Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av EPG »

Jag funderar på att bygga ett nätaggregat baserat på ett antal 78XX:or med lite olika utspänningar och sen istället för att ha en vridpotentiometer för att bestämma utspänningen så kopplas de till separata bananuttag i fronten.

Jag tänkte använda mig av 7805, 7806, 7809, 7812, 7815 och 7824 i alla fall, finns det plats så kanske jag fixar till det med ytterliggare några 78XXor med andra utspänningar så jag får ytterliggare uttag. Visar det sig att det finns riktigt gott om plats så kanske jag även sätter i motsvarande 79XX och gör plats för tre bananuttag för varje spänning. På så sätt kan jag ju få tillgång till en hel "array" med olika utspänningar.

Problemet som jag ser det är att 78XX/79XX inte klarar speciellt mycket ström, max 1A i medvind, hemlängtan, hungrig, kissenödig osv. och jag har läst mig till att det inte heller är någon god idé att parallellkoppla dom.

Finns det något tips på någon lösning så man i alla fall kan få en sisådär 5A per kanal?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av Marta »

Har Du funderat på var strömmen skall komma ifrån till ett aggregat med så många utspänningar och dessutom så mycket strömstyrka? Det blir mycket effekt att bränna av vid de lägre utspänningarna om Du tänkt reglera ner de olika spänningarna från samma spänning på uppåt 30V...

Vad skall det användas till? Är det för allmänna experiment och Du vill bygga något enkelt så ta t.ex. 3.3, 5 12 och -12 volt. 12 och -12. En ström på 1A räcker länge för en labplatta. En trafo för 5/3.3 och en för +/- 12. Där har Du då även 24 med de begränsningar det innebär att ha aggregatets nolla mitt emellan. Går att ta ut mellan en positiv och en negativ spänning, men inte mellan två av samma polaritet.
Kan nog till nöds gå med en trafo och spänningsdubblare, men utströmmen på 12V blir därefter. Särskilt -12 blir klen.

Trots allt är det nog bäst med variabel utspänning och icke att förglömma variabel strömgräns. Du kommer upptäcka värdet av strömgräns när något skall felsökas eller när något nytt skall driftsättas med minimal rökutveckling...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av Teknikern »

Jag vill också slå ett slag för ett variabelt, jag har ett hembygge med både fasta och variabel utspänning men med liten effekt, sen köpte jag detta från Kjelle och sen dess har jag inte använt hembygget mer än ett fåtal gånger när jag behövt ström från skilda enheter. Detta är ju dessutom ett mätverktyg när man ska ta reda på okända kretsars värden (lysdioder) då man kan stega upp en mV i taget och få fram belastningen så man inte eldar upp diodkraken. 4 förinställbara värden som ligger kvar i minnet är väldigt användbart när man har projekt på G med olika matningsspänningar. Väldigt prisvärd liten "klump" som numera är oumbärlig här.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 5-a-p44013
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har du kollat in den lilla som jag testade? DSP5005 finns som 3003! Den blev bra.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av SeniorLemuren »

Köp ett gäng sådana här och montera dem så att du kan finjustera potentiometrarna för spänning och ström genom panelen vid behov.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har något gammalt projekt liggande där jag bara skullel ha en stor kopplingsplatta och inbyggda nätaggregat. Skaffade transformatorer med lämpliga spänningar och effekter för att jag skulle få +5V, +/-12V och så en justerbar spänning upp till 24V. Dock för strömmar <1A och varje spänning hade sin trafo eller trafolindning.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av nifelheim »

Klar du ska bygga, köpa kan du göra senare när inte det du byggde räcker till :)

Databladet är din vän :)
78xx.JPG
Strömbegränsning kanske är bra att ha med från början.


edit: trissor kan du ju ha flera om ström/effekt blir jobbigt se tex.
http://circuitsan.blogspot.se/2014/03/1 ... agram.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av E Kafeman »

Nätaggregat som klarar att leverera någon amp har blivit allt för billiga att köpa. Det blir inte längre lönsamt att bygga själv. Trafo/låda/snygga displayer och rattar mm och det kostar många ggr mer att bygga själv. Egen tid oräknad.

