Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 20.19 2018-09-24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 69 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 14.50 2018-02-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 20126
Ort: Norr om Sthlm
Känns som ett skolboksexempel på hur man modifierar "bromsljusblinkers" till "europablinkers" på en amerikansk bil med lampövervakning ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.18 2018-02-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30010
Ort: Borås
Stoppljus är ju normalt 21W, så skall du simulera det, så behöver du lasta ned lika mycket i princip.

Skippa motstånden och sätt dit en extra blinkers-lampa.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.22 2018-02-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04.51 2005-11-23
Inlägg: 2522
Vissa USA hojar har ju varselljus i blinkers fram.
Typ bromsljuslampa med 5W tråden på varsel och 21W på blink


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.10 2018-02-20 

Blev medlem: 18.04 2009-02-26
Inlägg: 289
Jag hade precis samma fel på min importerade Uplander. När motstånden ger upp så blinkar bilen snabbt och indikerar fel på "blinkers" i displayen.
Tydligen går det inte att behålla glödtrådsvakten vid konvertering till Europasystem. Det sitter dessutom några extra reläer för att få det att fungera.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.32 2018-02-20 

Blev medlem: 17.23 2018-02-19
Inlägg: 30
Update 2:

Har lött ihop allt och kopplat in det (lite provisoriskt) se bild.

De 4 motstånden på höger sida styr ena sidans blinkers och de andra tre motstånden styr den andra sidan.

De blir sååååååå varma. Bara när man blinkar så klart men ändå. Om jag blinkar i 30 sekunder så bränner man sig på dem.

Tänkte precis beställa 2 st 10 Ohm / 40 w motstånd.

Ser lite ballaster och andra led belysningsmotstånd som är uppåt 50w/6 Ohm. Finns tom 100w/6 Ohm

Vad händer om jag går upp i watt?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.37 2018-02-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30010
Ort: Borås
Tar längre tid innan de brinner upp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.41 2018-02-20 

Blev medlem: 17.23 2018-02-19
Inlägg: 30
så om jag kör 300 w / 10 Ohm så händer vad?

Smart att koppla in en extra blinkers. Men på importbilarna har man också lagt till en sidoblinkers på 5 w. Och vanliga blinkers är på 27 w.

Så då får jag räkna ut vad motståndet blir på 22w ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.43 2018-02-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30010
Ort: Borås
22/12 = 2A ungefär
12/2 = 6 ohm ungefär
300W, tar ännu längre tid innan det brinner upp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.04 2018-02-20 

Blev medlem: 17.23 2018-02-19
Inlägg: 30
1000w då. Räcker det till jesus återkomst?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.08 2018-02-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.13 2008-07-03
Inlägg: 13097
Ort: Norrköping
Oroa dig inte över Jesus återkomst. Det är bara folk med konstiga gubbar på loftet som tror på det. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.17 2018-02-20 

Blev medlem: 17.23 2018-02-19
Inlägg: 30
Ungefär så här:

Ps! Ingen risk att högre watt bränner sönder något.
Jag vet ju att Ohm är motståndet men vad gör watten i sammanhanget? Har det med arean på kablarna att göra?
mina är ju klena.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.30 2018-02-20 

Blev medlem: 21.06 2011-01-29
Inlägg: 607
Det är ju samma effekt som ska brännas bort som värme oavsett effekttåligheten på motstånden. Skillnaden är att större termisk massa tar längre tid att värma upp, samt att motstånd som är fysiskt större har mer kontakt med luften för bättre kylning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.58 2018-02-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2756
Ort: Stockholm
jonas41 skrev:
Har lött ihop allt och kopplat in det (lite provisoriskt) se bild.

De 4 motstånden på höger sida styr ena sidans blinkers och de andra tre motstånden styr den andra sidan.

De blir sååååååå varma. Bara när man blinkar så klart men ändå. Om jag blinkar i 30 sekunder så bränner man sig på dem.

Men hur har du kopplat egentligen? Nu sitter ju alla parallellt. Så du har 2,5 Ω på ena sidan och 3,3 Ω på andra. Och ca 20 W per motstånd med 14 V batterispänning. Förut hade du 10 Ω på båda sidorna och ca 5 W per motstånd.

Inte konstigt att det blir varmt när du bränner bort över hundra watt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.18 2018-02-20 

Blev medlem: 17.23 2018-02-19
Inlägg: 30
Ja. vilken idiot. Livet skulle ju varit lättare med ett motstånd. Jag är impad av er som kan sånt här.

Så här har jag kopplat nu:


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.19 2018-02-20 

Blev medlem: 17.23 2018-02-19
Inlägg: 30
men jag antar att jag borde ha kopplat så här:


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 69 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: amilton, Bing [Bot], gkar, Haralt, rinoume och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010