Fel polaritet, kan något gå sönder?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
e5frog
Inlägg: 475
Blev medlem: 18 juni 2005, 20:41:12
Ort: Älvängen
Kontakt:

Fel polaritet, kan något gå sönder?

Inlägg av e5frog »

Satt i några timmar och bytte elektrolytkondensatorer i en bekants arkad-spels-skärm-kort.
Ett åttiotal kondensatorer, ett modellanpassat elektrolytkondensator-kit hade köpts in för ändamålet.

Resväska packades full med lödstation, ESD-matta etc etc
Sent på denna fredagskväll var det klart, det skulle testas... men det funkade inte, ingen rök, ingen eld, ingen glöd i tuben, inget magnetslinge-buzz.
Monterade ner igen, (vi) såg över att allt var inkopplat, hittade inget som såg fel ut, inte för att jag är någon expert, vi fick till slut lämna det för kvällen.

Vid en senare undersökning av en annan arkadspelsfantast/hobbyist så visade sig att inte mindre än fem elektrolytkondensatorer satt felvända... att döma av märkningen på kortet i alla fall - vilket var mycket chockerande i sig eftersom jag tagit mig tid och varit extra noga med att montera likadant som de satt från början. I efterhand var det kanske väl optimistiskt att göra bytet i en sittning (visserligen med en matpaus emellan). Det verkade ha blivit fel bland de som monterats den sista timmen.

Så... känslan av skuld är förstås överhängande då spelet fortfarande inte är igång, frågan är då om man kan ha sönder andra saker än kondingen själv (inga synliga eller mätbara skador har dock konstaterats) om man lött dit den med anod och katod i ombytta positioner?
Med tanke på hur dött det var är frågan om det legat någon spänning över dessa alls.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fel polaritet, kan något gå sönder?

Inlägg av Glenn »

Brukar inte vara nån fara, om nåt pajar är det oftast bara kondingen.

Men det är inte helt ovanligt att elyter är felmonterade från fabrik, ELLER att märkningen på kortet är fel, så kolla med schema först om du kan.
Användarvisningsbild
e5frog
Inlägg: 475
Blev medlem: 18 juni 2005, 20:41:12
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Fel polaritet, kan något gå sönder?

Inlägg av e5frog »

Nä, det var lite snack om det innan - att fel på märkning förekommit på kort till samma maskin.

Om jag får möjlighet att pilla lite till så kan man kolla mot schema, har dock bara hittat till en senare modell (som ska vara "samma").
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Fel polaritet, kan något gå sönder?

Inlägg av breflabb »

Det är nog så som Glenn säger.Men att så många lytar går sönder på ett kretskort
har själv råkat ut för länge sedan,när videobandspelarna var på topp.
Bytte 140 lytar sen orkade jag inte mer. Det fanns ju minst lika många kvar på kortet.
Att så många blir dåliga beror på att glättnings lytarna i nätdelen är dåliga
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Fel polaritet, kan något gå sönder?

Inlägg av SM7CZR »

Ett löjligt enkelt sätt att kolla polariteten är att mäta med en DVM över elektrolyten för att se om uppladdningens polaritet stämmer med multimeterns. :)
Användarvisningsbild
e5frog
Inlägg: 475
Blev medlem: 18 juni 2005, 20:41:12
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Fel polaritet, kan något gå sönder?

Inlägg av e5frog »

breflabb, nä det var nog ingen som egentligen var sönder, ägaren hade bestämt sig för att alla skulle bytas bara.

SM7CZR, märkningen på själva elektrolytkondensatorn får man väl anta är korrekt? Om man har spänning på kan man ju mäta spänningen över all 85 kondingarna och se om polariteten stämmer överens...

Men som sagt, inga kondingar gick sönder så det verkar som om det är något annat som krånglar, var mest intresserad av om en felvänd kunde ställa till problem utan att det märktes.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fel polaritet, kan något gå sönder?

Inlägg av SeniorLemuren »

>>nä det var nog ingen som egentligen var sönder, ägaren hade bestämt sig för att alla skulle bytas bara.<<

Vilket bevisar tesen att man inte skall laga något som inte är trasigt. :)
Användarvisningsbild
e5frog
Inlägg: 475
Blev medlem: 18 juni 2005, 20:41:12
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Fel polaritet, kan något gå sönder?

Inlägg av e5frog »

Det var lite problem som skulle kunna ha varit relaterat till i huvudsak glättningskondensatorerna men det är sant, hade det varit mitt så hade jag bara bytt dessa. Sen såg jag det aldrig igång innan bytet så jag vet inte till 100% om det fungerade (eller om det pillats lite) innan. Det är väl lite som om man får hem en apparat där någon varit inne och "försökt laga", skruvat och petat lite här och där, men inte lyckats - och man vet inte vad de har varit på för något...

Men jag håller med, "if it works, don't fix it" - någon borde förklara denna devis för mjukvarumakarna också - med alla uppdateringar som ska göra saker bättre. ;-)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Fel polaritet, kan något gå sönder?

Inlägg av breflabb »

Jag kör på den linjen också
Rör inte det som fungerar
Skriv svar