Rörpriser på 60-talet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jstack
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2006, 16:01:57
Ort: "söder om Söder"

Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av jstack »

Jag noterar via åtskilliga YT-klipp att rör-förstärkare fortfarande är mycket populära hos el-gitarr-folket.
Det renoveras/konverteras och byggs även nytt.
När jag tittar lite närmare så inser jag att lämpliga förstärkarrör (ECC83, EL84, EL34 etc) är rejält dyra idag.

Men, jag (och jag är en gammal man...) minns ju att jag själv höll på och byggde rör-förstärkare på det glada 60-talet.
Det var både byggsatser, men även ibland i "lösvirke".
Men, var rören egentligen billigare då?
Skulle vara intressant om någon har gammal dokumentation av listpriser, så jag kan göra en inflations-justerad jämförelse!

Tack på förhand!
/Johan S
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av Glenn »

Billigare jämfört med vad, genomsnittslönen ? ..Över huvud taget har ju elektronik blivit väldigt billigt.

Annars tänker jag på nån schröderbok som går igenom när man ska anv'nda rör och transistorer, och han skriver nåt i stil med att nromalt ska man använda rör för att dom är så billiga, men man kan ha transistorer om det är viktigt att det man bygger blir lätt, eller inte ska alstra värme, eller gå på batteri typ.. "för transistorer är så dyra" :)
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

En av de billigare då var Hefab.
Från 1965.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jstack
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2006, 16:01:57
Ort: "söder om Söder"

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av jstack »

Intressant!

EL34 ville man ha knappt 9 kr för...
Om jag kör denna "inflationskalkylator" https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekono ... flationen/
så får jag veta att 9 kr år 1965 motsvarar 87 kr år 2017.
Och, man måste väl upp till minst det dubbla för att köpa dom billigaste EL34:orna idag verkar det som.
Dom dyraste verkar man vilja ha runt 400 kr för...

Jag har nog inga planer på att bygga något eget med rör, men eftersom jag är "halvsjuk" efter "flunsan" så har jag tillbringat tid med
att titta på en massa YT-klipp som berättar om olika "äventyr"med gamla rör-grejor...
/Johan S
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av breflabb »

Detta med priser förr o nu är ganska intressant. Kommer ihåg på 70-talet
så kom "Moon Gubben) som vi kallade honum för alltså MOON Radio och sålde
halvledare och rör,fast rören var då inte så aktuella egentigen,halvledare tog över.
Men jag kommer ihåg att en vanlig signal trissa typ BC107,237 kostade 7-8 kronor.
Och en BD trissa gick på nästa 20 kronor. Idag får man dessa för några få kronor.
Så vissa halvledare har blivit otroligt mycket billigare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av TomasL »

Månadslönerna 1965 låg runt 2500:-.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av Bjaellerud »

Man kan även se på bensinpriset. Tidigt 60 tal var före min biltid, men man fick mer än en liter oljeblandat för 1 kr till mopeden.
Senare 1967 - 1970 fyllde man tanken på SAAB 96:an med oljeblandat för omkring 1 kr per liter.
Så jag skulle nog säga att vi måste multiplicera rörpriserna med faktorn 10 till 15.
I mitten på 60 talet köpte jag sändarrör, dessa kostade minst 100 kr tyck, kändes som en förmögenhet. Men man hade ju inga mobiltelefonabonnemang, eller Internetabonnemang, man behövde heller inte köpa nya PC:ar vartannat år.
Och beg bil köpte man ju på avbetalning liksom TV.

En sak om rör var till TV, de innehöll massor av elektronrör, och resande TV-reparatörer levde gott på att sälja nya rör.
Man måste sälja många rör idag om man skall få en dagsinkomst.....

Roy
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det går inte att rakt av försöka få ett index på dåtiden!
Jag hade en månadslön på straxt under ettusen och jobbade extra på en IC mack och krängde bensin för sjuttiofem öre litern!
Jag erkänner att vi numera är helt vilse i pannkakan när det gäller priser på hus och bostäder och ungarnas bilar!
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 9 mars 2018, 21:13:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av TomasL »

Jo, bensin och elektronik är dåliga mätare.
På 60-talet kostade en färgtv runt 5k, faktiskt lika mycket i dag, men då tjänade man 2k5/månad, dvs 2 månadslöner, idag tjänar man 25-30k, dvs 20% av en månadslön.
Att rör i dag är rätt dyra, beror ju på volymerna, samma gällde halvledare på 60-talet.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av lillahuset »

I början av oljekrisen, 1973?, har jag för mig att jag betalade strax under en krona för oljeblandat till mopeden. Jag bunkrade en tioliters, tror jag det var, plastdunk i en snödriva på tomten. Inte så smart, när jag grävde fram den hade den gått sönder och all bensin runnit ut. Senare på våren undrade farsan om jag visste något om den stora gula fläcken på hans fina gröna gräsmatta. :oops:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av lillahuset »

Generellt kan man väl konstatera att det mesta är oförskämt billigt idag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av TomasL »

Ja, onekligen, bensinkrisen, den var väl typ ett dygn eller så, vill jag minnas.
Men priset dubblades väl, typ.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av lillahuset »

Ditt minne verkar lite ur form. Det var väl ungefär tre månader.

Edit: Om du med kris menar att det inte gick att köpa bensin har jag inget minne av det. Däremot har jag ett vagt, kanske inbillat, minne av att man inte fick tanka så mycket man ville under en kort period.
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av ziw »

Min sommarstugegranne rev gamla tapeter och hittade till slut tidningstapeter från 1925 (Västernorrlands Allehanda).
I en annons för en 3-rörs rak mottagare var priset ca 50 kronor.
1930 kostade 1 liter brännvin 2 kronor. I dag motsvarar det kanske 300 kr.
Så 3-rörsradion omräknat till dagens priser borde motsvara ca 7500 SEK.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Rörpriser på 60-talet?

Inlägg av TomasL »

lillahuset skrev:Ditt minne verkar lite ur form. Det var väl ungefär tre månader.

Edit: Om du med kris menar att det inte gick att köpa bensin har jag inget minne av det. Däremot har jag ett vagt, kanske inbillat, minne av att man inte fick tanka så mycket man ville under en kort period.
Vi fick ransoneringskuponger, vilka aldrig behövdes användas (om jag inte minns helt fel, så upphörde ransoneringen dagen efter den infördes, typ, Farsan bunkrade några hundra liter bensin, och svor över krånglet
Skriv svar