börjar det finns beg elbilsbatterier att få tag på?
börjar det finns beg elbilsbatterier att få tag på?
funderar på ett bygge och kollar om det börjar komma beg elbilsbatterier att få tag på?
behöver kapacitet men inte maxeffekt, så vettig beg batterier kan fungera
behöver kapacitet men inte maxeffekt, så vettig beg batterier kan fungera
Re: börjar det finns beg elbilsbatterier att få tag på?
Läst att degradering bara är ca 6% på ca 30000mil på en Tesla. Det var inte nåt som Tesla själva skrev utan en långpendlare i USA. Är det verkligen sant så dröjer det nog innan de blir dussinvara i Sverige. Totala elbilsmarknaden här är ju ganska liten men ökar starkt. Men för o ta jämförelse så passerade min älskade SAAB nyligen 30000mil o den är stämplad 1997. Så länge vill man inte vänta?
Kan du inte berätta mer om ditt projekt? Blir nyfiken...
Kan du inte berätta mer om ditt projekt? Blir nyfiken...
Re: börjar det finns beg elbilsbatterier att få tag på?
beror nog på vilken källa det kommer ifrån - har läst andra som varit direkt missnöjda med att totala räckvidden krymt drastiskt på relativt liten tid/milantal
men även här handlar det säkert om både hur man använder/kör bilen och generation/batch av batterier.
men även här handlar det säkert om både hur man använder/kör bilen och generation/batch av batterier.
Re: börjar det finns beg elbilsbatterier att få tag på?
Det avsågs nog 4828 riktiga mil = 30k miles... Känns mycket mera rimligt.
Re: börjar det finns beg elbilsbatterier att få tag på?
Nej runt 200000 miles. Men det var på relativt kort tid då det var en långpendlare som åkte sträckan Los Angeles och Las Vegas tur o retur som skulle vara runt 40-50 svenska mil dagligen, minns inte exakt längre. Hade även en hög ålder varit en faktor hade det antagligen sett betydligt sämre ut.Invaliden skrev:Det avsågs nog 4828 riktiga mil = 30k miles... Känns mycket mera rimligt.
Re: börjar det finns beg elbilsbatterier att få tag på?
Även större undersökningar visar att Teslas batterier lever länge https://www.engadget.com/2018/04/16/tes ... ve-longer/
Men det är ju viktigt hur man laddar dem och dessutom har Tesla egna batterier så det säger ju inget om elbilar rent generellt.
Men det är ju viktigt hur man laddar dem och dessutom har Tesla egna batterier så det säger ju inget om elbilar rent generellt.
-
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
- Ort: Lysekil
Re: börjar det finns beg elbilsbatterier att få tag på?
Här finns statistik som kontinuerligt uppdateras rörande kvarvarande kapacitet hos batterierna i ett stort antal Tesla-bilar: https://steinbuch.wordpress.com/2015/01 ... tion-data/
Kort sagt så tycks livslängden på batterierna överträffa livslängden på en genomsnittlig bil med marginal.
Kort sagt så tycks livslängden på batterierna överträffa livslängden på en genomsnittlig bil med marginal.
Re: börjar det finns beg elbilsbatterier att få tag på?
Som halvt biltokig var det en ny sida för mej! Mycket intressant.
Re: börjar det finns beg elbilsbatterier att få tag på?
Fast idag finns det väl ingen annan vettig som om man bara har plånbok nog kan kalla elbil? Så i praktiken är det Tesla vi pratar om när vi pratar om när vi säger elbil.Pajn skrev:Även större undersökningar visar att Teslas batterier lever länge https://www.engadget.com/2018/04/16/tes ... ve-longer/
Men det är ju viktigt hur man laddar dem och dessutom har Tesla egna batterier så det säger ju inget om elbilar rent generellt.
-
- Inlägg: 8051
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: börjar det finns beg elbilsbatterier att få tag på?
