Bygga mickförstärkare, behöver inköpshjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RobinJacobsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 februari 2018, 12:39:52

Bygga mickförstärkare, behöver inköpshjälp

Inlägg av RobinJacobsson »

Jag har länge velat lära mig mer om el och hur kretsar fungerar, speciellt i samband med musikutrustning.
Nu har jag kommit över ett kopplingsschema till en mikrofonförstärkare, och skulle vilja testa att bygga denna.
Jag behöver lite hjälp med att beställa delar, eftersom det finns så mycket olika delar. Och jag har tittat runt på lite olika sajter, och det verkar som att jag får beställa från lite olika butiker eftersom en och samma butik inte verkar ha alla delar jag behöver.
Conrad, Elfa och electrokit.com verkar man kunna hitta allt hos iallafall.

Vore tacksam om någon kan hjälpa mig!
Det som behövs beställas är

Motstånd
1M ohm (1)
47k ohm (1)
6.8k ohm (2)
2.2k ohm (2)
8 ohm (1)

Kondensatorer
47µF (3)
0.1µF (3)

Potentiometer 1.6 kOhm
IC (INA217)
Dioder (Står IN4148 men jag antar att det är 1N4148?)
OPA137 (Dom jag tittat på är tydligen ytmonterade, skulle vilja hitta någon annan, annars fick jag info om att denna behövs https://www.electrokit.com/adapterkort-sot23-dip.45269)
Nätaggregat
Passande kopplingsplatta

Detta är preampen som jag ska sätta ihop
https://ibb.co/f8bOnS

Tack på förhand!
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bygga mickförstärkare, behöver inköpshjälp

Inlägg av E Kafeman »

Oklart vad du vill ha hjälp med.
Köpa komponenterna får du nog göra själv.
Din uppräkning är lite som ett matlagnings-recept, en matsked salt en klick smör och några korn peppar osv
Man kan inte köpa en matsked salt i mataffären. Det går köpa en-styck på ELFA av motstånd, men styckpriset blir högt.
Som hobbyist brukar man köpa grund-sortiment med motstånd, kondensatorer, dioder på samma sätt som man köper hela paket med salt och socker.
Exempel på sortiment med motstånd: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ack-p90646
Samma med dioden 1N4148, köps på Ebay 100st för 35 kr inkl frakt.
IC-kretsen INA217 kräver bra jordplan, god skärmning och stabil strömförsörjning för att du ska få nytta av dess låga egen-brus.
Kopplingsdäck är då inte rätt för annat än att kontrollera om saker fungerar alls.

Ska kanske inte peta i ditt recept, men jag hade valt andra IC-kretsar.
För bättre prestanda till lägre pris finns LT1115 istället för INA217.
OPA137 är bara allmän OP utan några speciella egenskaper, liknande data som TL074, vilken är billigare och allsidigare. Köps i minst 10-pack då de är universellt användbara om man ska labba med elektronik.
Spänningsreglering bör ske utan onödigt långa ledare och därför monterat på samma kretskort som förstärkaren. Enklast spännings-reglering med LM337 & LM317 samt några extra kondensatorer, både elektrolyter och keramiska och kanske ett seriemotstånd som extra lågpass-filtrering. Det är så billiga komponenter så det är dumt att snåla.

Du får inget exaktare recept på mina förslag till ändringar, är det för svårt och du är nöjd med ditt egna recept så väljer du det.

Lycka till.
RobinJacobsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 februari 2018, 12:39:52

Re: Bygga mickförstärkare, behöver inköpshjälp

Inlägg av RobinJacobsson »

Okej, jag är helt ny på detta så jag har ingen koll alls, ville bara testa i hopp om att lära mig mera.
Vad jag ville ha hjälp med är länkar till produkterna jag behöver, så att jag kan lägga en beställning. Men ditt svar gav mig lite mer kött på benen.

Hur kopplar jag det enklast om jag inte bör använda en kopplingsplatta då?
Tanken var att om det blir användbart överhuvudtaget så vill jag sätta det på en plåt och göra en 19" rack av det och kalla det något kul.
Då måste jag skärma det från plåten också antar jag eftersom den antagligen blir jordad när jag sätter den med andra enheter i ett rack.
Kopplar man bara ihop allt med små kablar eller finns det typ någon gummimatta eller liknande man kan sticka ner komponenter i?
Länka gärna förslag!

Finns det någon typ av ledare/kabel som jag bör köpa för att kunna koppla ihop komponentera?

