WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av Knut »

Såg idag att Clasohlson har börjat med en wifikopplad "Smartplug" liknande SonOff S20.

ClasOhlson hemsida

Är lite nyfiken på hårdvaran. Är det någon som har tittat in i en sådan eller kanske har sett att någon annan har publicerat något om det. Jag hittar inget men kanske bara skriver fel sökord i Google.

Med lite tur är den ESP8266 baserad och kanske rent av en "S20 klon" så att man kanske kan köra Tasmota på den.

Om inte annat så är det ju smidigt att kunna köpa hårdvara över disk i Sverige och slippa vänta 4-8veckor på leverans från Kina. Även om kina är 1/3-del av priset. (Straffavgifter tillkommer ju numera.)

/Knut
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av Micke_s »

Köp en och ta isär.
Kraftig prislapp hade den också...
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av Knut »

Jodå. Det är ju en idé. Men om någon annan redan har gjort det...

/Knut
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av E Kafeman »

Radion är en Mediatek/Ralink.
Säljs utrikes som "Broadlink SP3". Det säljs flera Broadway-varianter ungefär som Sonoff, stickkontakter, lösa dosor...
Kostar nära hälften, 159 kr på AliX,.
En Sonoff S20 är innehållsmässigt 10 ggr mer välbyggd, schema finns för nedladdning från tillverkaren, ger större möjlighet till att anpassas/hackas efter egna behov och kostar nästan hälften igen, 88 kr, på Banggood.
Oavsett tull och moms och andra priser är Sonoff i mitt tycke ett bättre köp.
Det är märkligt att Clas inte hellre tar in Sonoffs sortiment utan väljer en sämre och dyrare kopia.
Kan möjligen ha att göra med att radion i Sonoff inte är certifierad och Mediatek evt. skulle vara det.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av ToPNoTCH »

Det spelar väl ingen roll om radion är certifierad eller ej, hela prylen lär nog ändå mätas upp inför CE märkningen.
Även om det inte finns krav på sådan mätning så lär nog inte ett så pass stort företag chansa.

Var det inte Claes O som byggde eget certifieringslabb eller blandar jag ihop det med Kjell ?
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av E Kafeman »

CE-märkningen klarar Clas i sitt egna lab men de kan inte påverka radio-delen, bara konstatera om den förefaller uppfylla CE-direktiv eller inte.
EMC-certifiering ombesörjs eventuellt av Europa-agenten som kan få anpassningar gjorda av tillverkaren för att passa ETSI-normer om det skulle visa sej finnas problem.
Broadlink säljer liknande version i USA men efter vad jag hört är den radio-versionen plåt-skärmad för att kunna passera FCC, vilket den inte är i Clas version.

Clas har ett mindre mätlab inklusive en dämpad kammare.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av ToPNoTCH »

Jo det jag fiskade efter var snarare att reglerna inte säger att prylen inte behöver bestå i certifierade delar. Den behöver väl klara gällande krav ?

Det borde inte vara så kostsamt att göra en test på Sonoff om dom har eget lab.

Det kan ju vara så enkelt att dom inte är så supernördiga så att dom förstår att Sonoff är betydligt mer eftertraktad.
Man kan ju tänka sig att inköparen bara gått enligt principen "WIFI brytare verkar vara hett vi borde ha en i sortimentet".

Jag tror faktiskt att det kan vara en ide att ibland tipsa företag om vilka prylar som är "heta".
Det är ju den svåraste uppgiften en inköpare har, att pejla av behoven.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av rikkitikkitavi »

Låter som en god idee att kontakta ex CO o länka till trådar som denna, om inte redan ansvarig på CO är medlem.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av Micke_s »

Har en bunt sonoff rf, trevlig liten konstruktion.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av ToPNoTCH »

Håller med.

Man skall heller inte underskatta att köra tasmota på sina egna skapelser.
Jag har flera designer som jag kör den koden på.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: Det borde inte vara så kostsamt att göra en test på Sonoff om dom har eget lab.
Nej, men det kanske de har gjort? Och upptäckte att den inte klarar kraven? Så de tog fram en egen, som klarar kraven, men därmed också blev dyrare?
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av E Kafeman »

FCC/ETSI certifieringsmätning kräver ackrediterat mätlab. Det finns inte så jätte-många sådana och det är ingen certifiering tillverkaren själv kan göra.
Företaget Espressif har låtit FCC certifierings-mäta ett antal PCB-moduler för att, om enheten godkänns, få ett så kallat modularitets-godkännande.
Hitintills har man fått 22 olika enheter godkända ur serierna ESP8266/ESP32 och samtliga med plåtkapsling har tillläggsnamnet Wroom i modell-beteckningen och de utan kapsling WROVER.
Den senaste kretsen att godkännas är ESP32WROOM32U som godkändes i januari i år.
Den äldsta är baserad på chippet ESP8266EX och godkändes oktober 2014 och är den enda ur chipserien ESP8266 som FCC-certifierats, resten är ESP32.

