NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Janson1 »

OK, nu är det verifierat att bägge slutstegstransistorerna är kortis i! Nästa steg: Löd loss dom och ohmmät dom transistorer som driver slut-transistorerna. Om det verkar ok så brukar det gå att köra förstärkaren utan slut- transistorer och man skall få ljud fast det blir distat över nån halv watt, ,men på riktigt låg volym så skall det låta normalt. Eftersom schemat saknas/är fel så går det inte med säkerhet att skriva: Gör så här... men testa. En annan grej jag hade när jag misstänkte att slutsteget lämnade ut farlig DC till högtalaren var en eller två 24 volts lampor som jag hade istället för högtalare vid test under/efter rep. Ja, återkom om din felsökning.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av breflabb »

Som jag har misstänkt från början :wink:
Skrota? Inte än. Har du gott om tid o tålamod så skall detta kunna gå vägen
utan några större kostnader(utom tiden). Men innan bytet av slutstegen så
bör du kolla drivtrissorna,dvs dom lite mindre som ligger före slutsteget,för om dom
är trasiga då ryker slutstegen igen,ganska omgående.Men förhoppningsvis så är
det andra slutsteget OK och då kan du jämföra transistorerna mellan stegen en o en.
Och se så variationerna inte är för stora mellan dom.
Vad står det på slut trisserna så vi kan hitta rätt ersättning.
Det går bra med att bara byta dom trasiga, inte alla fyra
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av opampen »

Tror att det är mer eller mindre standard trissor! Borde gå att hitta på Elfa eller liknande butik. Annars så går det att hitta ersättare om du kan se vad som står på dom.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: NEC audioförstärkare äldre-schema å tips sökes

Inlägg av Janson1 »

Nu skall vi ju inte gå händelserna i förväg, först måste det verifieras att resten är helt. Sen så passar väl BD245/246 nästan rakt av. På "min" tid så körde jag med sådana vanliga billiga bara för att se så resten lirade. Om det nu funkar så kan man ju välja om man vill köra originaltransistorer, värdiga ersättare eller dom som man hittar som provtransistorer...
Skriv svar