Är det något "bäst före" datum på tex motstånd, dioder osv eller kan jag köpa storpack och ha det liggandes länge?

Jag ska kolla på LT1115, man kanske kan köpa en flerpolig vip-brytare också så att det går att switcha mellan två olika IC för att få olika "sound"?

Det är ett schema som jag hittat på nätet, så du får gärna peta i det och komma med förslag/förbättringar. Tanken med detta var att det skulle vara en s.k 5 dollar preamp, som kunde mäta sig med tex Neve och andra high-end preamps i ett blind-test.

Och vilken del åstadkommer spänningsreglering? Du nämner "LM337 & LM317 samt några extra kondensatorer, både elektrolyter och keramiska och kanske ett seriemotstånd som extra lågpass-filtrering."

Hur vet jag isåfall vilka värden kondensatorerna och seriemotståndet bör ha?

Tacksam för din hjälp!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga mickförstärkare, behöver inköpshjälp

Inlägg av opampen »

När det gäller strömförsörjningen är det viktigt att den är ren och stabil vilket görs med LM317 och LM337.

Exempel på hur du kan koppla den och vilka komponenter som behövs : https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds ... ng_tds.pdf

Om du tittar på LM337 som är den negativa motsvarigheten. Så här kan du koppla ett symmetriskt nätaggregat. (se sid. 28 i pdf:en). Du ser vilka komponent värden som det ska vara. Du måste ha en likriktar brygga och filterkondingar också. OP kretsen bör kopplas med både negativ och positiv matning

https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds ... ng_tds.pdf

När du sen bygger förstärkaren bör du helst använda ett dubbelsidigt etsat kretskort. Eller i andra hand labbkort med färdiga ledningsmönster. Ej på kopplingsdäck då det blir bara brus och störningar framförallt när det gäller en mikrofonförstärkare där man hanterar små signaler.

Du skriver; "man kanske kan köpa en flerpolig vip-brytare också så att det går att switcha mellan två olika IC för att få olika "sound"?"

Hur tänker du då? Det är ju inte så att olika kretsar ger olika ljud. Men däremot kan man göra omkopplingar och byta olika kondensatorer och motstånd som kan påverka ljudkurvan om man vill påverka t.ex.bas och diskanten. Men det gör man aldrig i en förförstärkare, typ mikrofonförstärkare.

Jag tycker du borde få en mer grundläggande kännedom om förstärkartekniker, olika op-kretsar mm. för att kunna använda din projekt fullt ut.
En bok som är mycket bra och beskriver teorin bakom både transistorer och kretsar heter "Analog kretselektronik" av Hans Lundqvist. Den har funnits på Bokus men verkar nu slutsåld. Men tror du kan hitta den på antikvariat eller någon annanstans på nätet. Det kan även finnas liknande böcker. https://www.bokus.com/bok/9789147008001 ... lektronik/

Nej, det är inget "bäst före" datum på motstånd, dioder, kretsar, transistorer. Däremot elektrolytkondensatorer kan torka ut med åren så dom bör man inte "lagra" för länge.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga mickförstärkare, behöver inköpshjälp

Inlägg av mrfrenzy »

Det man försöker säga är alltså att det inte finns någon universal "gummimatta" att sticka ner komponenterna i. För att bygga en vettig förstärkare behöver man tillverka ett mönsterkort utifrån schemat.

Om du vill komma igång snabbt och löda din första krets skulle jag rekommendera att börja med en byggsats:
https://www.electrokit.com/byggsatser-forstarkare.c21

Testa och analysera ljudkvalitén.

Sen kan du köpa boken som rekommenderas och börja rita egna kretsar.
När du har ett schema som du vill bygga något av så kan du rita upp det i KiCad och beställa ett mönsterkort för $10 efter din ritning.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Bygga mickförstärkare, behöver inköpshjälp

Inlägg av Pedalosaurus »

Jag skulle nog välja en annan design med mer standardmässiga komponenter. Exempelvis TL07xx serien. De är bra och inte dyra operationsförstärkare och duger utmärkt till preamps. Vill du ha en ren och fin dubbelspänning så seriekoppla två 9V batterier. En liten mikrofonpreamp bygger man lätt på en bit experimentkort, det behövs inga etsade kort och layouter och sådant. Det blir lätt lite onödigt ambitiöst på det här forumet ibland :wink:
Köp ett litet lager med TL071 (singel op) TL072 (dubbel op) och TL074 (fyra op). De kan användas till det mesta där det behövs operationsförstärkare. Ett annat tips. I de flesta kopplingar behövs inte dubbel matning, det räcker med 9V. Men du kommer att lära dig mer efterhand. Lycka till!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga mickförstärkare, behöver inköpshjälp

