Bygga styrning till en keramikugn.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
littos
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 september 2004, 22:15:28
Ort: Göteborg

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av littos »

Om du har lust att köpa en Raspberry Pi att styra med har jag just knåpat ihop en sådan regulator. Inte briljant kodad och lite halvfärdigt , men den verkar fungera och har de funktioner du frågar efter,. Jag styr just nu tenperaturen i friggeboden med den men den är senare tänkt att styra en ugn.

Styrprogrammet är gjort i Python och gränssnittet är Web baserat med lite grafer över aktuell temp, börvärde och utsignal.

Just nu är utsignalen en långsam PWM signal, men jag har planer på att kunna skicka en seriell 0-100 signal i framtiden så jag kan gå ifrån den SSR (230V AC) jag kör på nu och istället köra ugnen på DC tagen från 3 faser (likriktad och snabbare PWM med en IGBG eller liknande) . Det blir bättre för mina säkringar, eftersom ugnselementen har lite för låg resistans som läget är nu.

Hör av dig om du vill få kopia på koden!

/Anders
Jonnygbg
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 mars 2018, 20:57:10

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av Jonnygbg »

Uttis: det går bra tyvärr har man ju ett jobb att sköta oxå + familj och barn :)

Jag har nu under påsk hunnit titta på databladen och förstår nog hur det går till, verkar rätt prisvärda saker till en liten arbetsinsats men om man ska testa mycket med olika temperaturer så kanske det inte är optimalt (verkar lite omständligt) men kanske bara jag inte inte fattat fullt ut.

hawkan: hur är denna styrning i jämförelse med de andra som tippats om ?

JohnGalt: Det låter så lätt när en som kan förklarar men är inte säker på att man löser det. Vad jag ifs funderar på är om det finns någonstans på nätet någon som redan skrivit kod som kan användas.

littos: Detta låter ju fantastiskt. Jag skickar ett PM till dig.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2621
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bygga styrning till en keramikugn.

Inlägg av hawkan »

Den jag beställde har RS-485 modbus interface så att det går att koppla till PC/arduino/valfri pryl. Nu vet jag inte i detalj hur det går till så det får bli ett litet projekt i sej. Annars så är själva funktionen med de nämnda ramping pid regulatorerna likvärdig så vitt jag kan se. Auberin nämns ofta som en bra produkt, jag vet själv inte, de billiga PID-regulatorer jag köpt från kina har alla funkat bra hittills så chansar på att denna också gör det.

Ska du göra en egen regulator kan en Pi vara rätt lämplig. Styrningen är egentligen enkel, en PID regulator där börvärdet ändras efter den ramp-up/ramp-nerkurva man vill ha. Med Pi-en är det lätt att göra ett webinterface så man slipper krångla med de här regulatorernas input. Lite större egen insats men kanske också mera tillbaks.
Skriv svar