Tysk schemasymbol?
Tysk schemasymbol?
Detta är ett utdrag ur ett schema för en liten rullbandspelare - Uher 4200 Report IC.
På detta tyska schema finns denna symbol längst upp till vänster.
Rund med fyra anslutningar varav en till mitten.
Vad är detta?
De tre lindningarna W1,W2 och W3 höger om är troligen statorlindningarna till bandspelarens motor.
På detta tyska schema finns denna symbol längst upp till vänster.
Rund med fyra anslutningar varav en till mitten.
Vad är detta?
De tre lindningarna W1,W2 och W3 höger om är troligen statorlindningarna till bandspelarens motor.
Re: Tysk schemasymbol?
Jag tror att det är en hastighetsomkopplare med vilken kvalitet man vill
spela in ljudet. Typ som denna bild visar.
spela in ljudet. Typ som denna bild visar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Tysk schemasymbol?
Om vi kunde få se lite mer av schemat, tills vidare kommer jag att tro det sitter en trefasmotor i bandspelaren. Typ BLDC.
Protte
Protte
Re: Tysk schemasymbol?
Det sitter en omkopplare i (trefas)motorn, den sköter styrningen till just trefasmotorn.
Omkopplaren bestämmer när nästa fas ska kopplas in. Det är en släpkontakt som åker runt på tre "segment" av mässing.
Det var den tidens sätt att generera trefas, nu skulle en PIC-processer göra samma jobb.
Har en sådan lös motor hemma och ja den har en permanentmagnet i rotorn.
Edit: Fixat stavfel
Omkopplaren bestämmer när nästa fas ska kopplas in. Det är en släpkontakt som åker runt på tre "segment" av mässing.
Det var den tidens sätt att generera trefas, nu skulle en PIC-processer göra samma jobb.
Har en sådan lös motor hemma och ja den har en permanentmagnet i rotorn.
Edit: Fixat stavfel
Senast redigerad av YD1150 25 april 2018, 12:56:18, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tysk schemasymbol?
Ursäkta.
Är helt ny här och inte hunnit bekanta mig med alla funktioner i forumet.
Hoppas det blir bättre så här eller vill ni ännu högre upplösning?
Är helt ny här och inte hunnit bekanta mig med alla funktioner i forumet.
Hoppas det blir bättre så här eller vill ni ännu högre upplösning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av rail 25 april 2018, 11:28:27, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tysk schemasymbol?
Herrejisses... Hur länge håller en dylik konstruktion? Häftig lösning i alla fall!
Re: Tysk schemasymbol?
Det är en roterande strömbrytare som kopplar om styrsignalerna så rätt statorlindning aktiveras, en slags lägeskontrollströmbrytare. Är det fel på själva motorn?
Re: Tysk schemasymbol?
Vet inte än.
Hastigheten går att variera men den har svårt att gå med rätt hastighet.
Inga mekaniska fel har hittats. Troligen sitter felet i den elektroniska styrningen av motorn.
Hastigheten går att variera men den har svårt att gå med rätt hastighet.
Inga mekaniska fel har hittats. Troligen sitter felet i den elektroniska styrningen av motorn.
Re: Tysk schemasymbol?
Det kan vara att det finns en centrifugalregulator i motorn.
När varvtalet överskrids så lyfter den roterande släpkontakten och
pulserna till transistorstegen uteblir och så sjunker varvtalet...
Är motorn märkt "Bühler" eller liknande?
När varvtalet överskrids så lyfter den roterande släpkontakten och
pulserna till transistorstegen uteblir och så sjunker varvtalet...
Är motorn märkt "Bühler" eller liknande?
Re: Tysk schemasymbol?
Och hur är det med tryckrullen och drivremmarna?
Dom brukar vara snustorra vid det här laget. Mycket mer känsligt blir det
om det är runda remmar. Ersätter man dom med fyrkantiga så brukar inte gå så bra.
Sen finns det även trekantiga sådana. Så titta noga på dom
Dom brukar vara snustorra vid det här laget. Mycket mer känsligt blir det
om det är runda remmar. Ersätter man dom med fyrkantiga så brukar inte gå så bra.
Sen finns det även trekantiga sådana. Så titta noga på dom
Re: Tysk schemasymbol?
Det är inte jag som håller på med bandspelaren utan en kamrat.
Han säger att han noga har undersökt mekaniken. Motorn drar bra och inga remmar slirar.
Tryckrullen ser bra ut. Han har också justerat fjädern så att den ligger an lite hårdare mot kapstan men det hjälpte inte.
Han tror på att det är styrelektroniken som krånglar. kan inte kondingar ändra värden över tid så att det kan påverka?
Han har inte sagt något om motorns fabrikat.
Av den dokumentation jag har hittat på nätet så är originalmotorn en Bühler.
Sedan finns det en ombyggnadssats inkl. styrkort för en motor av fabrikatet Escap.
Han säger att han noga har undersökt mekaniken. Motorn drar bra och inga remmar slirar.
Tryckrullen ser bra ut. Han har också justerat fjädern så att den ligger an lite hårdare mot kapstan men det hjälpte inte.
Han tror på att det är styrelektroniken som krånglar. kan inte kondingar ändra värden över tid så att det kan påverka?
Han har inte sagt något om motorns fabrikat.
Av den dokumentation jag har hittat på nätet så är originalmotorn en Bühler.
Sedan finns det en ombyggnadssats inkl. styrkort för en motor av fabrikatet Escap.