Blåst på Li-Jon batterier?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av Henry »

GastonDeVille: tryck på "Decline refund" och skriv att du vill ha full då de inte alls är vad du beställt typ, även om de nu har viss kapacitet, var så noga som möjligt ifall Ebay kopplas in. Motsäger säljaren sig detta så tryck på "ask us to step in and help" så kopplas Ebay in så får du höra vad de tycker. De kan säga att du får acceptera det men de kan coskå säga att säljaren skall acceptera vad du sagt, det kan i alla fall inte bli sämre. Du kan också hinta lite lätt om negativt betyg för det brukar kunna sätta lite eld i röven på vissa.

Tänkt dock bara på tiden du har på dig för kineserna gör allt de kan för att förhala så denna tid går ut och så sitter du där med dina batterier.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av GastonDeVille »

Tänkte att jag skulle ha ett liv så jag hann knappt trycka av knappen "accept refund" då small det till i brevlådan och slantarna på var väg via pajpal :badgrin:
När jag tänker efter så är det mest från aliexprezz jag handlat och där verkar de vara mer seriösa - om man inte satsar på de allra billigaste och utan feedback då.
Dessa celler är väl fortfarande helt ok till småkrafs som feta pannlampor mm.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av Gizmo »

Nog ganska blandat på Aliexpress också.
Men jag har köpt ett par gånger från den här affären på Aliexpress och de har stort utbud och det har alltid stämt överens med vad som stått på. Även ett par kompisar har köpt från samma affär och verifierar att de är seriösa. De är inte billigast, men jag tror man måste låta bli de billigaste om man ska klara sig...
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av GastonDeVille »

En intressant detalj med frakten...
colaier-battzmurf.png
...med PostNL.
post_nl.png

De kanske betalar momsen :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av Gizmo »

Jo. Då just litiumbatterier (eller iaf vissa sorter) är lite brandfarliga så vill man nog inte skicka dem med flyg, utan låter dem gå via båt.
För att det inte ska bli för långsam frakt har de antagligen ett lager i nederländerna. Har ändå gått rimligt snabbt, omkring 4 veckor, att få dem.
Finns ju fler som säljer, men jag föredrar att köpa från ett ställe jag köpt från tidigare och som har levererat exakt det de säger att de ska innehålla. Aliexpressbutiken jag länkade till säljer ju i stort sett enbart batterier och tillbehör, få andra saker.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av Bjaellerud »

Intressant att läsa om hur man luras med sådana här celler.

Här är en sajt med mycket matnyttig info: http://lygte-info.dk/info/BatteriesRidi ... %20UK.html
Följ länkar för att se exvis hur cellen skall se ut om skyddskretsar finns eller ej.
Hur minuspolen kan vara magnetisk om skydd ej finns och omagnetisk om skyddkretskortet finns. Man kan även se den tunna bandledare som skall finnas utmed höljet under plasten.

Dina "riktiga" celler tyx då inte ha skryddskretsar så vitt jag ser på bilderna.

Ja har två satser i två olika apparater med röda ULTRAFIRE celler, 4200 mAh.
Båda satser ser exakt lika ut vid första påseende.
Men jag har märkt att de uppför sig väldigt olika vid ledning.
Den ena gruppen har viss självurladdning .
Vägde dem och kunde konstatera att den ena gruppens celler vägde 25 g, de andra 32 g.
Så trots exakt lika utseende text spec så väger de helt olika och har helt olika egenskaper vid laddning.

Så visst blir vi lurade. grundlurade av asiaterna......

På sidan dit jag länkade kan man se vilka celler som han anser var bra.

Roy
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av netrunner »

DealExtreme www.dx.com skriver ut "uppgiven kapacitet" (inom citationstecken) och faktisk kapacitet när dom säljer batterier.

Det är i alla fall ärligt. Typ som här: http://www.dx.com/p/ultrafire-brc-18650 ... pcs-160132

Generellt så är batterier, minneskort och USB-minnen alltid fake på Ebay.

Nu kan det ju vara så att det är rimligt att köpa detta i alla fall ... bara man är medveten om att man kanske behöver 10 batterier istället för 4 för att få den kapacitet man behöver.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av Gizmo »

Bjaellerud skrev:Ja har två satser i två olika apparater med röda ULTRAFIRE celler, 4200 mAh.
Har du mätt upp dem?
Såvitt jag vet är de kraftigaste man kan köpa som privatperson på 3500 mAh. När jag läste på för något halvår sedan så skrev de att det existerar 3600 mAh celler men dessa säljs inte till privatpersoner, utan säljs bara till företag som inbyggnadsceller (till exempel till laptopbatterier).
"Ultrafire" är ett namn de screentrycker på vilka celler som helst, vet inte ens om det existerar som märke.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av danielr112 »

Ultrafire hade i början ok celler men nej det finns inga ultrafire med 4Ah.. 99% av alla ultrafire och de som säljs på ebay är skit och ligger mellan 300-800mAh.

Ja max är 3500-3600 och dom SKA väga 44g eller mer.
nkon.nl om man vill vara säker. Mycket billigare går inte köpa nya celler och där får du ENDAST riktiga celler!

Jag har köpt och testat de flesta celler på ebay bara för skojs skull och idag är det svårt att hitta riktiga celler där om dom inte har ett ok pris.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av Henry »

"Capacity: 3000mAh (actual 400mAh)"

Hade kanske köpt de om de betalat mig för att göra det och bara om frakten varit inkluderad.

Allvarligt, varför har dom dom ens till försäljning? Finns väl knappt någon vettig människa som köper dom.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av Mr Andersson »

> Allvarligt, varför har dom dom ens till försäljning? Finns väl knappt någon vettig människa som köper dom.
De räknar säkert med att folk bara läser rubriken och inte specifikationerna.
Bjaellerud skrev:Dina "riktiga" celler tyx då inte ha skryddskretsar så vitt jag ser på bilderna.
Panasonic tillverkar inga batterier med inbyggda skyddskretsar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av mrfrenzy »

Eller så är det folk som köper på
Dx för att sälja vidare hos tradera eller eBay. Då vill dom givetvis ha höga siffror på etiketten och lågt pris...
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av danielr112 »

Det är folk dagligen som köper och tror på det som står utan att veta bättre. Ja man kan köpa 12Ah 18650 celler..... hade varit något om det fanns!

jag snackar med folk var och varannan dag om just 18650 och dylika och dom flesta som jag snackar med har börjat med just att bli blåsta innan de börjat söka runt...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kan det inte vara fel på laddaren? ;-)

Jag har testat dessa och man ser ju klart att laddaren inte kommer upp till de 9900mAh som står på batterierna ;-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Blåst på Li-Jon batterier?

Inlägg av Magnus_K »

Reklamera laddaren säger jag. :D
Skriv svar