Bang Olufsen Rör Förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Bang Olufsen Rör Förstärkare

Inlägg av Platis »

B&O 610
http://www.johansoldradios.se/amplifier ... lufsen-610

Såg den här annonsen, visserligen såld, men "inkluderar kretsscheman" ! Så nånstans finns det! :wink:
https://www.rehifi.se/arkivet/2014/bang ... nette-609k
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bang Olufsen Rör Förstärkare

Inlägg av breflabb »

Här är bakstycket till den.Påtryck från börja står det 610 men en liten vit lapp
står det 608.Det är nog samma låda till flera modeller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bang Olufsen Rör Förstärkare ( FIXAD )

Inlägg av breflabb »

Äntligen. Nu är jag klar med skönheten. Den var jobbig men samtidigt väldigt roligt.
För att sammanfatta lite kort: Alla fyra rör byttes,alla reglage,omkopplare mm. rengjorda.
Lådan omlimmad.( Höll knappt ihop ). Vid långtidsprovkörning så kom det fram lite prassel
i ena kanalen,och det tog lite tid o lösa det,det kunde nämligen komma några gånger
under 7-8 timmar. Det var separata moduler till respektive kanal uppbyggda med halvledare
med germanium trisser. Och där låg felet i en av trisserna AC126. Drabbad av det berömda
kristallsjukan. Att det tog så långt tid beror ju på att felet kom efter 3-4 timmars körning.
Den värme ökning som blev gjorde att trissan började leva sitt eget liv.
Ock nu till det roliga (? ). Jag har en liten låda med div germanium tisser och hittade
AC126. Mätte den i diod läge och den är nästan kortis åt alla håll. Nästa samma sak.
Efter 8 St.så gav jag nästan upp. Men så fick jag en ide att prova med min gamla
HEATHKIT IM1104 från 80 talet och mätte med den i Ohm läge,och till min förvåning så mätte den rätt.
Upprepade mätningen två gånger och allt är OK. Gjorde samma sak med resten av mina AC trisser
med samma resultat. Detta kan inte var någon tillfällighet eftersom alla blev OK.
Mina trisser har varit i lådan sedan slutet av 70 talet då germanium försvann ?.
Det har skrivits en hel del på detta forum om denna effekt men ingen har provat det
rent praktiskt. Men det gjorde jag och delar med mig erfarenheten.
Skriv svar