Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
4wd
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 mars 2018, 10:54:42
Ort: Öje i Malung-Sälen kommun

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av 4wd »

Kanske man kan lära sej något då jag endast är en hempulare
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av GFEF »

Panor82

>Megga eller resistansmät mellan lindningarna

Megga mäta hur bra isoleringen är mellan två lindningar är eller mellan lindningar och motorns hölje.
Skall mätas med hög spänning (500[V] ?) och vara i mega--ohm storlek enligt normer.

>Är det en trefas motor så du få i stort sett samma värden över alla tre lindningarna.

Se om det är en 3-fas motor med kondensator för 1-fas drift.
Mät motståndet över lindningar.
Skalla var lågt ge endast förluster.
På större motorer milliohm absolut inte mer några få ohm på små motorer .
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av Mindmapper »

Mycket mysko motor. Har aldrig sett något sådant förrut. Nu har jag ju inte sett allt fast jag har en hel del år på nacken. Ser inte ut att ha några borstar heller som normala DC-motorer.

Eftersom dioderna sitter där inne spelar det ingen roll hur du vänder fas - neutral på inkommande. Du kommer alltid att ha + på lindningens nedersida. Är det enkelt att vända dioderna kan du vända på båda dioder. Då får du - på lindningens nedersida, vilket borde resultera i att motorn ändrar riktning.

OBS! att du måste vända båda dioder, skulle du vända dom fel så kortsluter de inkommande spänning istället för att likrikta inkommande spänning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av TomasL »

Dioderna matar den magnetiska bromsen, ej motorn.
Motorn i fråga är en Enfasmotor med hjälp-lindning (dvs den har bara två lindningar, och inte tre som en trefasmotor), det går inte ändra rotationsriktningen på en sådan motor.
Rotationsriktningen är fixerad i motorns konstruktion.
Om du försökt ändra rotationsriktningen är det mycket troligt att du bränt hjälplindningen och då är det bra att skrota motorn.

Såvida du inte skall lägga ned ett antal tusenlappar för att få den omlindad.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av prototypen »

Funkar det inte att polvända Z lindningen?
Ligger den inte 90grader mot huvudlindningen?

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av TomasL »

Andra ändan av den lindningen är inte tillgänglig, vad det verkar.
Gissar att de är ihoplödda i lindningshärvan och enbart en gemensam utdragen, vilket är rätt vanligt.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av GFEF »

Är båda gavlarna lika invändigt ?

Går det att byta plats med drivsidan och fria ändas gavel ?

Då borde rotationsriktning bli omvänt likt detta förslag

tecno
Enklaste = vänd på motorn 180° rent mekaniskt
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av prototypen »

TomasL skrev:Andra ändan av den lindningen är inte tillgänglig, vad det verkar.
Gissar att de är ihoplödda i lindningshärvan och enbart en gemensam utdragen, vilket är rätt vanligt.

Tomas, om du tittar i inlägg 1 så har det tillkommit bilder.
Om man flyttar blecket åt höger och ansluter kondensatorn till vänster borde det ändra rotationen.

Protte
4wd
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 mars 2018, 10:54:42
Ort: Öje i Malung-Sälen kommun

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av 4wd »

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få och då undrar jag om det inte går att mäta upp lindningarna och konstatera felet så jag kan slänga motorn med gott samvete givetvis vill jag om möjlighet finns att få igång motorn hjälplindningen är fortfarande ansluten i kopplingsdosan syns kanske dåligt på fotot
4wd skrev:
Panor82 skrev:Som sagt märkplåt och plintar vore intressant att se.

Är det en trefas motor som körs med kondensator på enfas som schemat över?

Finns ju iof rena enfas motorer med 2lindningar en start och hjälplindning.
Ser ut så här

Hej och Tack för svar jag återkommer medlite foton på grejorna vh Bengt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av TomasL »

Inte nödvändigtvis, ofta så är det olika storlekar på huvud och hjälp-lindning, och då hjälper det inte.
4wd
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 mars 2018, 10:54:42
Ort: Öje i Malung-Sälen kommun

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av 4wd »

Nu har jag endast tillgång till en ohm mätare så jag vet inte om den räcker att mäta lindningarna dioderna behövs inte då? Och lindningarna går kanske inre att mäta med en ohm mätare och det går inte att polvända på något vis för att få den att gå åt motsatt håll? Och kondensatorn kan bara sitta på ett sätt? Färgerna på kondensatorn spelar det någon roll hur dom sitter? Nu ska sägas att jag är dålig på datorer så mina inlägg citat och svar kanske blev lite konstigt men fråga gärna om det är något ni funderar över
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av Mindmapper »

Mät utan dioder, de har ändå inget med motorlindningarna att göra. Du ska få utslag på ohmmetern.
Har du sett prototypens inlägg. Flytta på blecket och kondensatorn som han beskrev. Ser inte något bleck på fotona, har du tagit bort det.

Mät först.
Eftersom du har provkört motorn ska du kunna få den att fungera om du kopplar tillbka allt som det var när du provkörde. Prova sedan att ändra blecket och koppla om kondensatorn som Prote skrev.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av prototypen »

DCBCDEFF-BA16-4021-8EBF-4EDEA0DEB43D.jpeg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av TomasL »

Jag tror att Z2 enbart är en plint för bromsen, inget annat.
Hjälplindningen tror jag ligger mellan Z1 och U1.
Huvudlindning mellan U1 och U2.
Men som sagt, det är omöjligt att veta utan att mäta upp den.
Kan ju naturligtvis vara så att hjälplindningen ligger mellan Z1 och Z2, vem vet.

Det verkar som, på fotot som att det bara kommer ut tre kablar från lindningshärvan, vilket då ger vid hand att hjälplindningens ena ända och huvudlindningens ena ände är sammankopplade inuti härvan.

Motorn verkar ju vara märkt med fast icke reverserbar rotationsriktning
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ändra rotationsriktning på en enfasmotor

Inlägg av prototypen »

Jag ser fyra kabelskor med grön isolerslang.

Protte
Skriv svar