Tysk schemasymbol?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Tysk schemasymbol?

Inlägg av prototypen »

Hur ändrar man bandhastighet, flyttas drivremmen mellan olika spår på remskivorna?Protte
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tysk schemasymbol?

Inlägg av breflabb »

Det är nästan alltid en axel som är svarvad med olika dimensioner ( runda trappsteg)som drivremmen
tvingas upp eller ner rent mekaniskt med en spake, och då hamnar den på den tunnare eller
grövre delen. Mycket enkelt men det har fungerat mycket bra
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tysk schemasymbol?

Inlägg av TomasL »

Om det inte är en REVOX, där har man inga drivremmar eller liknande.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Tysk schemasymbol?

Inlägg av Elman »

Är kapstan smörjd med symaskinsolja eller fett kan den vara gammal seg och klibba .
Bästa oljan sinterlager öl.
Kanon till bromslagrade motorer, kapstan till video.mm
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tysk schemasymbol?

Inlägg av xxargs »

rail skrev:Det är inte jag som håller på med bandspelaren utan en kamrat.

...Tryckrullen ser bra ut.
ser bra ut... men hur känns den - är den bakelithård, kladdig eller vill smula sig???

Efter ett antal 1000 timmar körning så brukar över och under delen av tryckrullen har slitits och inte längre ligger an mot kapstan-axeln när den för band - och då brukar det bli problem med ojämn hastighet i avspelningen allt beroende på hur glatt bandet är mot kapstanaxeln och hur spolrullarna är ojämna i friktion - ökad tryck på tryckrullen gör det inte alltid att det blir bättre utan kan förvärra för att tryckrullen blir mer trögrullat pga. deformationen av presskraften.

ny tryckrulle rekommenderat, den är viktigare än man tror för jämn mediatransport - en med färsk eller vart fall elastisk gummi och inte en bakelithård dito.

Elaster/gummi i olika former brukar inte klara sig så bra av tidens tand - oavsett om de används eller inte.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tysk schemasymbol?

Inlägg av breflabb »

Även slirkopplingen på upptagnings rullen kan vara boven ibland.
Om den kärrvar eller drar för hårt i kombination med dålig tryckrulle
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tysk schemasymbol?

Inlägg av MiaM »

Uher har vad jag minns samma varvtal på motorn oavsett vald hastighet, och så byts utväxlingen mekaniskt när hastighetsväljaren ändras.

Jag har ett par Uher. Hittils har jag klarat mig från några krångligare fel, men jag hade total kortis i en elektrolyt över matningsspänningen som i sin tur tog med sig ena nätadaptern. (Jag får skylla mig själv, jag var ung och dum och satte i för stor säkring för typ 25 år sen och det gick som det gick med nättrafon...).

Elektrolyterna är ju misstänkta på en så gammal maskin.

Om spänningen ser bra ut (mätt med oscilloskop och inte bara multimeter) från "boxen" märkt 400 i schemat, så är det kanske värt att chansbyta de sju rätt små elektrolyterna i schemadelen du visade först (box "300").

Annars med strömmen bortkopplad så går det ju att ohmmäta/summermäta den där treläges omkopplaren och rotera motoraxeln. Känn efter så att varje tredjedel ger kontakt över ungefär lika stort område och eventuellt tomrum eller överlapp mellan delarna är lika på de tre ställena.

Breflapp: Är det där från en BSR? Min första rullis när jag var liten använde den mekaniken, ihopbyggt i en "skolbandspelarmässig" låda med rörelektronik som var minst sagt måttligt bra (överstyrdes vid uppspelning om man styrt ut ett enkelt sextio-sjuttiotalsband med en Tandberg såpass att det låg lite under mättnad). Mycket nostalgi väcks av att se den! :)
rail
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 april 2018, 01:45:51

Re: Tysk schemasymbol?

Inlägg av rail »

MiaM - Jag är inte alls på samma kunskapsnivå som många av er som är här på forumet är på.
Jag kan en del, har grundläggande kunskaper men inte när det kommer till mer avancerade grejer.

Den grova inställningen mellan olika hastigheter görs mekaniskt med hjälp av trappstegshjulet. Det drivs av en rem från motorn.
Mot de olika trappstegen ligger ett gummihjul beroende på vilken hastighet som har valts, inga remmar är inblandade där.
Finjusteringen görs sedan elektroniskt med en vridpot.

Dina tips om elektrolyterna tål att testas.
Det är alltså min kompis som håller på med denna bandspelare och jag är hans förlängda arm mot detta forum :)
Senast redigerad av rail 26 april 2018, 12:45:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tysk schemasymbol?

Inlägg av breflabb »

@MiaM: Ja, den gick tyvärr inte att rädda. Allting satt fast, motor,spakar,omkopplare
tonhuvudet,och allt annat. La ner några dagar men sen gav jag upp. Det var för bökigt :doh:
Skriv svar