teknikern »

Kör på bara Roger, enklaste sättet att få reda på om isoleringen funkar är att slå på strömmen och ta i tråden när du håller andra handen i diskbänken. :wave:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av Electricguy »

Om han helt plötsligt slutar att logga in här så kan ju någon som känner sig manad lägga in en dödsannons i någon lämplig tidning..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Och isoleringen är några mikrometer tjock, så den kanske klarar 50V eller nått sånt.
Isoleringen är inte några mikrometer tjock, isoleringen är i runda slängar 0,1mm tjock, det står ibland i samband med emaljerad koppartråd (ELFA).

Tack annars för att du svarar i sak.

MVH/Roger
Mindmapper
Inlägg: 6417
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av Mindmapper »

Gör det beröringsskyddat med plexiglas!
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av MGL »

Vad det gäller isolering på lackad koppartråd så används ju den i vanliga trefasmotorer där driftspänningens toppvärde går upp till nära 600V.
Så som driftisolering räcker det säkert men du behöver ju dubbel isolering eller skydd av IP20 klass för att ha det på det torra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av TomasL »

Jo, MEN spännings-skillnaden mellan varje lindningslager är inte så hög, dessutom använder man extra isolering närmast stålet i motorn.
Om du har 2000 varv i en lindningshärva så blir spänningen mellan varje varv, dvs i princip det som isoleringen skall klara 600/2000 dvs 0,3V.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av Marta »

Lite mer än ett varv blir det, blir ju ett lager med bobbinens bredd som lacken utsäts för om det är trådrakt lindat. Därför är det också viktigt att tråden inte "skär ner" vid ändarna av lindningen. Hur som helst, lack är enbart för funktionell isolering. Aldrig för säkerhetsisolering.

Plexiglas som nämndes är en bra lösning. Se bara till att det är väl ventilerat och tänk på att akryl kan både smälta och brinna.
De gamla pjäserna från tiden då det begav sig hade ofta ett plåthölje med massor av små hål. Sådant material finns att köpa. Var det snyggt nog till dåtidens främsta duger det till hembygge. Väl fastskruvat med god kontakt mot chassiet är det nog så säkert och bra det kan bli.

Hur tänker Du när estetik får gå före säkerhet? Måste vara en märklig logik bakom det resonemanget...
Senast redigerad av Marta 4 maj 2018, 08:47:06, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nja, det är inte så enkelt, det beror på hur lindningen är lagd, det kan nog Seniorlemuren svara bättre på.

Oavsett är det ett lager isolering mot stålet, vilket är den sekundära isoleringen. Hela motorn är skyddsjordad.

Framför allt är det ju testade produkter, man testar isolationstålighet osv.

Tycker rogerk8 skall testa att megga sin förstärkare :)

Oavsett, ett plexiglashölje är en god ide som beröringsskydd så har man uppnått dubbel isolering.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 500V via 3mm emaljerad koppartråd?

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev: Och isoleringen är några mikrometer tjock, så den kanske klarar 50V eller nått sånt.

Jo, MEN spännings-skillnaden mellan varje lindningslager är inte så hög, dessutom använder man extra isolering närmast stålet i motorn.
Om du har 2000 varv i en lindningshärva så blir spänningen mellan varje varv, dvs i princip det som isoleringen skall klara 600/2000 dvs 0,3V.
Eller om man skall försöka hålla sig till lite bättre underbyggd fakta i stället för att gissa vilt.

How can I determine the voltage insulation rating of magnet wire?
Skriv svar