Ny router. Funderingar kring antenner.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Ny router. Funderingar kring antenner.

Inlägg av Hedis »

40-50Gbit över 4G? Behövs det inte bra mycket mer än 90% magi för det? :)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6114
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Ny router. Funderingar kring antenner.

Inlägg av Biker »

Teknikern skrev:
Biker skrev:Det är efter en 250 MHz nått det börjar bli fart på reflexerna.Det är därför 400 MHz är så bra i städer för komradio.Det både studsar och penetrerar.
150 är ganska sävligt och lungt i studs för och inte säga 80 MHz

Dom som var med på NMT tiden och lyssna på FM radio kan nog komma ihåg.
FM radion fluttrar långsamt o sävligt, NMT450 är betydligt mera o vassare och nmt900 helt hysteriskt.
Detta när samtliga källor hade lite dålig signalstyrka
Jag har ju varit med "hela tiden" med både 450 och 900-banden och även innan detta med vanlig allmän radiokommunikation och det finns inger "rätt" eller "fel", det finns bara funkar eller inte funkar och platserna kan vara näst intill exakt likadana, det finns alltid så många faktorer som spelar in så det som är rätt på ena stället blir helfel på det andra.

Jag har ju skrämt upp mitt 4G till otrolig prestanda trots att jag egentligen ska få in Edge och på sin höjd 3G, allt handlar om riktantenner och deras placering, mina sitter under takfoten på ladugården som har plåttak och hastigheten pendlar mellan 40-50 Gbit åt båda hållen men sällan under 40 trots snöstorm eller hällregn, antennerna är hemsnickrade direkt från skrotlådan och reflektorerna är ett svep av en gammal kastrull som passade och koaxialkabeln är, tja, nåt märke och har säkert nån slags impedans,,,,typ. Det funkar.

10% teori och 90% magi var det ja! :tumupp:
Om du ligger på 800/900 MHz så dämpas det inte av vanligt regn så mycket , feta skurar och flera mil mot en site kan dock ta ned det rejält.Ligger på 1800 och högre band kan det släckas helt vid längre avstånd av åskskuren från helvetet
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Ny router. Funderingar kring antenner.

Inlägg av Teknikern »

Hedis skrev:40-50Gbit över 4G? Behövs det inte bra mycket mer än 90% magi för det? :)
Dom måste stå rätt och man måste ta hänsyn till Leylinjerna och jordens magnetfält gentemot masten också. Det hela mäts upp med slagruta en molnfri fullmånenatt i nedan och slagrutan måste tillverkas av en gren på ett träd som växer på norrsidan av en kyrkogårdsmur, den måste skäras av från trädet med en kniv som har skaftet snidat av ben exakt 00-00 natten innan den ska användas men det där vet ni väl redan. 8)
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Ny router. Funderingar kring antenner.

Inlägg av daspunner »

netrunner skrev:Mitt tips är att skyndsamt lämna tillbaka hela routern.

Jag har samma och den suger. Tappar Wifi totalt kanske 3-4ggr per dag, det tar 5 minuter per gång att ansluta.

Mitt absolute dyraste + sämsta Wifi köp någonsin.

Har uppgraderat firmware och har samma problem.
Tycker precis tvärteom. Skillnaden i hastighet emellan det trådbundna och det trådlösa är inte jättestor upp till ett visst avstånd. Bor i lägenhet med tegelväggar som verkligen kan konsten att skärma av. Har stundtals dragit CAT6-kablar 10-15 meter bara för att kunna streama höguplöst video in till sovrummet. Det prolemet har jag inte längre och då är ändå routerns placering i förhållande till sovrummet allt annan än optimal.

Den routern finns desutom i flertal revisioner (fem tror jag) och nåt har de väl gjort med den jag har hemma för jag har inte behövt göra nånting med mer än de vanliga inställningarna. Och skulle balla ur har jag enligt lag två år på mej o upptäcka det.

Tråkigt att det inte funkade för dej. Måndagsexemplar? För övrigt vill jag rekomendera TP-link som till verkare. Det är en av de "bra" tillverkarna från Kina tillsammans med t.ex. Huawei som har funkat bra för mej tidigare. Man får ganska mycket "pryl" för pengarna anser jag.


/D
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Ny router. Funderingar kring antenner.

Inlägg av daspunner »

Nån som kan förklara hur beamform-teknologi funkar?

Urklippt på TP-links sida: "Beamforming technology delivers highly efficient wireless connection".

