Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av AndLi »

Jag har sprängt ett 70Ah batteri med min Ctek laddare....
Gummit i 230V sladden har släppt från kontakten, och kablarna är styva som spett vid minsta kylgrad...

Köpt på JULA, men känns som Kinakopia..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av Marta »

Classes burk är skitsvag. Enligt diagram i manualen kopplar den om till 3A när spänningen nått 12.8V. Det tar ju en evighet att ladda med en sådan. Lockas inte av att den visar flimrande siffror. Spänning under laddning säger väldigt lite om batteriets skick. Det viktiga är hur den hanterar batteriet. Orkar den inte ladda en vettig ström när det behövs eller kokar ur ett batteri på undehållsladdning är den skit. En CTEK av vettig storlek laddar drägligt snabbt och kokar inte ur några batterier. Mycket viktigt med dagens batterier där förlorad vätska inte kan ersättas. Ett enda förstört batteri kostar bra mycket mer än en riktig laddare från början.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av robertr81 »

AndLi skrev:Jag har sprängt ett 70Ah batteri med min Ctek laddare....
Gummit i 230V sladden har släppt från kontakten, och kablarna är styva som spett vid minsta kylgrad...

Köpt på JULA, men känns som Kinakopia..
Villen modell?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av breflabb »

Ja, men Marta,vill inte kalla dig för det andra namnet:
Är det inte bättre att den går ner i ström när det närmar sig full laddning
för att undvika kokning? Och trots all så är 3A ganska liten strö för en
60A batteri typ. Det är ungefär halva ladd strömmen för en sådan
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av Marta »

Tiden som det laddas vid uppdriven spänning skall hållas så kort som möjligt. Det är bättre att öka lite till och snabbt få in de Ah som krävs än att låta detta ta en väldans tid. Nu handlar ju de om cyklisk drift, kanske annorlunda med startbatterier.

Är det inga problem med gasning kan spänningen få klättra till 2.5/cell och lite till i ett öppet rörcellbatteri på en truck. B&D gräsklippare gick en bra bit över 15V med gelbatteri. Helt OK om det skall köras 50 cykler och sedan bytas som det blir i en sådan maskin. Skall slutna celler hålla ett tag så är det 14.4V för ett 12V som gäller.

Den här Classeladdaren verkar vara väldigt på gränsen och sänker knappast som en del i laddningsalgoritmen. Det är snarare för att hålla nere effekten i den ynkligt dimensionerade switcharen.
lecroy9361
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 februari 2018, 18:21:22

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av lecroy9361 »

På jobbet använder vi Ctek-laddare. Har aldrig tänkt på vilken modell det är, men snäppet större/mer avancerad än i länken. Många av jobbilarna har mindre modell Ctek-laddare. Inte heller i det fallet har jag tänkt på modellbeteckningen. Laddaren i Biltema-länken har jag hemma. Har bara behövt använda den en gång. Intrycket av kablarna är mer plastigt/smäckigt än Ctek-laddarna på jobbet. Djupare bidrag än så kan jag tyvärr inte bidra med.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av Elman »

Oavsett så får man ful ladda med en gammal laddare om batteriet är bottnat då kortslutning skyddet bryter om man har för låg polspänning, först en 4A gammal plåtburksladdare. Och efter en stund på med den moderna elektronik laddaren cetek eller liknande...
.. :-)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kanske ett skäl att välja Ctek !
ToPNoTCH
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av ToPNoTCH »

Fast den där prylen bryr sig väl knappast om vilken laddare man har.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av robertr81 »

Jag valde en CTEK MSX 5.0 för 750:- från mekonomen. Mycket för den långa garantins skull.
Tack så väldans för alla goda råd!
Senast redigerad av robertr81 4 mars 2018, 23:10:46, redigerad totalt 1 gång.
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av utk »

Jag valde CTEK därför att de har så god filtrering på utgången att man inte behöver lossa några batterikablar.
Detta är viktigt med tanke på all elektronik i moderna bilar. Elektroniken kan slås sönder av spänningsspikar från laddarens switchkretsar.

(Grannen hade köpt en billig laddare från Lidl, i den bruxen stod at båda batterikablarna skulle lossas innan laddaren anslöts till batteriet).
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av breflabb »

Det har bara med säkerheten att göra, ifall någon av kablarna skulle lossna.
Batteriet i sig funkar som en utgemningskondensator också
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av Platis »

Lite info och test av batteriladdare, kanske intressant får någon;
https://www.sledtrax.se/articles/1516/m ... ndex.shtml
http://cms.waeco.se/resource/r/6562
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av Anders Olsson »

CTEKs laddare är bra så länge dom funkar, men kvaliteten är ärligt talat sådär.

Jag har tappat räkningen på hur många som gått sönder på vår gård dom senaste ~15 åren.
Det har varit allt från fel som kan lagas, som trasig väljarknapp och kablar med isolering som trillar av, till att laddarna helt enkelt helt sonika slutar fungera utan någon förklarlig anledning.

Vi körde dyrare modeller från början, den första vi köpte höll säkert fem år.
När den gick sönder köpte vi en i samma prisklass (>1000 kr), den gick sönder innan 5-års garantin gått ut och vi fick en ny som bara höll några år.
Efter det har vi köpt billigare modeller istället, ska dom ändå gå sönder så är det bättre att inte lägga ur så mycket pengar resonerade vi.
Köpte även en Bilrema-laddare för några år sedan, har inte kollat om den fortfarande lever.

MSX 5.0 har nog varit den som överlevt längst, bortsett från eventuellt den allra första vi köpte.

Vi hade gärna provat nåt annat märkesfabrikat, men det är dåligt med alternativ på marknaden tyvärr.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Ctek, biltema eller annat fabrikat av laddare?

Inlägg av Platis »

Har ju haft en del CTEK-laddare både hemma och på jobb i olika storlekar(3.8-25A), har ingen direkt erfarenhet från andra märken när det gäller elektroniska laddare. Tycker dom funkat bra. Peppar peppar men hittills har ingen gått sönder för mej, men vet en del andra som haft otur! Verkar skilja en del mellan dom olika modellerna hur varma dom blir har jag märkt. Vissa har blir riktigt stekheta vilket säkert påverkar livslängden. Skiljer säkert också en del mellan "årsmodellerna", då innehållet och laddsteg ändrats/utökas!

Dom negativa invändningar jag har, har egentligen att göra med att ha dom inkopplade som "underhållsladdare" över lång tid tex vid långtidsförvaring av bil/båt/husvagn. Alla batterier som varit inkopplade på årsbasis har blivit förstörda för mej, varför vet jag inte! Just detta har varit med 2 olika laddare och 3st olika batterier. Batterierna har varit i princip bara att kasta=tvärdöda efter typ 1-2 år, fullt ok vid avställning! Vet inte om andra råkat ut för samma sak?
Skriv svar