Ersätta 15uF konding med 20uF i kompressor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

Ersätta 15uF konding med 20uF i kompressor?

Inlägg av sparcraft73 »

Hej,

jag har en avfuktare som bara brummar när jag startar den. Jag misstänkte att det är kondensatorn
som gett sig eftersom den beter sig på samma sätt när jag kopplar bort kondensatorn som när den
är inkopplad.

Jag har ingen lika konding på hyllan men testade med en 20uF och det funkar.

Min fråga är nu om kompressorn kan ta skada om jag varaktigt kör med denna konding
som är på 5uF mer än den som satt i från början.

Jag tänker att den bara är till för att ge fasförskjutning och därmed funkar det men är inte säker.
Vet ni?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Ersätta 15uF konding med 20uF i kompressor?

Inlägg av Janson1 »

Ju större kondensator man väljer ju starkare blir startmomentet på motorn (inom vissa gränser) Men samtidigt blir motorn varmare ju större kondensator man väljer. Jag skulle tro i ditt fall så kommer kompressorn att bli överhettad. Så jag skulle nog valt en 15 uf istället...
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

Re: Ersätta 15uF konding med 20uF i kompressor?

Inlägg av sparcraft73 »

Hej igen,

faktum är att jag tyckte att den blev varm snabbt när jag startade igång den så det är nog inte lämpligt att köra med en 20uF.
På Conrad verkar det dock inte finnas någon 15uF utan bara 14 och 16. Skall jag då välja 14uF för att inte överhetta motorn
eller finns det då risk att den inte orkar gå igång?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ersätta 15uF konding med 20uF i kompressor?

Inlägg av mrfrenzy »

14 eller 16 spelar ingen roll. Det är ofta en tolerans på märkningen om 10% eller mer.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Ersätta 15uF konding med 20uF i kompressor?

Inlägg av taimanov »

Nu har jag dålig koll på motorer, men när tvättmaskin bara stod och brummade för oss så var det kolen som behövdes bytas.
Tänkte om det inte blir skillnad med byte av konding så kan du kolla om det sitter kol i motorn.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ersätta 15uF konding med 20uF i kompressor?

Inlägg av Nerre »

Avfuktarens motor har med största sannolikhet inga kol, det är troligen en 1-fas asynkronmotor.

Tvättmaskinsmotorer har ofta kol, eftersom de behöver kunna köras på olika hastighet. (Men jag tror att moderna tvättmaskiner idag ofta har frekvensomformare istället, i alla fall dyrare modeller.)
Skriv svar