Finns gott om batterier dock rellativt dyrt i sverige. Oftast billigare att importera från något skrotat kadaver utomlands.
Re: börjar det finns beg elbilsbatterier att få tag på?
Jag tror att Teslas batterier lever länge av dessa skäl:
-Batteriet har hög kapacitet, d.v.s det genomsnittliga urladdningsdjupet blir lågt. En liten minskning av urladdningsdjupet (t.ex. 60 ist. för 70%) kan dubblera livslängden. Så att t.ex. använda bara 10% av batteriet under en dag får en högst betydande påverkan.
-Urladdningsströmmen i förhållande till kapaciteten (C-rate) är i genomsnitt låg. Även detta tack vare hög kapacitet
-Batteriet är aktivt kylt/värmt. Detta förhindrar hög temperatur (hög temp förkortar livslängden markant), och låg temperatur (ett bekymmer vid laddning). Även här är hög kapacitet bra, eftersom att det gör att man utan räckviddsbekymmer kan avvara en del energi på värmning/kylning. Den termiska massan gör också att omgivningen inte lika enkelt ändrar batteriets temperatur.
-Elektroniken/mjukvaran i batteriet (BMS) är bra, och ser till att strömmarna inte blir för höga vid t.ex. laddning vid låg temperatur (kan orsaka permanent skada). Hög kapacitet innebär att kostnaden för BMS blir relativt låg, även om det är ett avancerat BMS.
Som ni ser är jag inne mycket på att det är tack vare stort batteri. Men förutsättningen är aktiv kylning. Passiv luftkylning (t.ex. Nissan Leaf) fungerar sämre ju mer energi batteriet har. Aktiv luftkylning (Renault Zoe, Hyundai Ionic) kan vara en bra kompromiss mellan kostnad och prestanda.
-Batteriet har hög kapacitet, d.v.s det genomsnittliga urladdningsdjupet blir lågt. En liten minskning av urladdningsdjupet (t.ex. 60 ist. för 70%) kan dubblera livslängden. Så att t.ex. använda bara 10% av batteriet under en dag får en högst betydande påverkan.
-Urladdningsströmmen i förhållande till kapaciteten (C-rate) är i genomsnitt låg. Även detta tack vare hög kapacitet
-Batteriet är aktivt kylt/värmt. Detta förhindrar hög temperatur (hög temp förkortar livslängden markant), och låg temperatur (ett bekymmer vid laddning). Även här är hög kapacitet bra, eftersom att det gör att man utan räckviddsbekymmer kan avvara en del energi på värmning/kylning. Den termiska massan gör också att omgivningen inte lika enkelt ändrar batteriets temperatur.
-Elektroniken/mjukvaran i batteriet (BMS) är bra, och ser till att strömmarna inte blir för höga vid t.ex. laddning vid låg temperatur (kan orsaka permanent skada). Hög kapacitet innebär att kostnaden för BMS blir relativt låg, även om det är ett avancerat BMS.
Som ni ser är jag inne mycket på att det är tack vare stort batteri. Men förutsättningen är aktiv kylning. Passiv luftkylning (t.ex. Nissan Leaf) fungerar sämre ju mer energi batteriet har. Aktiv luftkylning (Renault Zoe, Hyundai Ionic) kan vara en bra kompromiss mellan kostnad och prestanda.
Re: börjar det finns beg elbilsbatterier att få tag på?
Jag tror bearing har helt rätt. Batteriet i en Nissan Leaf verkar leva ett betydligt hårdare liv just p.g.a. att det är mindre.
Vad jag förstått så börjar de tappa en hel del kapacitet runt 14000 mil. Blir betydligt fler fullständiga cykler (i-ur) än en Tesla på samma mil.
Vad jag förstått så börjar de tappa en hel del kapacitet runt 14000 mil. Blir betydligt fler fullständiga cykler (i-ur) än en Tesla på samma mil.