Mitt problem är att jag inte får teorin och mina mätningar att överensstämma för genererad spänning vid en viss rotorström (fältlindning). Vid körning av generatorn får jag utan last ungefär en dubbelt högre statorspänning än vad jag skulle förvänta mig baserat på uppmätta induktanser. Ifall någon kan hitta ett fel i mitt resonemang, eller någonting jag missat, så skulle det uppskattas. Teorin är till stor del i enlighet med Electric Machinery av A.E. Fitzgerald.
De sammanlänkade magnetiska flödena i generatorn är: Då det är en enfasgenerator återstår endast första och sista ekvationerna, och från dessa faller mittersta termerna bort. Den ömsesidiga induktansen vid vinkeln θme mellan rotor- och statorlindningarna ges av: Slutligen ges den genererade statorspänningen (utan statorström) då vinkelhastigheten ωe är tidsderiatan av vinkeln θme: Jag har mätt upp att rotorns induktans är konstant 7,3 H och ömsesidiga induktansen är cosinusformad med avseende på rotorvinkeln θme, och har ett maxvärde på ca. 1,05 H. Enligt detta borde det krävas en rotorström på ca. 1 A för att ge en statorspänning med toppvärdet 330 V, eller 230 Vrms. I verkligheten räcker det dock med en rotorström på ~0,45 A för att komma till 230 Vrms.
För att inte göra en hel bok av detta inlägg slutar jag här, men fyller säkerligen på med information om mina mätningar i kommande inlägg. Som sagt, om något hittar något fel så uppskattar jag om ni påpekar det, då detta börjar bli lite störande