Billig bensinmätare till båten.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av jah »

Högst osannolikt att det ska behövas något mer skydd med den inkoppling du ritat.
Sensorn klarar 25mA last på utgången, och det är antagligen minst en faktor 1000 ggr mer än cykeldatorns ingång...
Se bara upp med att inte råka kortsluta 1-3 på sensorn, för det var antagligen ungefär så din förra tog en tur till "Silicon skies"
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Om cykeldatorn inte klarar att ta in pulserna tillräckligt snabbt så skulle man kunna sätta en microcontroller som tar in pulserna från givaren och sen skickar pulser till cykeldatorn. Då klarar man alla pulshastigheter och kalibreringar i uC:n och kan även koppla in en GPS i framtiden om man vill :)
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

uC kan vara en intressant utveckling. Min kunskap är dock liten. Det finns tydligen flera olika varianter. Är det någon som är bättre? Hur svår är programmeringen? Det var ju längesedan jag pysslade med assembler.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Enklast att komma igång med är nog Arduino eftersom det finns så enormt mycket info som riktar sig till nybörjare. Man behöver en Arduino(t.ex. Arduino UNO), USB-kabel(som följer med Arduinon i vissa fall) och sen laddar man ner ArduinoIDE till sin dator. Sen kan man börja programmera och det finns exempelprogram mm som följer med ArduinoIDE där man kan börja laborera lite och se vad som händer.
I princip programmerar man i C/C++ som är väldigt vida utbrett så förmodligen kan man googla sig fram till kod som gör ungefär det man vill och sen ändra lite så det blir precis som man vill :)

Det är naturligtvis inte helt lätt i början men Arduino är en bra början där man ganska snabbt kan få igång saker att funka utan att behöva plöja igenom en massa programmeringsböcker(även om det inte skadar såklart).

För att göra det med cykeldatorn och flödesgivaren behövs nog bara några få rader kod.
BoAx
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 februari 2018, 20:35:39

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av BoAx »

Ja, det verkar inte omöjligt och komponenterna verkar ha överkomliga priser. Kan man sedan presentera resultatet via en graf, kanske i en PC, så skulle det bli en ny dimension.

Tack för ert engagemang och hjälp.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Lånar tråden lite.

Om vi nu utgår från min lilla 4-takts båtmotor med förgasare. Eftersom jag tänkt bygga ett instrument där jag redan har varvtal och hastighet så skulle det vara intressant att undersöka hur nära man kan komma i momentan bränsleförbrukning med hjälp av dom två och en hel del antaganden som gäller given båt/motor/propeller-kombination.
Jag tänkte om man utgår från en kurva med förbrukning/varvtal och sen justerar man det värdet med hastigheten. Innan ni ropar högt nu så betänk att det handlar om en båt, bränsleförbrukningen per tidsenhet följer som regel varvtalet hyffsat bra under körning jämfört med t.ex. en bil. Den motorbromsar aldrig och varierar inte gaspådraget hela tiden. Samt att den inte har mekaniskt fäste(som en bil har), om båten bromsas av något så slirar propellern lite mer i vattnet, vilket går att se på hastigheten. Normalt har man en propeller som är anpassad för båten.

Om båten har viss hastighet vid visst varvtal så borde bränsleförbrukningen per tidsenhet vara densamma oavsett om det är tungt lastat och medvind eller lätt lastat och motvind.
Normal hastighet vid givet varvtal -> normal förbrukning(utifrån förbrukning/varvtal-tabellen)
Hög hastighet vid givet varvtal, propellern slirar mindre (medvind, lätt last, medströms, bra viktfördelning)-> under normal förbrukning
Låg hastighet vid givet varvtal, propellern slirar mer (motvind, motsjö, motströms, tungt lass) -> över normal förbrukning

Det svåra blir förstås att veta vilka värden som blir rätt och det är nog svårt att komma ifrån att mäta det genom att koppla in ett mätglas och köra ur t.ex. 1dl bränsle under några olika kända förhållanden så man får några startvärden.

Sen funkar det inte ifall förbrukning/varvtal-tabellen blir fel pga att propellern inte kan operera normalt(skadad, suger luft mm) eller om motorn helt enkelt inte går bra.

Ungefär detta görs tydligen för vissa långfärdsbåtar med hjälp av data som finns för vissa motorer och propellrar. Motorn kan ha ett diagram på förbrukning per hk vid känt varvtal och propellern kan ha ett diagram över hk vid känt varvtal.

Edit: Hittade detta http://www.oceannavigator.com/March-Apr ... nsumption/
Det gäller dock långsam båt över lång distans men eftersom det är varvtalet och hastigheten som är variablerna så borde det ju fungera momentant också :humm:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av SeniorLemuren »

Glattnos skrev:Det finns billiga GPS-sensorer som man kan sätta dit om man inte har NMEA på plottern.
Är detta ett projekt för att du vill lära dig eller är det för att du faktiskt vill kunna använda instrumentet?
Om det är för att du vill lära dig att koppla ihop en cykeldator med en flödes-sensor så är det ju fine :)
Men om du i slutändan vill hitta mest ekonomiska fart ute på sjön så blir det ett trubbigt verktyg eftersom det bara kommer visa förbrukning/timme. Man får ju lägst förbrukning på tomgång, men då rör sig båten knappt. Man får högst förbrukning på full gas, men det kan ändå vara mer ekonomiskt än t.ex. 50% gas om båten börjar plana vid 60% gas.
Om man åker ut till sin stuga med familj, packning, motvind och motsjö så drar båtmotorn mer bränsle än när man åker hem själv med tom båt för att man glömde pilsnern. Även om cykeldatorn visar samma.
Har man GPS är det enkelt, justera gasen tills instrumentet visar lägsta värdet, då drar motorn minst under rådande förhållanden.

