Försöker att byta ut batteriet i min bluetooth hörlurar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lärlingen
Inlägg: 62
Blev medlem: 4 februari 2011, 14:08:05

Försöker att byta ut batteriet i min bluetooth hörlurar

Inlägg av Lärlingen »

Jag har ett par phillips bluetooth hörlurar som laddas ur väldigt fort. Jag brukar använda de på gymmet och när jag joggar ute men batteriet laddas ur så fruktansvärt fort.

Jag kollade med phillips kundtjänst och eftersom de är mer än 3 år gamla så gäller inte garantin men jag vill inte byta ut de utan jag vill laga dem. Jag har erfarenhet av elektronik då jag jobbat med det förut och reparerat många saker hemma där jag lödad fast nya batterier i mina trådlösa högtalare och dylikt . Men denna är speciell.

Här är länken till manualen: https://www.download.p4c.philips.com/fi ... fu_swe.pdf

Det är en phillips shb6017. Batteriet ska ligga i ena änden av hörluren men jag har svårt att öppna den samt att jag vill veta vad detär för slags batteri så att jag kan hinna beställa den och ha den tillhanda så att jag inte förlorar någon tid på att laga den.

Någon som vet hur jag kan göra för att se vad det är för batteri eller måste jag öppna den oavsett.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Försöker att byta ut batteriet i min bluetooth hörlurar

Inlägg av MadModder »

På sida två står det "Ta bort det inbyggda batteriet" och lite bilder.
Det ser ut som man ska slita bort överdraget från plastkroppen. Antagligen är det destruktivt då det är för att kasta headsetet.
Lärlingen
Inlägg: 62
Blev medlem: 4 februari 2011, 14:08:05

Re: Försöker att byta ut batteriet i min bluetooth hörlurar

Inlägg av Lärlingen »

MadModder skrev:På sida två står det "Ta bort det inbyggda batteriet" och lite bilder.
Det ser ut som man ska slita bort överdraget från plastkroppen. Antagligen är det destruktivt då det är för att kasta headsetet.
Det var det jag befarade . Enklaste vore om man kunde på något sätt att öppna den sidan batteriet sitter i och löda bort batteriet och in med det nya.

Nackdelen blir att man kanske tar sänder något medan man gör detta och hörlurarna inte längre är lika täta ?
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Försöker att byta ut batteriet i min bluetooth hörlurar

Inlägg av daspunner »

Jag har gjort samma sak med ett par Sony en gång. Fick dem täta genom att använda nåt som heter Shoo-goo. Till för att laga skor, flexibelt och vattentätt. Bara ett tips.
Skriv svar