Mycket kopplat I ett vägguttag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av teljemo »

Jag har ett antal 3dskrivaren instoppade I en walk in closet.. Allt går från ett och samma vägguttag med grenuttag..

La upp en bild på fb och fick några kommentarer som att "kablarna kommer glöda" "pallar uttaget"

Jag har aldrig haft problem och har alltid haft mycket utrustning så som datorer anslutet till bristningsgränsen.. Men detta kanske är i överkant..
Kommer inte köra alla samtidigt normalt men finns en risk att det behövs nån gång.. Så...

Hur vet jag vad vägguttaget klarar?

Mer info om belastningen på uttaget: 6st 3d skrivare, 2 datorer plus nån laptop då och då..
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Platis »

Ett normalt 10A säkrat uttag, 2300 Watt!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av MadModder »

Ja om inget annat är anslutet till samma grupp så är det 2300W på ett uttag. Du måste räkna ihop allt som går på samma säkring/propp. Jag är mycket tveksam till att din garderob har en egen propp.
Och det går inte att bara läsa på apparaterna, vilket blir på tok för mycket. Du måste mäta vad varje grej drar.
Jag har hela min datorbänk med tillbehör och lampor till ett enda uttag, och det är inga problem. Allt är förresten kopplat via min 1400VA UPS, och den klarar att driva allt vid strömavbrott.

Nere i hobbyrummet har jag all utrustning på en enda propp. Det är inte heller några problem. Hela serverskåpet med utrustning drar lite drygt 1A. Sen lödstation, avlödningsstation, hetluftsstation, oscilloskop, labbagg mm. vid bänken, ofta igång samtidigt. Nån gång ibland en dammsugare också. Proppen har aldrig gått. Har kollat så det är en 10A som sitter i. :)
IMG_2292x.jpg
:lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
RD
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 mars 2005, 16:39:39
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av RD »

Se bara till att använda skarvsladd av bra kvalite med 1,5mm2 ledare. Många är bara 0,75.
Undvik även att skarva vidare med skarvsladd i skarvsladd utan ta en med så många uttag som du behöver så ska det nog gå bra.
Vanligt med dålig kontakt och varmgång i just skarvsladdar och då kan det gå illa långt tidigare än vid 2300W.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Platis »

MadModder skrev:Ja om inget annat är anslutet till samma grupp så är det 2300W på ett uttag. Du måste räkna ihop allt som går på samma säkring/propp. Jag är mycket tveksam till att din garderob har en egen propp.
Ja precis, det handlar ju om total belastning på samma säkring! Kollar du elskåpet så brukar det stå vad som är anslutet till vad!

När det gäller grenuttag så är min erfarenhet att man bör vara uppmärksam på följande 4 saker
1. Strömbrytaren i billiga grenuttag, om det finns nån, är ofta av dålig kvalitet eller underdimensionerad!
2. Använd inte kabelrullar/vindor, i ihoprullat tillstånd tål dessa ofta mindre än halva effekten!!
3. Använd inte grenuttag som legat länge i fuktig miljö, typ kallgarage eller ute!
4. Tänk på kabelarean om det är långa kablar
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av teljemo »

Har såna snabbsäkringar I hallen.. Finns en ringledning och en trafo ringledning uppmärkt.
Är det en och samma kabel dragen I hela huset då eller?

Annars är det närmaste belysning 2 våningen om det går på samma ledning

Kanske kan köpa nåt att koppla I mellan vägguttaget och maskinerna som visar exakt hur mycket energi som flödar.. Så ser man om man ligger ok..
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av teljemo »

20180217_214412.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Platis »

Ringledning är antingen till någon gammal ringklocka eller nån annan signalanordning.
Är uttag dåligt uppmärkta, alltså vilka uttag som går till vilka säkringar, så är det ju bara bryta en säkring i taget och se vad som slocknar, sätt tex en lampa eller radio i uttaget!
Och skriv upp det ...
Och ja, belysning och uttag kan gå på samma säkring!

