Rikta 4G-antenn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Rikta 4G-antenn

Inlägg av drh »

Är det någon som vet något bra program för Windows som man kan ta hjälp av för att rikta in en 4G-antenn för mobilt bredand?

Har en Poynting XPOL-A0002 Cross-Polarised High-Gain LTE Panel Antenn och ett Huawei E5186s-22a modem.
Hur jag än vrider och vänder så visar staplarna i modemet att jag har full mottagning men det går fruktansvärt segt på nätet (ca 5Mbit upp o ner).

Tittar jag på täckningskartan så står det 4 master i närheten, på 2, 3, 4 och 5km avstånd.
antenn.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Rikta 4G-antenn

Inlägg av mrfrenzy »

Vet inte hur bra support det är för privatkunder men när jag installerar företagsabonnemang så brukar jag koppla in med rundstrålande antenn först.

Sedan efter någon dag ringer man Tele2, dom kan tala om vilka master modemet kopplat upp emot, avstånd och riktningar. Då vet man hur lång mast och hur stor antenn man ska montera samt åt vilket håll.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11329
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Rikta 4G-antenn

Inlägg av Klas-Kenny »

Kan inte modemet någonstans visa signalstyrka i dBm?
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Rikta 4G-antenn

Inlägg av elshorto »

Vrid, kör bredbandskollen, vrid, kör bredbandskollen...

Provade det med min antenn = Samsung s3 och kom fram till att skärmen mot väggen var bäst.
Nu har ju du lite fler riktningar att välja på så det blir mer jobb, men vill du ha hög hastighet så mät hastighet.

När man rattar in paraboler så finns det ibland värden för både signalstyrka och signalkvalitet. Vet inte om man kan få fram motsvarande för 4G.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Rikta 4G-antenn

Inlägg av maDa »

Somsagt. Finns de ingen info om RSSI, Servicetype?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6114
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Rikta 4G-antenn

Inlägg av Biker »

drh skrev:Är det någon som vet något bra program för Windows som man kan ta hjälp av för att rikta in en 4G-antenn för mobilt bredand?

Har en Poynting XPOL-A0002 Cross-Polarised High-Gain LTE Panel Antenn och ett Huawei E5186s-22a modem.
Hur jag än vrider och vänder så visar staplarna i modemet att jag har full mottagning men det går fruktansvärt segt på nätet (ca 5Mbit upp o ner).

Tittar jag på täckningskartan så står det 4 master i närheten, på 2, 3, 4 och 5km avstånd.
antenn.jpg
Jag vet inte men jag har läst tidigare om fördröjningar på s mätaren.
Alltså rikta om och vänta 5 min osv
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Rikta 4G-antenn

Inlägg av Mindmapper »

elshorto skrev:Vrid, kör bredbandskollen, vrid, kör bredbandskollen...

Provade det med min antenn = Samsung s3 och kom fram till att skärmen mot väggen var bäst.
Nu har ju du lite fler riktningar att välja på så det blir mer jobb, men vill du ha hög hastighet så mät hastighet.

När man rattar in paraboler så finns det ibland värden för både signalstyrka och signalkvalitet. Vet inte om man kan få fram motsvarande för 4G.
Bredbandskollen tror jag på.
Signalstyrkan må väl vara ganska ointressant om man har så dålig signalkvalitet att det mesta är omsändningar?
Så länge man har en hyfsad signalstyrka så är signalkvaliten viktig. Vid riktigt låg signalstyrka kan det vara den som är den begränsande faktorn.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Rikta 4G-antenn

Inlägg av E Kafeman »

Vill man bara hitta max signal bör det finnas värde för RSSI (signalstyrka) att utläsa i modemets status-info. Det är omedelbart värde, ingen fördröjning.
Om signalen av någon anledning har dålig kvalitet är det istället värdet för RSRP som är av intresse.
Om inte den höga signal-nivån beror på cell-interferens eller lokala störningar från annan elektronik så är det troligaste att många är uppkopplade till samma basstation samtidigt.
Bandbredden är en delad resurs. Prova sent på natten eller tidigt på morgonen. Om bandbredden då är högre så är masten hårdare belastad dagtid.
Kan inte hur menyerna är upplagda för ditt modem men likanande Huawei visar statusen under settings->diagnose.
cilione
Inlägg: 39
Blev medlem: 6 april 2010, 15:37:45

Re: Rikta 4G-antenn

Inlägg av cilione »

  • Testa att använda dig av LTEWatch för att få fram lite mer info än den som finns tillgänglig via web-interfacet.
    Sidan är på tyska, men det går att välja "English" när du har startat programmet.
    http://www.lte-anbieter.info/ltewatch/huawei.php
  • Om du vill mäta hastigheten så kan du använda dig av en FTP-klient och ladda ner en fil samtidigt som du rattar på antennen.
    Däremot så går det ju åt en massa datatrafik om du ska testa m.h.a. denna metod.
    http://speedtest.tele2.net/
  • Kolla upp master i din närhet.
    https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?log ... lMapSize=2
  • Rita upp riktning utifrån din antenn på tex. Googles mymaps, så får du ett "hum" om åt vilket håll du ska rikta antennen åt.
    Bild
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Rikta 4G-antenn

Inlägg av drh »

mrfrenzy skrev:Vet inte hur bra support det är för privatkunder men när jag installerar företagsabonnemang så brukar jag koppla in med rundstrålande antenn först.

Sedan efter någon dag ringer man Tele2, dom kan tala om vilka master modemet kopplat upp emot, avstånd och riktningar. Då vet man hur lång mast och hur stor antenn man ska montera samt åt vilket håll.
Det är ett företagsabonnemang
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Rikta 4G-antenn

Inlägg av drh »

Klas-Kenny skrev:Kan inte modemet någonstans visa signalstyrka i dBm?
Nope, finns inget mer än dom gröna staplarna :(

Därav min fråga om något externt program :)
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Rikta 4G-antenn

Inlägg av drh »

cilione, det där är vad jag var ute efter, tack :)
ltew.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar