Plus och minus på batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Great
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 december 2013, 22:27:08

Plus och minus på batteri?

Inlägg av Great »

Hej!

har en Flir kamera med batteri, men ingen laddare, hur kan man avgöra va som är minuspolen, har nu mätt med voltmeter o konstaterat att det vänstra stiftet är pluspolen.

men vilket av dom 2 vänstra är minus?

mäter jag så får jag ut 3,86v på det vänstraste stiftet och på det som är i "mitten" 3,78v.

jag förmodar att nåt av dessa stift är nån form av överladdnings/överhettningshistoria? Vilket ska jag använda att sätta minus o ladda på?

min tanke är att jag fortsättningsvis får ladda detta batteri med mitt labbaggregat https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... =yafUE7RmZ

brukar ladda andra batterier finfint med denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av TomasL »

Du skall nog inte använda nånting annat än avsedd laddare, för att slippa bränder och liknande.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tredje stiftet är, vad jag förstår, en typ av sensegrunka - termistor e dyl som ser till att, som TomasL påpekar, inte ställa till med kraftig rökutveckling (brand) eller kraftigt utvidgande batterier (explosion). Det stiftet har alltså en vital funktion vid laddning.
Great
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 december 2013, 22:27:08

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av Great »

ok, tack för tipsen.

Men ni menar alltså att minus bör ligga på det mittersta stiftet? vaför skiljer det lite på stiften?

Är ju inte helt lätt o få tag på en laddare till just denna modell, hittar ingen på nätet.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av hummel »

Spänningen tyder på litium-batteri av någon typ. Använd INTE annat än avsedd laddare! Labb-agg är helt fel, du riskera inte bara att bränna upp huset utan lär förstöra batteriet i samma veva.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av TomasL »

Och Fliren.
Kan undra vilket som är dyrast, Nära och käras liv, huset eller FLIRen
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av TomasL »

Är ju inte helt lätt o få tag på en laddare till just denna modell, hittar ingen på nätet.
Har du ringt/Mailat tillverkaren av den, varför har du ingen laddare? Man brukar få med sådana när man köper pryttlar.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av Zkronk »

Laddar man inte batteriet i kameran via USB-kabeln?
Så är det på min Flir E4/E8.
Great
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 december 2013, 22:27:08

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av Great »

Tack för omtanken och alla förslag om att bränna ner huset o dylikt.

Men ni har ingen aning om hur/vart jag laddar mina batterier.

Att ringa tillverkaren eller varför jag inte har nån laddare har väl inte med min frågeställning att göra, vill inte kosta på laddare för flera tusen på en apparat som jag inte vet kommer hålla nån längre stund.

Men för info så är det en kasserad apparat som jag lyckats få liv i, med lite sugru och lim så är den i hyffsat skick, om än dålig

Nej, den går inte att ladda via USB som E4 modellen. endast med extern laddare eller laddstation som hela modellen sitter i.

Det går förövrigt jättebra o ladda li-ion batterier med labbagg, jag gör det flera ggr i veckan med diverse verktygsbatterier, har gjort det några år och inte märkt nån märkvärdig försämring på kapacitet.

Så, åter till min fråga, hur/kan jag avgöra vilken som är den rätta minuspolen, då jag får ut ström på båda stiften, skiljer som sagt 0,08v på dom.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av hawkan »

I brist på rätt svar går det kanske att öppna plasthöljet och komma åt de enskilda cellerna. Sedan är det bara att ladda på. Plus att det kanske går att klura ut hur det är kopplat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av mrfrenzy »

Förmodligen är ju ena stiftet en termistor.
Jag skulle provat att koppla ett motstånd på tex 1k mellan + och vardera stift samtidigt som man mäter spänningen.

På egen risk givetvis, finns en liten risk att det går snett om det sitter någon form av mikroprocessor i batteriet.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av adent »

Vad ni är snabba med att protestera. Säg som det är och låt den förhoppningsvis vuxna människan ta egna beslut.
Lägg in relevanta brasklappar ordentligt bara.
  • 1. Det kan sitta intelligens i batteriet och då blir det lurigt.
    2. Troligen sitter det motsvarande ett NTC-motstånd/termistor mellan jord eller plus och den pinnen som inte är jord eller plus.
    3. Det går utmärkt att ladda Lithium-batterier med labbaggregat om man VET VAD MAN GÖR.
    • 0. Misslyckas man med någon av nedanstående punkter finns det stor risk att batteriet börjar brinna!
      1. Lista ut vad det är för kemi i batteriet så man vet toppspänningen 4.1V eller 4.2V, ställ labbagget till denna spänning.
      2. Lista ut ungefär hur fort batteriet laddas i originalladdaren och ställ strömgränsen till lämplig ström
      3. Glöm inte koppla bort batteriet när det inte laddar mer än ca 1/10-del av strömmen från ur C (t.ex 1500mAh -> sluta vid 150mA)
      4. Är någon av punkterna ovan oklara så don't do it! Lita inte på labbaggets siffror, kontrollmät med multimeter!
Så svårt var det.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av adent »

Och för att svara på din fråga.

Jag hade gjort såhär:

Koppla ett 10kOhms motstånd mellan det du tror är plus och en av de andra två polerna.

Lyckas du pricka in batteriets jord ska det bara gå 0,4mA i ditt 10kohm:are. Mäter du spänningen över 10-kohmaren ska
du se batterispänningen.

Lyckas du pricka det som ev är ett NTC-motstånd eller liknande bör det hamna i serie ner till jord och när du mäter
spänningen över 10kohm:aren mäter du troligen ett mycket lägre värde än batterispänningen.

MVH: Mikael
Great
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 december 2013, 22:27:08

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av Great »

Hmm, legat lite på latsidan, men nu for fan i mig o ja bröt upp batteriet, ser ut som 2 parallellkopplade 18650 batterier, nån rekommendation på en extern laddare som funkar o ladda, med typ 2 flatstift på sladd.
Eller annat förslagBildBildBild

.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Plus och minus på batteri?

Inlägg av xxargs »

Brukar oftast vara de yttre stiften som är kopplad till batteriet via BMS (och har grövst folie-ledare på kretskortet) - den mellan (och som du fick en smula lägre spänning med) är i moderna system en kommunikationsport där den pratar med laddaren - och det kan vara allt ifrån ganska typisk termistorespons (från tiden med NiCd-batterier) till tämligen avancerad protokoll - förstås skräddarsytt för tillverkaren...

De flesta LiIon-batteri pack av stora kända tillverkare har en BMS-krets i sig som skall skydda batteriet när det kopplas fel, urladdar batteriet hårt eller om laddaren går knas. Att det säger poff och det brinner våldsamt är inte särskilt vanligt med originalbatterier även om de skulle laddas med labbaggregat och klanta sig med både spänning och kopplar fel.

Dock med billiga piratbatterier så får man se upp då det kan ha fuskat både med batterier (oftast begagnade laptopbatterier) och att det sitter kretsar mest för utseende skull på kretskorten men har ingen logik eller skyddsbeteende alls - de kan vara direkt farliga att försöka ladda men också farliga att använda i originalprodukten med originalladdare eftersom den förväntade extra säkerhetskretsen inte finns där...
Skriv svar