Billiga energimätare finns för 100-200kr!
Tex; http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000021884/

Du behöver inte vara orolig för att "kablarna ska börja glöda", säkringarna finns ju där för att skydda mot överbelastning, men det ju ändå inte fel att ha koll på vad saker och ting förbrukar! Likaså vad som går på vilken säkring, tex är det ju dumt att ha andra storbrukare igång på samma säkring om man vet att man ska lasta mycket!

Säkringar i ett hus handlar både om att skydda mot överbelastning, försöka fördela last jämnt över faserna och att gruppindela viktiga grejor så dom inte påverkar varandra tex så ligger spis, kyl och varmvattenberedare och sånt oftast på helt egna säkringar så att inget annat i huset påverkas vid ev fel. Om det tex det blir kortis i kylskåpet så ska helst inte belysningen slockna!

Största problemet med grendosor och skarvkablar är egentligen om det blir dålig kontakt någonstans då är det stor risk för brand eftersom det skapas en ljusbåge och det blir varmt i kontakterna, detta skyddar inte säkringarna för !!
Senast redigerad av Platis 17 februari 2018, 22:45:09, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Nerre »

Det är ju inte direkt hur många prylar som är inkopplade som påverkar utan hur mycket de drar.

Med en fritös på 2000 W har man inte mycket marginal kvar, men är det små mobilladdare på 10 W så kan man sätta över 200 stycken i samma uttag.

(Det vanligaste problemet med många grejer inkopplade är väl att om det blir strömavbrott så kanske alla grejer gå på samtidigt när strömmen kommer tillbaka och då kanske startströmmen blir så stor att säkringen går.)

På landet har vi en liten gäststuga som har väldigt få uttag, den stugan matas dessutom på en egen gruppsäkring från huvudbyggnaden. Så där sitter alltså en hel liten stuga på en säkring.

Där sitter då ett kylskåp, en mikro, en kokplatta, en TV, TV-box, 3G-router, bänkbelysning, vattenkokare och ett gäng lågenergilampor.

Det är alltså det övre som är uttaget (med två brunnar), resten är grenuttag (och några av sladdarna går till ytterligare grenuttag, varav ett har strömbrytare).

Tanken med grenuttagen här är att det högra ska mata kylskåpet och nåt mer (och det vänstra). Så man drar ur kontakten till det vänstra om man inte ska vara i stugan på ett tag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Platis »

Hehe, vi borde kanske ha en egen tråd för såna bilder!

Det är lätt att underskatta hur många uttag man egentligen behöver ... tror jag använder 12st bara under mitt skrivbord, elektronikhörnan är ännu värre! :roll:

Edit; stavfel
Senast redigerad av Platis 17 februari 2018, 22:59:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Sverige »

teljemo skrev:Har såna snabbsäkringar I hallen.. Finns en ringledning och en trafo ringledning uppmärkt.
Är det en och samma kabel dragen I hela huset då eller?

Ding dong
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av MadModder »

Jepp, brytare 22, ringledning, är för trafon på position 11, och driver dörrklockan om du inte har satt dit en som går på batteri istället.

Högst troligt går garderobens uttag och belysning på samma brytare som belysning och uttag i utrymmet utanför garderobsdörren.
Förr skrev man bara belysning för taklampor och vägguttag, eftersom vägguttagen bara användes till extralampor, samt dammsugare någon gång ibland.

BTW, en enda brytare matade all belysning och eluttag i hela vardagsrummet, köket och ena sovrummet här innan jag delade upp det. Det kändes inte hållbart att ha kyl/frys, mikro och alla bänkuttag, samt stereo och TV på samma...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Nerre »

Det man kan försöka tänka på när man blir tvungen att ha en massa grenuttag är ju att sätta de grejer som drar mest ström "först" så att säga. För problemet med att sätta flera grenuttag efter varandra är att det ofta är liten kontaktyta mellan stickpropp och uttag så det är stiften som kan bli varma.