Inlägg av opampen »

I och med att Robin säger att han är "helt ny på detta..." Tycker jag inte att det är "onödigt ambitiöst" att ge lite tips för att få det att fungera bättre! Har man kunskap så blir det roligare om man vet vad man gör och större möjligheter att kunna göra egna projekt. Visst kan man "testa sig fram.." men det är inte seriöst i längden. Men det är självklart upp till var och en.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Bygga mickförstärkare, behöver inköpshjälp

Inlägg av Pedalosaurus »

Det blir väl inte sämre med ”point-to-point” konstruktioner på ett experimentkort? Har hållit på och byggt förstärkare, gitarreffekter mm i över 30 år och både gjort egna kretskort och byggt på experimentkort. När man gör mindre projekt är experimentkort alldeles utmärkt att jobba med och resultatet blir lika bra ljudmässigt.
Är man nybörjare är det ett jättebra sätt att lära sig löda och att placera komponenter smart.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga mickförstärkare, behöver inköpshjälp

Inlägg av opampen »

Jo, experimentkort kan funka bra om det inte är allt för små signaler. Har också byggt på experimentkort. Men det har mest varit effektförstärkare och en del digitala projekt mm.
RobinJacobsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 februari 2018, 12:39:52

Re: Bygga mickförstärkare, behöver inköpshjälp

Inlägg av RobinJacobsson »

opampen skrev:
Jag tycker du borde få en mer grundläggande kännedom om förstärkartekniker, olika op-kretsar mm. för att kunna använda din projekt fullt ut.
En bok som är mycket bra och beskriver teorin bakom både transistorer och kretsar heter "Analog kretselektronik" av Hans Lundqvist. Den har funnits på Bokus men verkar nu slutsåld. Men tror du kan hitta den på antikvariat eller någon annanstans på nätet. Det kan även finnas liknande böcker. https://www.bokus.com/bok/9789147008001 ... lektronik/
Tack för alla svar! Hittar inte boken. Finns det någon lite mer modern motsvarighet som finns att köpa i butik?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygga mickförstärkare, behöver inköpshjälp

Inlägg av Gizmo »

RobinJacobsson skrev:Är det något "bäst före" datum på tex motstånd, dioder osv eller kan jag köpa storpack och ha det liggandes länge?
Motstånd, dioder och transistorer kan man ha liggandes länge utan att de tar skada.
Om vi vänder på det. De enda komponenter som väldigt tydligt åldras är elektrolytkondensatorer.

Det är smart att köpa på sig kit med motstånd, kanske 30 av varje värde i en serie, då har man så man klarar sig ett tag. Likaså dioder, OP och några standardtransistorer. Finns en del sådant på Ebay, och Aliexpress (Men kan ska vara lite försiktig då en del komponenter verkar säljas begagnade).

Ditt bygge är kanske inte "svårt" att bygga, men när det gäller audio eller radio så vill man gärna ha jordplan och det är svårt att göra på ett vettigt sätt om man gör det på el labbplatta, risken är annars att det blir väldigt mycket brumm, eller självsvängning i kretsen. Troligen vill du göra det på ett kretskort för att kunna få ett vettigt jordplan.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga mickförstärkare, behöver inköpshjälp

Inlägg av opampen »

RobinJacobsson skrev:
opampen skrev:
Jag tycker du borde få en mer grundläggande kännedom om förstärkartekniker, olika op-kretsar mm. för att kunna använda din projekt fullt ut.
En bok som är mycket bra och beskriver teorin bakom både transistorer och kretsar heter "Analog kretselektronik" av Hans Lundqvist. Den har funnits på Bokus men verkar nu slutsåld. Men tror du kan hitta den på antikvariat eller någon annanstans på nätet. Det kan även finnas liknande böcker. https://www.bokus.com/bok/9789147008001 ... lektronik/
Tack för alla svar! Hittar inte boken. Finns det någon lite mer modern motsvarighet som finns att köpa i butik?
Robin: Det finns en liknande bok på Adlibris som heter "Analog elektronik". https://www.adlibris.com/se/bok/analog- ... 9144053677

Eller den här: https://www.adlibris.com/se/bok/grundla ... 9147105328

Annars kan du ta kontakt med antikvariat.
Skriv svar