Motstånd parallell / Seriell?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av arvidb »

lillahuset skrev:Är det bara jag som får 4 * 10W till 40W? :humm:
Nä:
arvidb skrev:Varje "par" av motstånd är ju en parallellkoppling; 10 Ω || 10 Ω = 5 Ω, och motstånden tål fortfarande 10 W styck, så 20 W totalt. Dessa är sedan seriekopplade så det blir 10 Ω och 40 W mellan jord och varje pluskabel.

Anledningen till kopplingen är alltså att man ville ha större effekttålighet.

Kopplingen bör tåla 2 A (= 20 V) mellan jord och varje pluskabel. Men det hänger på att varje resistor får bra kylning. När de sitter sida-vid-sida sådär så sjunker nog effekttåligheten betydligt.
Eftersom ytan på fyra motstånd som sitter tätt ihop enligt bilden är två gånger ytan på ett motstånd, så kanske det är rimligt ändå att säga att effekttåligheten på dessa fyrdubbla motstånd i praktiken blev runt 20 W? Anledningen till att de har spuckit kanske är att värmen blir ojämn; mycket varmare i det hörnet som är i mitten än i det hörnet som är utåt?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av arvidb »

Sen är det ju som TomasL säger att faktiska effekten lär ha legat runt 3,5 W per motstånd.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av Platis »

Ja jag tänker kanske fel angående effekttålighet, ni får gärna rätta mitt felaktiga tänk så inte trådskaparen blir lurad att handla fel motstånd!
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av Borre »

Varje enskilt motstånd klarar 10W oavsett om de är parallell eller seriekopplad med något annat.
Sätter man ett klenare i serie så begränsar det såklart hela slingan, men det större klarar likväl samma effekt.
jonas41
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 februari 2018, 17:23:08

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av jonas41 »

men alla är någotsånär överens om att anledningen till den här kopplingen är att man hade 8 st 10 w x 10 Ohm motstånd liggande i en skrivbordslåda. Sen orkade man inte beställa nya/fler och tänkte. Jag snor ihop skiten så får jag ändå samma resultat. Gömmer jag det väl under säkringslådan så får jag behålla jobbet ett tag till.

Pengamässigt så är det ju inga jättepengar...

Geni eller dåre. :D

Om jag förstått rätt så är de här två kopplingarna likvärdiga med varandra.

Kul att så många engagerar sig. jag är evigt tacksam....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av Platis »

Ja, förutom att jag då hade fel om effekttåligheten som då blir 40W istället för 20!

ca12-14V/10Ω=1.2-1.4A flyter i kretsen, vilket blir ca 15-20W, vilket nuvarande motstånd då borde klara med god marginal egentligen! :humm: Hur varma blir dom?
jonas41
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 februari 2018, 17:23:08

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av jonas41 »

ja ang värmen. Någon tejpat ihop alla åtta med eltejp. och det var kol kvar av tejpen. Och de hade ju ingen kylning alls under säkringsboxen. Så det var nog mest därför de blev så himla varma. Men jag tänker att jag kan montera de nya på en aluminium platta och tom lägga lite kylpasta under. Sen monterar jag alu plattan på bilplåten i motorutrymmet.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av Platis »

Vad har du för lampor i strålkastarna, ingen eftermonterad Xenon/HID eller nåt sånt?
jonas41
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 februari 2018, 17:23:08

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av jonas41 »

Nej. Vanliga gamla hederliga
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av Platis »

jonas41 skrev: Ju längre tiden går och jag kollar på schematiska ritningar så börjar jag luta åt att det har något att göra med ljuset. Kanske en efter installation när Usa bilen importerades till Sverige.
Du har alltså ett schema? Lägg gärna upp det på forumet så är det kanske nån som kan klura ut det!
Är den svensksåld eller privat-importerad?
jonas41
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 februari 2018, 17:23:08

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av jonas41 »

Jag ska kolla på bilen idag i garaget. Jag återkopplar. Jag har ritningarna på alla delar i hela bilen. Typ 208 sidor. Men jag ska försöka bena ner det lite.
jonas41
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 februari 2018, 17:23:08

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av jonas41 »

Uppdatering:

Kablarna går till blinkers. Så det är någon eftermontering när bilen togs in. Känner mig jäkligt dum i huvet som inte kollade det först.

Jag var förbi elfa men de hade inte det jag ville ha 10 Ohm 40w hemma

Slutade med att jag köpte 10 Ohm 15 w. Köpte alla de hade.

Snabb testade och paralell kopplade 2 st och blinkers funkade normalt. Men de blev skitvarma.

Så nu har jag lekt vidare och gjort en platta och tänkte montera ihop dem enligt bilden.

Iofs så ångrar jag mig lite och tänker att jag kan beställa rätt på nätet och vänta några dagar. Det här blir ju lite klumpigt.

Sen tänker jag att det borde finnas ballaster som är kapslade och gjorda för det här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jonas41
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 februari 2018, 17:23:08

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av jonas41 »

För den intresserade
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av TomasL »

Vad händer med blinkersen om du skiter i motstånden?
jonas41
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 februari 2018, 17:23:08

Re: Motstånd parallell / Seriell?

Inlägg av jonas41 »

Blinkar snabbt.
Jag antar att det är som Platis skrev. Att i usa så blinkar de snabbare och går gemensamt med bromsljuset. Här måste vi ändra på det. Så jag antar att vi lurar systemet att motståndet från glödtråden i stoppljuset är inkopplat. Borde iofs inte behövas så mycket för det
Skriv svar