BLE kontaktsensor, lågenergi

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robiwan
Inlägg: 45
Blev medlem: 9 april 2007, 20:28:37
Ort: Uppsala

BLE kontaktsensor, lågenergi

Inlägg av robiwan »

Hej, jag är på jakt efter en BLE (eller annan kommunikation) kontaktsensor som egentligen bara skall skicka förändring på microswitch till en mottagare, jag har kikat på enheter för Nexa, men inte hittat ngn som kan kopplas in på befintlig kontakt.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: BLE kontaktsensor, lågenergi

Inlägg av CPMS »

ESP8266 och WiFi?
robiwan
Inlägg: 45
Blev medlem: 9 april 2007, 20:28:37
Ort: Uppsala

Re: BLE kontaktsensor, lågenergi

Inlägg av robiwan »

Tack!

Vad kan man räkna med för livslängd på ett 3.6V lithium (CR2032) batteri med denna ? Jag skulle behöva typ några år :) Jag kan berätta vad orsaken är, och om ni skrattar så ni storknar så bjuder jag på det. En tid sedan startade centraldammsugaren, helt utan påverkan, och sen stannade den av efter 30 sekunder. Därefter slutade switchen på övervåningen att fungera. Förmodligen var det en mus som tuggat sönder ledningen (!) Så vad jag är ute efter är en lösning för att slå av/på dammsugaren via switchen uppe, men det lär ske kanske 1 gång per vecka, därav är batterilivslängd av högsta vikt.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: BLE kontaktsensor, lågenergi

Inlägg av Hedis »

Ett litet leende blev det allt. :)
https://clasohlson.com/se/Fjärrströmbry ... 00/36-4606
En sådan eller liknande som klarar den effekt som dammsugaren är på och en fjärrkontroll inbyggd eller fasttejpad på handtaget. ;)
Enklare blir det nog inte då jag tolkar ditt inlägg som att det är lite knivigt att byta kabeln?
Är den inte helt av så kanske man kan dra ner en ny kabel med den gamla?
robiwan
Inlägg: 45
Blev medlem: 9 april 2007, 20:28:37
Ort: Uppsala

Re: BLE kontaktsensor, lågenergi

Inlägg av robiwan »

Tack för bra tips med sladden, men jag tror tyvärr det är omöjligt då den inte är dragen i ett separat rör (förstår inte hur föregående ägare tänkte), och jag vet heller inte var ngnstans den har tuggats sönder (det var bra surrealistiskt att höra dammsugaren gå igång av sig själv...)

Helst vill jag dock ha en lösning som är så icke-intrusiv som möjligt, så jag kommer nog köra med en nexa-lösning, där kontaktelementet på sändaren byts ut mot inkoppling till befintlig microswitch. På dammsugarsidan behövs sedan bara en slutande kontakt för 24V för att slå av/på den.
robiwan
Inlägg: 45
Blev medlem: 9 april 2007, 20:28:37
Ort: Uppsala

Re: BLE kontaktsensor, lågenergi

Inlägg av robiwan »

Ah! Hittade precis vad jag ville ha :) : https://www.clasohlson.com/se/S%C3%A4nd ... 12/36-4913
Skriv svar