12V-transformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

12V-transformator?

Inlägg av Melker »

Någon som vet vart man kan hitta en lagom billig (ca 100kr) transformator som levererar 12V DC och ca 2A? Ska vara en väggtrafo (typ mobil-laddare), ifall ni förstår vad jag menar.
HenkeW
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 maj 2003, 07:50:28

Inlägg av HenkeW »

Clas Ohlson, de har ett par stycken modeler av detta, köpte en nyligen. 230V => 12V, 5amp, kostade runt 200:-.
Highlander
Inlägg: 18
Blev medlem: 3 juni 2003, 13:34:02

Inlägg av Highlander »

Annars är ju en gammal nätdel från en dator finimang och fin och stabil späning ger den ut oxå, De flesta har väll en gammal nätdel liggande!?!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Highlander skrev:Annars är ju en gammal nätdel från en dator finimang och fin och stabil späning ger den ut oxå, De flesta har väll en gammal nätdel liggande!?!
men tyvärr måste man dra lite ström från de andra spänningarna för att den spänning man vill ha ska bli stabil. Men jag tror inte det gäller alla nätagg.
Highlander
Inlägg: 18
Blev medlem: 3 juni 2003, 13:34:02

Inlägg av Highlander »

det gör det nog inte ne för jag har tre nåtagregat här hemma och dom är stabila som ...
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: 12V-transformator?

Inlägg av Hobbyisten »

Jag tycker det är en djungel av standarder på transformatorer, min laptop går på 19½ volt :? men man ångrar aldrig att man inte kastat gamla ex, gissar att med en enkel koppling med en zenerdiod kan man få den spänning man vill ha ?! Finns det anledning att höja ett varningens finger för gamla trafos ?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 12V-transformator?

Inlägg av tecno »

15 år gammal tråd, jaja modernt med tråd arkeologi tydligen :humm:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 12V-transformator?

Inlägg av Icecap »

nybörjarnörd: duktigt grävd! Att hitta en så gammal tråd är sällsynt.

Men till ditt påstående: "gissar att med en enkel koppling med en zenerdiod kan man få den spänning man vill ha?"

På sätt och vis rätt men samtidig fel. Var mer specifik och starta gärna en ny och egen tråd om det behövs råd om detta.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: 12V-transformator?

Inlägg av opampen »

nybörjarnörd skrev:Jag tycker det är en djungel av standarder på transformatorer, min laptop går på 19½ volt :? men man ångrar aldrig att man inte kastat gamla ex, gissar att med en enkel koppling med en zenerdiod kan man få den spänning man vill ha ?! Finns det anledning att höja ett varningens finger för gamla trafos ?
Det är tyvärr inte så enkelt att bara sätta dit en zenerdiod! Den måste kopplas ihop med flera transistorer i så fall. Bättre är att använda en spännings stabb. t.ex. LM317. Då får du en bra stabbkrets!

Det man kan varna för är dessa switch aggregat som säljs genom Kjell och Clas Ohlsson, eftersom många av dessa kan ge störningar till den inkopplade apparaten. Däremot en lite dyrare och bättre dito kan fungera det är lite beroende på konstruktionen.

Det bästa är linjära stabbar som jag nämnde tidigare LM317. Ecotec säljer färdiga väggvårtor med linjär reglering!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: 12V-transformator?

Inlägg av breflabb »

Utan att vara partisk på något sätt så tror jag att Kjell och Clas har lite
bättre koll på vad dom säljer än vissa andra.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: 12V-transformator?

Inlägg av opampen »

Breflabb: Det har du helt rätt i ! Dom är ändå pålitliga och har ofta bra produkter i övrigt bl.a elektronik komponenter mm. Vad jag menade var att dessa switch aggregat i allmänhet inte alltid är så bra. Sen finns det riktigt dåligt från en del Kina tillverkare! Men där måste folk i allmänhet ha klart för sig att inte köpa billiga nätdelar!
Skriv svar