solar storage controller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
aysa
Inlägg: 63
Blev medlem: 3 februari 2018, 12:46:06

solar storage controller?

Inlägg av aysa »

när man kopplar solar panel till el för vår hem har vi
sol batteri
inverter
solar storage controller och mm
men måste det finnas en solar storage controller?

nummer 2 i bilden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: solar storage controller?

Inlägg av SeniorLemuren »

aysa
Inlägg: 63
Blev medlem: 3 februari 2018, 12:46:06

Re: solar storage controller?

Inlägg av aysa »

tack för länk 8)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: solar storage controller?

Inlägg av danei »

Har du funderat på att skriva dina inlägg på ett språk? Det blir mer lättläst då.
aysa
Inlägg: 63
Blev medlem: 3 februari 2018, 12:46:06

Re: solar storage controller?

Inlägg av aysa »

Men jag visste inte hur man säger inverter och solar charge controller på svenska :shock:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: solar storage controller?

Inlägg av tecno »

aysa
Inlägg: 63
Blev medlem: 3 februari 2018, 12:46:06

Re: solar storage controller?

Inlägg av aysa »

hej
eftersom tråden handlar om solar panel att göra, så lägger jag en fråga som handlar om räkna kostnaden för en solar panel

om jag ska installera en 1,5m2 solar panel behövs det solbatteri( tesla power wall) och (inverter)växelriktare ( det behövs också solar charge controller- sol laddnings kontroller kanske men jag räknaar inte med ) . så ungefär hur mycket kan hela paket kosta?

jag tänke så här
1,5m2 panel+inverter+tesla power wall
4000+500+30000

skulle kostnaderna ska vara ungefär så här eller? :doh:
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: solar storage controller?

Inlägg av Janson1 »

Jag skulle vilja svara nej rent allmänt på frågan, det behövs inget batteri eller batteriövervakningsenhet.
Jag har en solcellsanläggning bestående av 26 paneler på ena taket och 22 paneler på det andra taket och en gemensam omformare (inverter) med två separata ingångar som känner panelernas bästa verkningsgrad och får el på dagen när solen är uppe, mellan 150 watt och 10000 watt (10 Kw) beroende på årstid och klockslag och ev moln. Jag förbrukar själv så mycket jag orkar och säljer resten. Hela systemet är kopplat till elnätet. Eftersom jag aldrig kan tillverka så mycket ström som går åt så är det meningslöst med batteribackup och all dess kringutrustning. Jag kan aldrig bli självförsörjande ändå.
Hela systemet är till för att hålla nere elkostnaden per år vilket den gör. Installationen kostade ca 70000 kr efter div bidrag och utan moms. I ditt fall 1,5 m2 panel blir i bästa fall 330 watt mitt på dan i juli. Köp ett batteri på biltema 30000 kr blir då 500 spänn. Men jag ser ändå ingen vits med systemet om det inte är till en husvagn, jaktkoja eller så. Det går inte att värma nåt mer än lödpennan och lite LED... Mycket skrik för lite ull som kärringen sa när hon klippte grisen.
Skriv svar