Fast storlek på jordplan för en specifik dipol

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Fast storlek på jordplan för en specifik dipol

Inlägg av E Kafeman »

Kroppen är usel antenn. Den agerar mest som absorbent. En liten loop-antenn har så låg egenimpedans att dess antenn-egenskaper inte helt fördärvas av närhet till kroppen.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Fast storlek på jordplan för en specifik dipol

Inlägg av SM7CZR »

Magnus, googla på "fractal antenna" kanske du kan hitta något nyttigt på engelska (som jag själv är dålig på).
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Fast storlek på jordplan för en specifik dipol

Inlägg av E Kafeman »

Fraktala antenner tillför tyvärr inget utom att antennen ser skojig ut och har sämre effektivitet.
Funnes konkret nytta i något sammanhang skulle de användas kommersiellt.
http://www.antenna-theory.com/antennas/fractal.php
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Fast storlek på jordplan för en specifik dipol

Inlägg av adent »

De används ju kommersiellt? Fråga mig inte hur jag vet :)
Men jag antar att deras främsta positiva egenskap är att de är små snarare än bra?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Fast storlek på jordplan för en specifik dipol

Inlägg av Magnus_K »

Hmm, nja, har nog varit i min lilla bubbla igen.
Hade hoppats på kring 100m räckvidd men det är nog bara att lägga ner den tanken.
Hittat en del om små loop-antenner för 433MHz, men dom pratar om räckvidder på uppåt 30-40 meter med 8mW uteffekt (har jag för mig det var). Och då har dom utrustning att mäta med.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Fast storlek på jordplan för en specifik dipol

Inlägg av E Kafeman »

CC1101 har jag regelbundet uppnått km-räckvidder med, med bra antenn och i blandad förorts-miljö.
Chippet är känsligt och lite svårt att få ur max effekt då det kräver bra matchning även på övertoner.
Här en räckviddstest av nära släkting till ditt chip:
Det finns många register i CC1101 som behöver justeras för max räckvidd.
De används ju kommersiellt? Fråga mig inte hur jag vet :)
Se min tidigare länk. Det är en tungviktares hemsida vad gäller antenn-kunnande. Hemsidan ser inte så märkvärdig ut men ger massor av lättfattlig antenn-info även om man bara har måttligt antenn-kunnande.

Nej fraktala antenner används inte kommersiellt av något företag med lite koll på vad man håller på med.
Enda egentliga möjliga kundsegmentet skulle vara som dual band antenn till en mobil-telefons telefonidel eller som 2,4&5G WiFi.
Dual band antenner till mobiler slutade vi med för 15 år sedan, då kraven ökade på bredbandighet och kraven på WiFi-antenner är oftast större vad gäller t.ex. låg VSWR än vad man kan uppnå med fraktala mönster.

Enda potentiella EU-producenten är Fractus, ett spanskt bolag som länge försökte sälja antennen, eller åtminstone sälja licenser för användande av namnet "Fractal".
Låter lite märkligt men man har fler jurister än antenn-utvecklare i det företaget. Försöker någon annan sälja Fraktal antenn så får man deras jurister på sej då de anser sig äga namnet "Fractal" men kan tänka sej sälja licenser.
Fractus har inte själva lyckats utveckla en säljbar fraktal antenn på mer än 20 år, så därför säljer man mer konventionella antenner som får lite "fraktal" välsignelse.

Fractus har EU som inpinkat revir och man aktar sej för USA-marknaden pga av hot om stämningar från USA-företaget "Fractal Antennas".

"Fractal Antennas" har samma inriktning, de har vad jag vet endast en fraktal antenn i produktsortimentet och den presterar i sammanhanget riktigt dåligt jämfört med konkurrenternas motsvarande antenn-typ och storleks-klass. Betydligt sämre bandbredd, och usel antenn-effektivitet. Bägge egenskaperna mer än 50% sämre än konkurrens-nivån. Därför redovisas inte dessa egenskaper egna i data-bladet.

Dessa bägge företag har en lång historia av att stämma varandra och andra företag som använder namnet Fractal som produktbeskrivning.

Fraktal antenn är inte en antenn-typ som medger mindre storlek. Tvärs om, fysiska storleken ökar för given resonans-frekvens även relativt ej specifikt små antenner.

Vad man hoppats uppnå och tanken med fraktala antenner, är ett fraktalt mönster som skulle ge jämn och bred frekvensegenskap. Egenskaper som skulle vara självupprepande över frekvensspektrat precis som själva mönstret. Tyvärr fungerar inte RF-utbredning på det viset.

Fraktala antenner har i många år varit populärt undersökningsobjekt, att försöka finna ett sådant RF-dugligt mönster, inom många universitet som student-projekt. Därför finns också mycket publicerade mätningar som samtliga visar att några sådana magiska egenskaper inte hittats.
Det går även rätt snabbt konstatera samma sak med programvaror typ CST.

Senaste fraktala antennen jag känner till som sålts kommersiellt är som bluffprodukt som skulle klistras fast på telefon-batteriet och som TV-antenn som ska klistras upp på fönstret och ge mottagning av enormt slag. Det är dock inte Fractus som står bakom dessa bluff-produkter.
Det är ett mode sedan några år där amatörer i USA bygger egna TV-antenner med liknade fraktala mönster som bluff-antennerna och alla hävdar att just deras variant byggd av gamla klädgalgar är superb utan att kunna backa upp det med mätning av teknisk nivå.

Googla "fractal antenna" som bildsökning. Det hittas inga kommersiellt implementerade antenner, bara en massa undersökningar samt en och annan tidnings-artikel då Fractus med jämna mellanrum sprider budskapet att man "NU ÄNTLIGEN" hittat the holy grail. USA-grenen Fractal antennas för en mer tyst och tynande tillvaro. Hemsidan har inte uppdateras på säkert 10 år.
Skriv svar