Har du fyra grejer som drar 2 A sitter i ett grenuttag så går det bara 4 A genom varje uttag/stiftpar, men i grenuttagets kontakt går det ju 8 A.

Men laddare och batterieliminatorer som drar mindre än 10 W behöver man inte fundera så mycket på (det är faktiskt så att i många standarder så räknar man < 15 W som en effekt som inte kan orsaka brand, men den måste ju vara begränsad till under 15 W även vid felfall).
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Mindmapper »

Nerre skrev:Det är ju inte direkt hur många prylar som är inkopplade som påverkar utan hur mycket de drar.

Med en fritös på 2000 W har man inte mycket marginal kvar, men är det små mobilladdare på 10 W så kan man sätta över 200 stycken i samma uttag.

(Det vanligaste problemet med många grejer inkopplade är väl att om det blir strömavbrott så kanske alla grejer gå på samtidigt när strömmen kommer tillbaka och då kanske startströmmen blir så stor att säkringen går.)

På landet har vi en liten gäststuga som har väldigt få uttag, den stugan matas dessutom på en egen gruppsäkring från huvudbyggnaden. Så där sitter alltså en hel liten stuga på en säkring.

Där sitter då ett kylskåp, en mikro, en kokplatta, en TV, TV-box, 3G-router, bänkbelysning, vattenkokare och ett gäng lågenergilampor.

Det är alltså det övre som är uttaget (med två brunnar), resten är grenuttag (och några av sladdarna går till ytterligare grenuttag, varav ett har strömbrytare).

Tanken med grenuttagen här är att det högra ska mata kylskåpet och nåt mer (och det vänstra). Så man drar ur kontakten till det vänstra om man inte ska vara i stugan på ett tag.
I vår stuga har vi i köket ett uttag där vi har vattenkokare, brödrost och mikro inkopplat.Avsäkrat 10A. Kör vi alla dessa samtidigt tar de runt 4kW. Vilket fungerar för att de ligger inte på så länge samtidigt.

En gång för länge sedan stoppade jag in laddaren för mobilen i det uttaget. Tyckte att jag hörde ett fräsande någon stans. Tog ur, fräsandet försvann. Satte i, fräsandet kom tillbaka. Fräsandet visade sig komma från ett angränsade rum. I en gammal kulodosa blev det överslag i en bana av förkolnad bakelit. Vid hög belastning upptäcktes ingenting. Den lilla laddaren drog igång ett överslag. Försökte flera gånger och det var bara laddaren som drog igång överslaget. Provade flera laddare och det var bara en som drog igång överslaget. På den tiden var laddarna S-märkta så även denna.
Efter detta startade projektet elsanering.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Mycket kopplat I ett vägguttag?

Inlägg av Elman »

Strömlisten på bilden ser ut som en proffs variant. Avsett för detta dvs många mindre laster som skall fördelas typ i serverskåp.
Man skall aldrig ha flera skarvar/förgreningar i serie pga, proppen förmåga att lösa vid fel försämras

Värsta felet med förgreningar jag sett var ett sjukhem där någon satt strömlister i pentryna till kaffekokare och 2-3 vattenkokare samt brödrost ...timeruttagen hade bara ett hål!! :-( ....bytte 6-8 timers vägguttag som dött 4-5kw döden..
Strömlisternas brytare hade bräntfast .. Som någon skrev vissa har tunnare kablar än 1.5 dessa är olämpliga.

(del lukar brännt och vissa uttag fungerar inte...!!!) :doh:

Många har En strömlist med röd knapp, även jag har flera hemma. ,behändigt att stänga allt.. Men med en laptop laddare med en startström på i vissa fall 40A tar dom rejält med stryk knapparna .. Och börjar spraka lite :-( 0,75 kabel och brytare med spec. På 6A. Men för 29:- är det bara att hoppas att det är självslocknnde plast i dom..

Mina är i dom flesta fall hemma är av en 16A variant från Storel. (märke. kHS). priset typ minst 5st jula,biltema.

/P
Skriv svar