Kostnadsbesparingar i småelektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av KLset »

Ni som har erfarenhet med att tillverka småelektronik i stora mängder - vilka kostnadsbesparingar är vanliga på kretskort?

Kan det förekomma att man helt enkelt skippar vissa kringkomponenter som inte är kritiska om produkten fungerar utan dem?

Om man skulle kika på ett kretskort från en modern RC-leksak, skulle den insatte då kunna peka ut flera fall som man inte lär ut till elektronikstudenter (eftersom det inte är "elektroniskt korrekt") och som är resultatet av kostnadsbesparingar?

Om ni känner till konkreta exempel vore det kul att läsa om.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av Icecap »

Nja - det är nog mest en fråga om att lågpris-enheter designas bara för att göra jobbet (nätt och jämt) men allt skydd osv. inte kommer med.

Det kan vara felpolariseringsskydd, ingångsskydd osv.

Det intressanta är att ett motstånd kostar otroligt lite i stora mängder - men att monteringen i en automatisk lina kostar en hel del mer än motståndet. Så kan man minska antalet komponenter, t.ex. vid att ta fler motstånd i "ett paket" blir kostnaden lägre.

Så det är numera inte en frågan om att spara in komponenter men att spara in antal monteringar som gäller. Detta är väl en del av orsaken till att det finns färdiga kretsar med skyddsfunktioner * 8 t.ex.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av rikkitikkitavi »

Kretskort kostar också pengar. Ju mindre kort, desto billigare.

Men fler lager blir dyrare.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av 13th.Marine »

Man ska också akta sig för att använda för små komponenter som sätter högre krav på PCBt (som därmed blir dyrare).

Annars är det väl standardsakerna:
- Inga debugsaker monteras i produktion.
- Hårdkoda inställningar
- "Dogbones" istället för 0-ohmare där man vill kunna bryta för att mäta.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av KLset »

Icecap: Det var en ny vinkel för mig, att man försöker hålla nere antalet monteringar. Det är klart, det kostar ju också.

13th.Marine: Hur menar du att små komponenter sätter högre krav på PCB:et? Och vad är dogbones? Sökte lite och fann att man gör så kallade dogbones för att dra signaler från en BGA - var det det du menade, och vad sparar man genom att göra så?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av Glenn »

En kanske självklar sak är ju att ha PCB med komponenter bara på ena sidan.

Dogbones är väl när man gör typ paddar för ett 0805 motstånd men drar en ledare mitt emellan, så man får karva bort den om man ska bryta förbindelsen, istället för att ha den öppen och montera ett 0ohmsmotstånd.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av KLset »

Då är jag med på dogbones. Det var alltså vanligt tidigare att man satte dit 0-ohmare och lödde bort denna då man ville mäta?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av Glenn »

Kanske mer att man har det för debugging, sällan man faktiskt reparerar nåt numera ?

Men nog ser man ofta 0ohmare på lite större prylar.


En annan kostnadsbesparare är ju att rensa upp bland värden, har man fyra olika resistorvärden blir det billigare än sex olika osv.

Exempelvis kan det löna sej att sätta dit större kondingar nånstans även om dom är lite dyrare, bara för att man då kan använda samma modell som på ett annat ställe.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av 13th.Marine »

Små komponenter som kräver mindre ledarbredd och ledaravstånd, det innebär att man behöver en bättre tillverkningsprocess -> Dyrare.

Har varit med om att man valt en spänningsregulator avsedd för mobiltelefoner i en konstruktion som egentligen inte krävde så små delar, detta innebär att hela kortet blev dyrare än vad det behövde.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av Teknikern »

Sen är det ju också så att har man x antal anslutningar på kortet med låt oss säga 4 pinnar som maxanslutet på nån så kan man köra med likadana fast det bara ska anslutas 2 eller 3 i dom flesta, då blir det färre sorter och billigare. Färgkodning och screenprint är mycket billigare än oförväxelbara kontakter. När jag höll på med lantbruksservice så var danska blötfoderutrustningarnas kontakter bara märkta med tuschpenna från fabrik, funkade skitbra det också. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av Klas-Kenny »

Glenn skrev: En annan kostnadsbesparare är ju att rensa upp bland värden, har man fyra olika resistorvärden blir det billigare än sex olika osv.

Exempelvis kan det löna sej att sätta dit större kondingar nånstans även om dom är lite dyrare, bara för att man då kan använda samma modell som på ett annat ställe.
Det är ju en grej som inte applicerar riktigt i högvolym.
Gör man 100k så är det där öret för en dyrare konding klart mer än vad man tjänar i ställkostnad etc.

I mindre volymer där emot så är det absolut ett bra sätt att spara pengar, gör så en del själv (vi tillverkar typiskt 300-1000 enheter om året av det mesta).
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av 4kTRB »

Kikar man på kretskorten i tex äldre tjock-TV
så ser man att i många positioner saknas komponenter.
Jag antar att korten var universellt gjorda för olika
varianter av TV-modeller. De TV med extra finesser har
samma kretskort men mer komponenter monterade.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av superx »

Hålmonterade komponenter förekommer fortfarande i billiga grejer. Det kanske inte är billigare om man har ett helt nytt projekt, men om företaget som ska bygga grejerna redan har den typen av maskiner kanske det ändå blir billigare.

Jag har varit med och konverterat tvålagersprototyp till enlagers hålmonterat på FR1-laminat av kostnadsskäl. Då användes även många trådbryggor för att slippa tvålagerskort.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av Teknikern »

Det är inte bara konsumentelektronik som har universalkort, lantbrukets utrustningar formligen dräller av universalkort och jag blev lika förvånad varje gång jag hittade specifika specialkort i utrustningar för flera funktioner som vågdatorer och liknande som ju skulle klara en uppsjö givare, vågceller och fodertyper bla. inom många djurslag.
Ibland fanns ett "centralkort" och flera tilläggskort som passade på samma buss, man valde tilläggskort beroende på vad man behövde. Fanns inget som passade var det skitenkelt att löda ihop nåt eget för ritningarna var skrivna för gör-det-själv-lösningar också, också ett sätt att spara pengar genom att bara leverera grundkonceptet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kostnadsbesparingar i småelektronik

Inlägg av Glenn »

superx skrev:Hålmonterade komponenter förekommer fortfarande i billiga grejer. Det kanske inte är billigare om man har ett helt nytt projekt, men om företaget som ska bygga grejerna redan har den typen av maskiner kanske det ändå blir billigare.

Jag har varit med och konverterat tvålagersprototyp till enlagers hålmonterat på FR1-laminat av kostnadsskäl. Då användes även många trådbryggor för att slippa tvålagerskort.
Jag hittade till min förvåning ett enlagerskort med massor, ja kanske 15 stycken blanktrådsbryggor på i displayen på en skrivare ganska nyligen, ändå har jag lärt mej att det är dyrt att montera trådbryggor.

Men det kanske är som du säger att man har en fabrik som kan tillverka enlagers och/eller hålmonterat billigt ?
Skriv svar