Skall ju vara någon riktad signal till enheten i fråga. Jag blir lite nyfiken/kluven på hur man kan rikta en signal med fast antenn. Okej, riktantenn fattar jag men den är riktad åt det hållet som du har riktat den åt manuellt inte åt nån specifik enhet som inte är fast placerad.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Ny router. Funderingar kring antenner.

Inlägg av Teknikern »

Att wifi ballar ur och går ned kan bero på att nån annans wifi är för nära och dom sänder temporärt på samma kanal. Jag hade det problemet med en Linksys som jag gjorde om till trådlös repeater och som blev ställd på auto av misstag och ibland fick lov att startas om manuellt. Bor du för nära någon annans wifi kan det bli knas, testa i så fall att låsa kanalen manuellt och byt kanal om det fortsätter jävlas.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ny router. Funderingar kring antenner.

Inlägg av E Kafeman »

Jag blir lite nyfiken/kluven på hur man kan rikta en signal med fast antenn.
Man kan göra detta på flera sätt. Finns som en del av specifikationen av 802.11ac (MU-MIMO) samt delvis i 802.11n (SU-MIMO).

Inte vad man gör men en en enkel funktion som kan ge styrbar riktverkan med två fasta antenner:
Antag en router har två antenner kopplade till samma mottagare. Om antennerna är placerade en halvvåg isär kommer den signal som anländer i linje med antennernas placering att vid antenn-summeringen bestå av två signaler som är helt i motfas till varandra (dekonstruktiv riktverkan) eftersom signalen når den andra antennen exakt en halvvåg senare.
Signalen blir då mer eller mindre utsläckt i summeringspunkten. Om däremot anländande signal anländer till bägge antennerna samtidigt kommer dessa att summeras och ge en kraftigare signal (konstruktiv riktverkan). Detta kräver att bägge antennerna har lika lång kabel till mottagaren. Om däremot ena kabelns längd dynamiskt kan ändras, ändras också riktningen för vilken signalen kan maximeras eller ge noll-summa.

I de flesta fall, den signal som når routern är en summa av flera utbredningsvägar. Det innebär att det inte går förlita sej på "halv-vågs" tidsskillnaden mellan antennerna som meningsfull riktverkan, då inkommande signal är summan av ett sammelsurium av olika tider för samma signal.

För att skapa riktverkan med en sådan signal är en vanlig teknik man då använder ZFBF (Zero Force Beam Forming). Metoden är populär då den är relativt enkel att implementera. Routern kan då konfigurera sej självt för att optimera mottagningen av en signal som består av en specifik sammansättning av olika tidsfördröjningar motsvarande den signal man önskar ta emot. När routern lyckas ge sina antenner rätt individuell fördröjning och amplitud (sker i mottagaren), kan mottagningen optimeras för mottagning av en signal med just denna mixen av reflektioner. Routern vet inte fysiskt vart den andra enheten befinner sej, men man kan se det som att mottagningen är optimerad för en specifik plats.
Eftersom routern nu vet koefficienter för varje antenns amplitud och fas för att bäst ta tillvara just denna signalen, kan den göra samma sak omvänt, dvs sända svar till den yttre enheten med samma koefficienter så att routerns signaler, trots att den når yttre enheten via olika signal-vägar så optimeras routerns signal för just denna platsen.
Ju fler antenner och radio-enheter routern har, ju bättre kan den optimera dessa egenskaper. Router med 4 antenner med separata radio-enheter är vanligast för 802.11ac, men prestanda kan optimeras ytterligare med flera antenn och radio-enheter.
Genom att låta kommunicerande enheter utbyta dessa koefficienter med varandra (kallas V-Matrix) kan man mha av detta optimera sina egna koefficienter och får ytterligare några dB förbättrad signal-överföring.

Mycket av signal-behandlingen sker inte enbart i radion utan även i efterföljande (de-)kodning både i frekvens-domänet och tids-domänet.
Routern har då att ta hänsyn till dels funktioner för riktverkan, dels den spatiala multiplexningen (flera samtidiga data-strömmar, för hög datatakt alternativt multiuser MU). Bägge funktionerna kräver minst två antenner vardera varför en router för 802.11ac alltid bör ha minst fyra antenner.
För 802.11ac innebär det att man kan kommunicera med 4- 8 klienter parallellt, dvs utsänd signal består av upp till 8 samtidiga spatiala strömmar, var.och en optimerad för att nå en specifik punkt i rummet.

Bra förklaring med bilder:
Skriv svar