Det finns ju cykeldatorer med inbyggd GPS men va jag kan se så mäts hastigheten med GPS istället för hjul-sensor, och vi behöver ju båda i detta fall :humm:
Man behöver väl inte en GPS för att veta hur långt man åker. Folk tycks ha glömt bort att det finns sjökort. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av tecno »

.... och kartorna i telefonkatalogen :lol:
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av nifelheim »

Glattnos skrev:

Om båten har viss hastighet vid visst varvtal så borde bränsleförbrukningen per tidsenhet vara densamma oavsett om det är tungt lastat och medvind eller lätt lastat och motvind.
det korta svaret :nej :)


Om båten går tyngre måste du gasa mer för att hålla varvet uppe.
Om du inte lägger i växeln behöver du nästan inte gasa alls för att hålla varvet uppe.
Gör du motsv "bollard pull" är det inte säkert att den varvar ur ens på fullgas.

Bäst bränsle ekonomi , hk per gram bränsle, får du på toppen av vridmoments kurvan.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

nifelheim: Jo, eftersom ifall båten går tyngre så kommer varvtalet behöva vara högre för att inte tappa fart. Den kan inte hålla samma fart med samma varvtal bara för att man gasar mer, varvtalet måste upp.

Jag förstår att metoden inte funkar om man t.ex. inte har växel i eller om båten sitter fast eller bogserar nått tungt men det är inte nödvändigt att det funkar då :)

Bäst bränsleekonomi på en båt behöver inte vara på toppen av vridmomentskurvan, fast det påstod du inte heller :) Det beror på hur båtens motståndskurva ser ut.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av nifelheim »

läste lite slarvigt, bara "visst varvtal"
och tänkte att varvtalet var desamma hela tiden med tom respektive lastad båt.
dvs 3000varv och tom båt kommer dra mindre bränsle än 3000 varv och lastad båt i motvind.
(och hastigheten kommer också bli olika)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Aha, okej det förklarar saken. Håller med :) Det är just därför det borde fungera att få fram en ungefärlig momentanförbrukning, när båten går lättare vid samma varvtal så ökar farten och indikerar att den drar mindre bränsle.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av svanted »

man kan få fram bränsleförbrukning mha två parametrar,
gaspådrag(trottelöppning) och varvtal.
det ger mängden luft som motorn drar i sig och med konstant stökiometri blir det bränsleförbrukningen.
vill man sen ha liter per mil/sjömil dividerar man det med sträckan man kör(t)
när båten går lättare vid samma varvtal så ökar farten och indikerar att den drar mindre bränsle.
dividerat med sträckan = ja
per timme = nej.

edit:
jag anser nog att liter per timme är mest relevant på en båt...
hypotetiskt och man ankrar båten och drar upp den till ett visst varvtal blir förbrukningen i liter per sjömil/mil oändligt stor, synnerligen ointressant,
eller om man trollar i cirklar på på en fjärd, hur långt man kör är då åckså ointressant, det är då tiden man kan köra innan man måste hem utan att få soppatorsk,
man måste hålla koll på.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av Glattnos »

Mycket intressant, tack för det :)
I just mitt fall är det momentana liter/sjömil som är det intressanta men om man får fram liter/timme så är det ju enkelt att få fram när man har hastigheten :)

TomasL skrev tidigare i tråden att om man vet varvtal, spjälläge och undertryck så kan man få fram liter/timme. Dock var det en 2-takt som TS hade. Jag har en 4-takt men det kanske är skillnad.

Min egentliga fråga var hur nära momentanförbrukning i mängd/distans man kan komma med varvtal och hastighet(eftersom det redan finns tillgängligt i instrumentet).
Men du menar att man klarar sig med en spjällgivare samt varvtalet för att räkna ut liter/timme? Så då skulle jag endast behöva sätta dit en spjällgivare alltså.

Blir det då typ.
slagvolymen * varvtalet - (insug + gasspjällets bromsning av luft) = total luftmängd
Sen gånger bränsle/luft-förhållandet

Bör ju funka galant, krävs en bra spjällgivare bara :)
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Billig bensinmätare till båten.

Inlägg av bearing »

Det är ännu enklare att montera en tryckgivare efter spjället. Ger dessutom en bättre bas för beräkningarna, eftersom att trycket är proportionellt mot luftmängden.

bränsle / tidsenhet = varvtal * slagvolym * fyllnadsgrad * lufttryck på insugsluft * bränsle/luft-förhållande

Men varför inte bara montera en flödessensor?
Skriv svar