Undantagsvis så arbetar jag med lite kraftigare 5V-elektronik som behöver 10-20A. Hade ett särskilt nätaggregat för detta ändamål men en dag så kom blå röken ur trafon. Den hade fått jobba för hårt med dålig kylning.
Räddningen blev en ATX-adapter. Ett gammalt ATX-aggregat fanns redan.
Skruvade fast adaptern direkt på nätaggregatet. Fungerar perfekt med flera fasta uttag. Det är ingen ersättning till ett vanligt nätaggregat där man vill kunna precist både ställa spänning och max-ström med lågt brus, men är ett utmärkt komplement. Det finns max-ströms-skydd men det är inte ställbart, man helst ska ansluta det till jordat nätuttag för att slippa få krypspänning på jorden relativt verkligt jordade prylar.
Den gör dock jobbet utmärkt att driva 12V elmotorer och ledljusslingor och det har även drivit 3 och 5-Volts elektronik med utmärkt resultat. Har 16A vid 3,3V så det lär räcka att driva en och annan Arduino alternativt sätta turbo på blåröken.

Egentligen behövs ingen adapter alls, har sett varianter där man satt chassi-bananer direkt i PSU-lådan, men med adaptern var det det ett 5-minuters-jobb att få ihop något som inte såg allt för illa ut och med god driftsäkerhet. Skulle säkert gå komplettera med variabel reglering som komplement på 12-Volten.

En köpe-varning dock. Jag köpte denna varianten vars uttag inte har hål för banan-kontakter (oborrat) eller hål borrade för att kunna nypa kabel. Svor några kinesiska ord när jag upptäckte den snikna kostnads-inbesparingen.
Fick köpa riktiga banan-uttag separat och passade då på att välja olika färg för varje spänning.
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av opampen »

Man bygger väl själv för att det är roligt! Har byggt alla mina nätaggregat själv med typ LM317/LM337! Annars kan man ju gå och köpa färdigt det mesta som vi håller på med här!

"Pellebeefmaster"!: Tycker du ska bygga efter "nifelheim":s förslag! Det är jätteroligt att bygga aggregat då får man det också som man vill ha det!

Om du tittar på länken där så ser du att det finns många möjligheter att kunna bygga ut och utveckla ditt nätaggregat efter behov. Det kan du aldrig om du köper "färdigt"!

Annars så sök vidare på nätet: "nätaggregat med LM317 schema" där kommer du få en uppsjö av intressanta och tacksamma förslag att jobba vidare med. Måste säga att det är ett av mina favoritprojekt!

Lycka till!
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av E Kafeman »

De nätaggregat jag designar är oftast en del av den totala konstruktionen. Blir mest olika typer av radiobaserade mätinstrument.
Det är sådant som blir unikt för det aktuella bygget och som inte kan köpas färdigt.
Man kan bygga sina verktyg själv för att det är roligt och lärorikt, eller som för mej som en gång byggt mitt egna oscilloskop såväl som ett antal nätaggregat därför att köpes-varianten var långt bortom min budget, men den tiden är förbi. Lösa komponenter kostar mer än färdig-lödd enhet när det kommer till standard-prylar. Ingen mening att köpa LED-moduler och bygga voltmeter när komplett fungerande modul kostar ett par tior.
Däremot värderade jag ATX-psu annorlunda därför att det var en rejäl besparing i tid och pengar. Kasserade men fullt dugliga ATX-psu har normalt inget värde, men för mej blev det en fullgod ersättning för något som annars kostat några tusen.

Idag bygger jag sådant som inte finns billigare och bättre på postorder-avstånd, men däremot så behöver mitt bygge delar som finns färdigt så använder jag det.
Oftast ska mina byggen serie-produceras och det är först när beta-stadiet är över som man designar PCB och sätter in allt på ett enda PCB och köper in lösa komponenter.

LM317 är en färdig spänningsregulator med kretsar under locket, som inte kräver särskilt mycket tanke för att få att fungera. Ser det måttligt utvecklande eller roliga i bygget av sådant om man inte är absolut nybörjare.
När jag som ung byggde mina nätaggregat var det lösa transistorer som gällde. Man fick optimera transistor-steg för minsta temperaturdrift osv.. Sedan blev det naturligtvis en hög med uA723-baserade aggregat när de kom. Sparade många transistorer och arbete.

Kan mycket väl tänka mej att att mitt ATX-aggregat skulle kunna kompletteras med en LM317-lösning för att få variabel spänning. Kanske med automatik så att man automatiskt väljer lämpligt uttag på ATX för minsta värmeutveckling i LM317. En MCU-modul och några mosfet borde räcka.