Det är rätt kostsamma mätningar och ofta måste de göras om flera gånger innan de blir godkända och godkännandet gäller endast med en specifik antenn. För dessa godkända enheter är somliga med integrerad PCB-antenn vilket underlättar för den som senare vill ha ett helhets-godkännande för produkt där denna enhet ingår.

Dessa mätningar säjer mej att man har inga jätte-problem i allmänhet med serien ESP32 eftersom man även fått icke skärmade varianter godkända och med hyggliga marginaler i de mätningar jag sett.
Utan att peka ut något specifikt företag men som jämförelse har TI, med sina liknande chip typ CC2400-CC26xx, ofta stora problem med att bli godkända då de gärna avger en hel del oavsiktliga RF-signaler, både sk harmoniska och annat och är komplexa att belasta på rätt sätt på RF-utgången, då de arbetar i klass E med nära symmetriska balanserade utgångar vilket normalt kräver balun och impedanskorrigerande nät samt gärna även ett bandpass-filter. ESP32 behöver endast ett enklare impedanskorrigerande nät och ingen balun och ofta finns integrerad antenn. Med integrerad PCB-antenn tappar man ofta lite prestanda jämfört med externa antenn men för hobby-byggaren kan det vara svårt att få någon prestanda alls om man själv ska mäta in baluner, speciellt för klass E som kräver komplicerat mätförfarande även om man har tillgång till mätinstrument typ VNA. Tillkommer att matcha impedanser och ansluta antenn på RF-mässigt korrekt sätt.

Det är en enda modell av ESP8266 dotterkort som fått FCC's välsignelse och denna överensstämmer inte med de flesta varianter jag sett märkta med FCC-märke på skärmkåpan som säljs via olika postorder-kanaler.
Det betyder inte att de andra varianterna är falska, mätningen kan vara betald av andra än Espressif, men jag skulle inte sätta så stor tilltro på att det går hitta ursprungsdokument som styrker godkännandet. Oavsett märkning eller inte är de fortfarande ok att integrera i andra produkter men med större osäkerhet om totala produkten har möjlighet att bli godkänd.

En bild på senaste modularitets-godkända ESP32:
ESP32.png
Notera att det går utläsa ett specifikt FCC-id på kåpan. Står det enbart ett FCC-märke utan id-nummer är det från min sida bara en glad symbol utan betydelse.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av Nerre »

Nu hanterar ju dessa prylar också nätspänning, så jag antar att de förutom RED även behöver uppfylla LVD (t.ex. elsäkerhet och brandskydd) och EMC-direktivet (t.ex. ledningsbunden immunitet och emission, som jag inte tror RED omfattar).
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av E Kafeman »

Ett helhets-godkännande är upp till den som vill utveckla en nätplugg eller vad det nu kan vara, inte radiomodul-tillverkaren.
Om denna utvecklare använder i sej godkända byggdelar är chansen större att man får mindre bakslag på helheten.
Vad gäller trådbunden störning och säkerhetsmässiga aspekter för att hantera last sitter ofta annat emellan radio-chip och nätet som också kan vara störkällor eller bli överbelastade värmekällor med risk för brand, typ tyristor och switchade nätdelar för strömförsörjning av radio eller dåligt val av plasthölje och kabelförankringar mm.
Ett inte ovanligt problem är att den som utvecklar helheten av okunnighet missmatchar antenn, alternativt att man använder jordplan med sämre egenskaper än vad som gällde när själva radion godkändes och mindre stabil och avkopplad strömförsörjning vilket kan medföra att man fallerar även på radio-biten trots att radion i sej är modul-godkänd.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: WiFi Smart Plug, Clas Ohlson Home

Inlägg av Nerre »

Ja men det är väl "utveckla en nätplugg eller vad det nu kan vara" som Clas O har gjort? Det är ju det tråden handlar om, inte själva radiomodulerna?

Och det är väl just därför som Clas O har tagit fram en egen: Det finns ingen annan tillverkare som har orkat traggla sig igenom alla stegen som krävs för CE-märkning.

Det är viktigt att vara medveten om att CE-märkning i princip bara gäller för färdiga produkter. Komponenter och byggmoduler omfattas oftast inte av CE-märkningskraven.

Och ett av de viktigaste stegen i CE-märkningen är tillverkardeklarationen (Declaration of Conformity), där tillverkaren tar juridiskt ansvar för att produkten uppfyller relevanta lagkrav. Utan en tillverkardeklaration spelar det ingen som helst roll vad som är märkt på produkten eller vilka testrapporter som finns.

Det är tillverkardeklarationen som gör att tillverkaren kan fällas om produkten visar sig inte uppfylla lagkraven.


FCC kan vi helt glömma, de är inte relevanta för användning inom EU.
Skriv svar