Solenoid el. dylikt för knapptryckning m. timer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bundi
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 maj 2017, 08:45:06

Solenoid el. dylikt för knapptryckning m. timer

Inlägg av Bundi »

Hej,

Jag behöver styra en knapptryckning på videoprojektor för att slå på denna. Jag funderar närmast på en lösning med en liten solenoid då knappen inte behöver ett speciellt hårt tryck för att starta. Dock så behöver jag bara ha solenoiden att slå till under ca 1 sek och därefter gå tillbaka. Så jag funderar på någon enkel korttids-timer man skulle kunna använda för tillslag, antar att man behöver ett relä emellan med för solenoidens skull.

Tillslaget av spänningen till solenoiden styrs av en IR-deckare som är tänkt att starta projektorn (via solenoidens tryck på brytaren)

Tacksam för förslag på vad jag skulle kunna använda för att lösa detta.

/Bundi
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Solenoid el. dylikt för knapptryckning m. timer

Inlägg av grym »

rc servo

eller en utväxlad motor med excenter, låt motorn gå ett varv och låt den stanna automatiskt, ungefär som vindrutetorkarmotor
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Solenoid el. dylikt för knapptryckning m. timer

Inlägg av prototypen »

Om det passerar folk förbi sensorn så kommer solenoiden att trycka många gånger, stängs det av då?

Jag skulle nog lyfta på locket på projektorn och leta reda på anslutningarna på tilknappen och troligen sätta ett relä.

Protte
Bundi
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 maj 2017, 08:45:06

Re: Solenoid el. dylikt för knapptryckning m. timer

Inlägg av Bundi »

Tack förslagen, servo hade varit ett bra alternativ.

Tror att det som jag behöver lösa mest av detta är den timer som sitter mellan sensorn och solenoiden, att den slår till under 1 sekund och sedan slår ifrån under någon minut. Spänningen slås ifrån av IR-sensorn efter kanske 3-4 minuter. Så solenoiden ska inte slå till igen under denna tiden, så timern till den ska vara av under den tiden.

Bundi
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Solenoid el. dylikt för knapptryckning m. timer

Inlägg av prototypen »

Typ en sådan timer....
Videotimer.pdf
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bundi
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 maj 2017, 08:45:06

Re: Solenoid el. dylikt för knapptryckning m. timer

Inlägg av Bundi »

Tackar så mycket "protte", ja det är precis en sådan timer jag behöver. Ska försöka få till något liknande (om mina kunskaper räcker :) )

/Bundi
Skriv svar