Bygga från grunden utan färdiga moduler är kanske intressant, finns de som bygger egna radio-rör och halv-ledare i hobby-källaren men tänk tanken att bygga en MCU eller en WiFi-lösning med erforderlig logik uppbyggt på lösa transistorer när det finns färdig IC-kretsar inlödda på PCB för småpengar.
Det är lite samma sak med färdiga spänningsregulatorer typ uA723/LM317 eller ett helt ATX-aggregat. Ingen av dom är något som man bygger själv om man inte har fått i konkret uppgift att designa något sådant. Det ödslar bara tid och pengar som man hellre kan använda på att designa en bistabil vippa, och undersöka, vilket kan vara väldigt mycket mer givande om man vill lära sej mer om grundläggande elektronik. Inte fel om man då har ett bra nätaggregat att driva vippan med och färdigköpta mätverktyg som kan visa vad som händer i vippan.

Finns redan transformator och annan hårdvara, ja då kan LM723 eller LM78xx vara enkla lösningar att stabilisera spänningen och på det visat få användning av befintliga delar som nätaggregat liksom det kan vara med att återanvända ett ATX-psu. Om det är kul får vara upp till var och en men det är inte så mycket elektronik att lära något av dessa byggen jämfört med en egendesignad bistabil vippa.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av EPG »

Tack för tipsen!
Klockan är läggdags för länge sen man jag ska läsa igenom svaren lite mer noggrant i morgon bitti!
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av opampen »

Tror du kan ha mycket nöje av att bygga t.ex. nätaggregat. Visst är det enkelt i princip! Men att få till det stabilt, lågt brus undvika självsvängningar mm. vet alla som har bygg lite grand praktiskt. Framförallt om det är höga strömmar! Det kräver lite grand att få till det bra!

Vad gör du t.ex. om resultatet inte blir som du har tänkt! Ex. den självsvänger. Då måste du veta vad du ska göra åt det! Även om principen är enkel så är verkligheten en helt annan borta från det enkla schemat!

Alla kan sätta ihop någon typ av krets, t.ex.en nätdel eller förstärkare och få ut någon form av signal. Men kvalitet på hur det byggs upp, val av komponenter, kretskort, jordning, dragning signalledningar mm. Det är det som skiljer den erfarne från nybörjaren! Detta gäller ju det mesta inom el-elektronik!


Så ett nätaggregat kan vara både nyttigt och roligt att bygga. Och absolut inte enbart för en nybörjare! Men du får ju avgöra vad du vill satsa på. Om du har andra projekt du kan ha större nytta av. Det måste du själv avgöra!
Senast redigerad av opampen 2 maj 2018, 23:07:19, redigerad totalt 2 gånger.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av EPG »

Dels är det för att det är ett kul projekt, dels vore det smidigt att ha ett sådant nätagg på bordet i hobbyrummet och dels är det för att jag har en låda liggandes här med ett påbörjat nätaggregat som verkar vara någon typ av byggsats. Sen är ju frågan hur relevant det är i alla fall eftersom att det i princip bara är chassit, Ampere-visarinstrumentet, ringtransformatorn och selenlikriktaren jag får användning av.

5.0VDC vill jag ha för att kunna driva digital elektronik typ datorer, Arduino, Raspberry PI etc.
6.0VDC för att testa mottagare, servon och RC-prylar (vet att 5V funkar men kör med 3-cells LiPo och 7806 rakt igenom på allt numera när det gäller RC).
12.0VDC för bland annat datorer men framförallt bilel.
15.0VDC för att kunna skriva till Saabs Trionicstyrboxar och eventuellt kunna driva laddarna till mina RC-prylar.
24.0VDC eftersom att typ allt inom styr/regler/automation inom industrin använder 24V
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av opampen »

Tycker det verkar som en jättebra ide´att du kommer igång med ett nätaggregat. Som du säger ett roligt projekt. Bygger man själv får man det dessutom som man vill ha det!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga nätaggregat med fasta utspänningar?

Inlägg av 4kTRB »

Lägger du dom i serie så kommer du ju ifrån hög spänning över regulatorerna
och förlusteffekten sprids ut över varje regulator.
Skriv svar